انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کنترل رطوبت در گلخانه

کنترل رطوبت در گلخانه

#1
کنترل رطوبت در گلخانه: در این مطلب از سری مطالب گلخانه به سراغ معرفی راه‌های کنترل رطوبت در گلخانه‌ها رفته‌ایم. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی کامل روش‌های کنترل رطوبت در گلخانه و همچنین مهم‌ترین نکات در مورد رطوبت گلخانه‌ها بپردازیم.

رطوبت در گلخانه و رابطه آن با دما

رطوبت موجود در هوا را با عنوان رطوبت نسبی بیان می‌کنند. به نسبت وزن رطوبت واقعی موجود در هوا به کل وزن رطوبتی که در همان شرایط وجود دارد، رطوبت نسبی می‌گویند. میزان رطوبت نسبی به دمای محیط مورد نظر وابسته می‌باشد. از آن جایی که هوای گرم در مقایسه با هوای سرد قابلیت نگهداری رطوبت بیشتری دارد ، به همین دلیل با افزایش دمای هوا مقدار رطوبت نسبی محیط کاهش می‌یابد. این موضوع در مدیریت رطوبت نسبی گلخانه بسیار حائزه اهمیت است.

نقطه شبنم به چه معناست؟

نقطه شبنم دمایی را نشان می‌دهد که در آن بخار آب شروع به میعان و در نهایت شبنم تولید می‌کند. زمانی که دمای برگ گیاهان از نقطه شبنم پایین تر باشد، قطرات آب بر سطح گیاه تشکیل می‌شود. در این شرایط میزان رطوبت موجود در هوا بالا است و در نتیجه هوا گنجایش رطوبت بیشتر را ندارد. در نهایت رطوبت اضافی به صورت شبنم بر سطح گیاهان پدیدار می‌شود. شبنم بر روی سطوحی که دارای دمایی پایین تر از دمای محیط هستند تشکیل می‌شود.

در گلخانه این سطوح عبارتند از:
پوشش گلخانه ، اسکلت گلخانه و سطح برگ ها

میزان رطوبت موجود در هوا با کمک دستگاه رطوبت سنج اندازه گیری می‌کنند.

سطح مطلوب رطوبت نسبی در گلخانه چه مقدار است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم میزان رطوبت نسبی گلخانه ، به دمای گلخانه وابسته است. گیاهانی که در شرایط محیطی گرم‌تر هستند، رطوبت نسبی بالاتری را تحمل می‌کنند.

رطوبت نسبی در افزایش بیماری ها چه نقشی دارد؟

رطوبت نسبی از عوامل بسیار مهم در شیوع بیماری های قارچی در گلخانه‌ها است. به این صورت که در طول روزهای آفتابی میزان تعرق و تبخیر از سطح برگ و خاک بالا می‌رود. در هوای گرم رطوبت در داخل گلخانه حفظ می‌شود. در طول شب نیز میعان بخار آب تا قطره شبنم رخ داده و درنتیجه قطرات آب بر سطح برگ گیاهان تشکیل می‌شود. رطوبتی که بر سطح گیاهان تشکیل می‌شود، شرایطی مناسب را برای رشد و عوامل بیماری زای قارچی فراهم می‌کند.

از دیگر عواملی که سبب انتشار هاگ‌ها و افزایش آلودگی می‌شود، چکه کردن قطرات آب از روی پوشش گلخانه بر سطح خاک و برگ ها است. برای رفع این مشکل باید سطح برگ ها خشک نگهداری شود. که انجام این عملیات از غروب تا طلوع آفتاب (در طول شب) همزمان با عملیات زراعی و کنترل عوامل محیطی امکان پذیر است.

[عکس: dsfad.jpg]

روش‌های کاهش رطوبت نسبی

1- آبیاری مناسب

به این صورت است گیاهان به اندازه کافی آبیاری شوند و آبیاری اضافی صورت نگیرد تا خاک بیش از حد خیس نشود. لازم به ذکر که زمان مناسب برای آبیاری در اوایل روز است تا فرصت کافی برای خشک شدن گیاه و خاک تا قبل از غروب آفتاب وجود داشته باشد. علاوه بر آن خاک گلخانه نیز باید زهکشی مناسب داشته باشد تا آب اضافی در بستر گلخانه نماند.

2– از بین بردن علف های هرز

بر اثر تعرق و کاهش سرعت گردش هوا ، علف های هرز سبب افزایش رطوبت نسبی می‌شود. در نتیجه یکی از راه های کنترل بهتر رطوبت ، از بین بردن علف های هرز است.

3– تراکم کشت مناسب

کانوپی گیاه دارای بیشترین رطوبت نسبی در گلخانه است که این رطوبت بر اثر تعرق تولید و با جابه جایی نامناسب هوا در گلخانه بر سطح شاخ و برگ ها افزایش می‌یابد. در صورتی که گیاهان با فاصله مناسب به یکدیگر کشت شوند و بر روی سکو‌های شبکه قرار گیرند، هوا در داخل کانوپی و سطح گیاه جریان پیدا می‌کند و مانع از افزایش رطوبت نسبی بیش از حد می‌شود.

4– پاگرما

پا گرما سبب جریان بهتر هوا در کانوپی گیاه و خشک شدن سطح برگ گیاهان می‌شود. همچنین سطح گیاهان را گرم کرده و مانع از تشکیل قطرات آب بر روی گیاه می‌شود.

5– استفاده از پلاستیک ضد قطره

هنگامی که از پوشش ضد قطره و افشانه کردن عمل خیس کننده بر سطح داخلی پوشش گلخانه استفاده می‌شود، کشش سطحی مولکولی آب کاهش یافته و باعث می‌شود آب به شکل جریانی نازک از از طرفین گلخانه به سمت پایین هدایت شود.

علاوه بر آن شیشه و پلی اتیلن دو لایه نیز از میعان بخار آب بر سطح پوشش گلخانه جلوگیری می‌کنند. علت این امر گرم بودن سطح داخلی پلاستیک است که مانع از تشکیل شدن قطرات آب می‌شود.

6- تهویه و گرم کردن هوای گلخانه به صورت همزمان

تهویه سبب تبادل هوای خشک بیرون از گلخانه با هوای مرطوب داخل گلخانه می‌شود. هوای گرم نیز مقدار بخار آب موجود در هوا افزایش داده و در نتیجه مانع از تشکیل قطرات آب می‌شود. این دو عمل باید به صورت همزمان انجام پذیرد در غیر این صورت کارایی لازم را نخواهند داشت. به این صورت که تهویه بدون گرم کردن باعث سرد شدن گلخانه می‌شود و گرم کردن گلخانه بدون تهویه باعث گرم شدن بیش از حد گلخانه و در نتیجه بالا رفتن هزینه گرمایی گلخانه می‌شود.

7- گردش مناسب هوا در گلخانه

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم جریان مناسب هوا در کانوپی گیاه سبب کنترل رطوبت نسبی هوا و مدیریت بیماری در گلخانه می‌شود. در این روش هوایی که در گردش است با هوای نواحی دیگر مخلوط شده و هوای یکنواختی را در گلخانه به وجود می آورد. حرکت اندک برگ گیاهان نشان دهنده جریان هوا در گلخانه است.

8- استفاده از بخاری تابشی

این بخاری ها در ابتدا سبب گرم شدن اجسام داخل گلخانه شده و سپس سبب گرم شدن هوای محیط گلخانه می‌شود. در نتیجه این امر دمای اجسام داخل گلخانه از هوای داخل گلخانه بیشتر است و همین امر مانع از تشکیل شبنم بر روی شاخ و برگ گیاهان می‌شود.

نقل قول:شرکت روی پوشان لوله قزوین ارائه دهنده انواع محصولات گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان، لوله گلخانه و لوله برق
برای اطلاع از جدید‌ترین قیمت ها به صفحه لیست قیمت مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید. 
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان