انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ماستکتومی چیست و انواع آن را بیشتر بشناسید

ماستکتومی چیست و انواع آن را بیشتر بشناسید

#1
ماستکتومی چیست و انواع آن را بیشتر بشناسید
ماستکتومی نوعی جراحی برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه با برداشتن بافت های پستان است. برای افراد مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه، ماستکتومی می تواند یکی از گزینه های درمانی باشد.  انواع ماستکتومی می تواند به صورت یک طرفه یا دو طرفه برای درمان یا پیشگیری از سرطان انجام گیرد.
[عکس: %D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D8%AA%D9%...%D8%AA.jpg]
ماستکتومی چیست | جراحی ماستکتومی
 
شرایط لازم برای انجام ماستکتومی
چنانچه تومور در بیشتر از یک ناحیه در سینه حضور داشته باشد.
تومور بزرگ باشد.
استفاده از پرتو درمانی موثر نبوده یا اینکه امکان درمان با پرتو درمانی وجود ندارد.
اندازه ی سینه برای تصمیم در این رابطه می تواند نقش داشته باشد.
 
ماستکتومی چیست و انواع آن
همانطور که می دانید  ماستکتومی عمل جراحی است برای برداشتن یک یا هر دو سینه بطور کامل به منظور درمان سرطان سینه یا در موارد مشکوک به سرطان با هدف پیشگیری انجام می‌گیرد. میزان برداشت بافت سینه در این روش، بستگی به گسترش تومور و درگیری بافت‌های اطراف سینه دارد. ممکن است علاوه بر برداشت توده سرطانی و بافت سینه، لازم باشد گره‌های لنفاوی زیر بغل و عضلات سینه‌ای نیز برداشته شوند.
ماستکتومی در انواع ماستکتومی ساده، ماستکتومی ناقص، ماستکتومی حفظ پوست سینه، ماستکتومی رادیکال، ماستکتومی زیر جلدی، ماستکتومی رادیکال اصلاح شده، ماستکتومی پیشگیرانه برای حفظ سلامتی بیمار وجود دارد.
 
ماستکتومی پیشگیرانه
ماستکتومی پیشگیرانه، یکی از انواع جراحی ماستکتومی برای پیش‌گیری از سرطان سینه است. طبق آمار این نوع از جراحی تا ۹۰ درصد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده به نحوی که به عنوان ماستکتومی «کاهش خطر» نیز شناخته شده است. ماستکتومی پیشگیرانه همچنین در زنانی که سابقه سرطان سینه در گذشته را داشته‌اند و احتمال عود مجدد بیماری در پستان زیاد است انجام می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پستان را در آینده بطور چشمگیری کاهش می دهد.

ماستکتومی پیشگیرانه تصمیمی است که بیمار می بایست پس از مشورت با جراح خود و کسب اطلاعات کامل درمورد میزان خطر و تاثیر و عوارض و پیامد جراحی بگیرد. ماستکتومی پیشگیرانه فقط باید زمانی انجام شود که مشاوره‌های دقیق و بررسی‌های ژنتیکی و پاتولوژیک انجام شده باشد و از نظر تاثیرات روحی، روانی و اثرات منفی آن برای فرد تشریح شده باشد.
تنها زنانی که در خطر خیلی بالای ابتلا به سرطان پستان هستند باید برای این جراحی در نظر گرفته شوند. زنانی که یک یا چند مورد از مشکلات زیر را دارند می بایست جهت پیشگیری اقدام به جراحی نمایند.
• ژ‌ن‌های جهش‌یافته RCA
• سابقه کارسینوما insitu لوبولار (LCIS)
• سابقه سرطان در یک پستان و داشتن سابقه خانوادگی قوی از لحاظ سرطان پستان
 
ماستکتومی ساده یا کامل
در ماستکتومی ساده سینه، که به عنوان یک ماستکتومی کامل نیز شناخته می شود، تمامی بافت های سرطانی پستان برداشته می شوند. بیوپسی غدد لنفاوی ساندینل ممکن است در زمان ماستکتومی ساده انجام شود. جراح غدد لنفاوی زیر بغل را بر نمی دارد مگر اینکه در مواردی خاص مجبور به این کار شود. در این جراحی عضلات زیر سینه برداشته نمی شوند.
 
ماستکتومی رادیکال
بزرگ ترین نوع جراحی ماستکتومی، ماستکتومی رادیکال است. در این روش جراحی، تمام بافت سینه از جمله، نوک سینه، هاله اطراف آن، پوست سینه ، غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود. همچنین در ماستکتومی رادیکال عضلات زیر پستان نیز برداشته می شوند. چندین سال پیش ماستکتومی به روش رادیکال، روش استانداردی بود، اما امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. زیرا با وجود روش¬های درمانی کمکی، دیگر نیازی به انجام آن نیست.
 
ماستکتومی رادیکال اصلاح شده
ماستکتومی رادیکال اصلاح شده، رایج¬ترین روش جراحی امروز است. در این روش کل پستان، نوک پستان و هاله دور آن همراه با غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود در حالی که عضلات سینه دست نخورده باقی می ماند. جراح تلاش می کند تا غدد لنفاوی را تنها در حد کفایت، خارج کند زیرا برداشت کامل غدد لنفاوی زیربغل، منجر به ورم بازو خواهد شد.
 
ماستکتومی ناقص
 در روش ماستکتومی ناقص جراح بخشی از پستان را که تحت تاثیر سرطان قرار گرفته به اضافه بافتهای اطراف آن، برمی دارد. در روش  ناقص بیشتر از لامپکتومی بافت برداشته می شود.
 
ماستکتومی با برداشت مقدار کمی از پوست
این روش یکی از روش های جدید جراحی است که در آن پوست سینه حفظ می شود اما بافت، نوک، هاله پستان برداشته می شود. این روش زمانی کاربرد دارد که قرار است بازسازی سینه درست بعد از جراحی ماستکتومی انجام شود.
 
ماستکتومی زیر جلدی
ماستکتومی زیر جلدی که به آن ماستکتومی با حفظ نوک سینه نیز گفته می شود، تمامی بافت پستان برداشته می شود اما نوک سینه حفظ می گردد.



 
دکتر علی حجت | فوق تخصص جراحی سینه
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان