انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
هیپوکندریازیس چیست ؟

هیپوکندریازیس چیست ؟

#1
بیماری هیپوکندریازیس چیست ؟

بیماری هیپوکندریازیس یا خود بیمارانگاری یک بیماری روانی مزمن است که افراد از داشتن یک بیماری جدی نامشخص یا تهدید کننده زندگی هراس دارند . این بیماری یک اختلال روان تنی محسوب می شود، چرا که در آن افراد به دنبال اختلالات روانی دچار علائم جسمی می شوند .
فرد مبتلا به خود بیمارانگاری ممکن است به طور خاص نسبت به یکی از اعضاء یا دستگاه های بدن حساس و نگران شود، مانند دستگاه گوارش یا دستگاه قلبی – عروقی . اطمینان دهی دکتر و حتی آزمایش های کامل پزشکی هم باعث از بین رفتن ترس های فرد نمی شود یا اگر هم این ترس ها از بین روند، چند روز بعد نگرانی های دیگری سراغش می آیند .

علائم و نشانه های هیپوکندریازیس

-        تصور داشتن یک بیماری جدی

-        سوء تعبیر علائم جسمی

-        نداشتن توهم یا روان پریشی

-        ترس مداوم با وجود اطمینان بخشی های پزشکی

-        پریشانی بالینی یا اختلال عملکرد

طول مدت بیماری هیپوکندریازیس

اختلال خود بیمارانگاری ( هیپوکندریازیس ) اختلالی مزمن است که می تواند در هر زمانی از زندگی رخ دهد، هر چند بین 20 تا 40 سال شایع تر است . در صورت حاد بودن علائم و در شرایطی که بیمار دچار مشکلات روانی و آسیب پذیری های دیگری هم باشد، ممکن است خیلی طول بکشد . اگر علائم شروع ناگهانی تر باشند و با علائم پزشکی – و نه روانشناختی – دیگری هم در ارتباط باشند، طول مدت بیماری کوتاه تر خواهد بود .

تشخیص

پزشک معمولا مشکوک به وجود بیماری در فرد می شود و فرد با مراجعه به دکتر روانپزشک بیماری اش تایید می شود، هر چند بیمار معمولا از رفتن پیش متخصصین روانشناسی سربار می زند . تشخیص بر مبنای شکایت های بیمار، سابقه پزشکی او و معاینات و آزمایش های پزشکی خواهد بود .

درمان بیماری هیپوکندریازیس

علائم بیماری هیپوکندریازیس ممکن است با داروهای ضد افسردگی برطرف شود . متخصصین روانپزشک دریافته اند که داروهایی مانند فلوکستین و ونلافاکستین می توانند در درمان این بیماری موثر باشند .

البته برخی از درمان ها نیز به بیماران هیپوکندریازیس کمک می کند، مانند : شناخت درمانی، رفتار درمانی، درمان رفتار شناختی و کنترل استرس . درمانگران به بیماران کمک می کنند که کمتر روی علائم خود تمرکز کنند و در عوض در مورد این که چطور استرس، اضطراب و افسردگی شان، ناراحتی روانی شان را بیش تر می کند، صحبت کنند .

سخن پایانی

دکتر فرامرز ذاکری، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان از روش های نوینی برای درمان اختلالات روانپزشکی مانند خود بیمارانگاری استفاده می کند . برای کسب اطلاعات بیش تر با شماره های 02122260068 - 02122260067 تماس بگیرید .
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان