انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سردخانه با اتمسفر کنترل شده

سردخانه با اتمسفر کنترل شده

#1
کشور ما ایران از تولیدکنندگان عمده بسیاری از محصولات باغی می‌باشد و توان بسیاری در صادرات این محصولات دارد؛ متأسفانه تکنولوژی مدرن هنوز جایگاه خود را در ایران پیدا نکرده و هنوز بسیاری از تولیدات ما به صورت سنتی برداشت و نگهداری می‌شود. در حال حاضر در تمام کشورهای تولیدکننده محصولات باغی سردخانه‌های معمولی جایگاهی ندارد و در کشورهای اروپایی حتی برای مدت زمان کوتاه نیز از سردخانه‌های مدرن با آتمسفر کنترل شده که همانند بسیاری از سازه ها با تحولات بزرگی نیز روبرو بوده بدلیل حفظ کیفیت محصولات برای مدت زیادتر از این سازه استفاده می‌شود. در ایران نیز در مدت سه سال گذشته تولیدکنندگان و صادرکنندگان استفاده از این سیستم را مفید یافته و پی به مزایای آن برده اند.

این نام به سالن‌هایی اطلاق می‌شود که در آن ترکیبات گازی هوا مانند درجه حرارت قابل تنظیم و کنترل باشد. هوای معمولی دارای ۷۸% ازت و۱۹% اکسیژن و۳%درصد گاز کربنیک همراه با مقدار جزیی گازهای دیگر می‌باشد. در انبارهای با اتمسفر کنترل شده می‌توان میزان اکسیژن را به ۲% تقلیل و گازکربنیک را تا ۳% بسته به نوع محصول انبار شده، افزایش داد. تقلیل میزان اکسیژن توام با افزایش میزان گازکربنیک سبب بیشتر شدن طول دوره نگهداری محصولاتی نظیر سیب و گلابی می‌گردد. سیستم سردخانه‌ هایی با آتمسفر کنترل شده بخاطر افزایش طول دوره عرضه محصول به بازار همزمان با افزایش محصول هر ساله از اهمیت بیشتر برخوردار می‌شود. در انبار با آتمسفر کنترل شده داشتن اطاق‌های غیرقابل نفوذ (Gas tight) ضروری است. در غیر اینصورت کنترل آتمسفر داخل آن بسیار مشکل و یا غیرممکن خواهد بود. پرکردن این انبار شبیه انبارهای معمولی است و تنها پس از آن در انبار را بایستی به نحوی بست که هیچ منفذی به خارج نداشته باشد. میوه‌های داخل انبار به تدریج در دو الی سه هفته از طریق تنفس اکسیژن را به حد مورد نظر پایین می‌آورد. از آن پس برای ثابت نگهداشتن مقدار اکسیژن با استفاده از ژنراتور کنترل کننده آتمسفر، لوله‌ها به داخل انبار وصل شده و یا به وسیله رها ساختن ازت از سیلندرهای تحت فشار می‌توان تا سطح دلخواه پایین آورد. (تجهیزات مدرن، کاهش اکسیژن را در مدت ۷۲ ساعت امکان پذیر ساخته است).


در اثر تنفس، سطح اکسیژن اتمسفر سردخانه پایین آمده و به تدریج به مقدار گازکربنیک افزوده می‌شود و به زودی به حد زیان‌آور خواهد رسید. بنابراین مقدار گاز کربنیک را در فواصل معین بایستی از انبار خارج کرد (اصطلاحاً آن‌را اسکرابینگ می‌گویند). برای این منظور نیز با استفاده از دستگاه اسکرابینگ گاز کربنیک خارج می‌شود.

سیستم‌های نوین تمام مراحل پایین آوردن اکسیژن و افزایش گاز کربنیک را توسط دستگاه های تجزیه (آنالایزر) اندازه گیری نموده و بدون دخالت انسان ترکیبات لازم را طبق برنامه

ادامه مطلب در سردخانه با اتمسفر کنترل شده
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان