انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقش لیزر در ارتودنسی

نقش لیزر در ارتودنسی

#1
تکنولوژی لیزر به قدری پیشرفت کرده است که در درمان ارتودنسی نیز از آن استفاده می کنند و به عنوان یک روش درمانی نوین در ارتودنسی به حساب می آید. در مقاله زیر به نقش لیزر در ارتودنسی می پردازیم.
 
لیزر درمانی چه چه کاربردی در ارتودنسی دارد ؟
لیزر های بافت نرم در درمان ارتودنسی کاربرد های متفاوتی دارد. اما متخصص ارتودنسی قبل از آنکه از لیزر بافت نرم استفاده کند باید علم پایه و کاملی از درمان لیزر داشته باشد و تمامی خطرات احتمالی آن را به خوبی بشناسد تا به هنگام بروز آن ها راه پیشگیری از آن ها را بلد باشد. از جمله کاربرد هایی که لیزر در درمان ارتودنسی دارد می توان به جراحی لثه، فرنکتومی، اپرکولکتومی، مسطح کردن پاپیلا، آشکار کردن ابزار موفقت انکوریج، از بین بردن زخم‌های آفتی، بیرون آوردن دندان نهفته و حتی سفید کردن دندان اشاره کرد.
از لیزر در درمان مشکلاتی مثل نامرتبی دندان‌ها، فاصله بین دندان، کراس بایت، اوربایت، اپن بایت، انحراف خط وسط دندان‌ها و جلوآمدگی دندان‌ها می توان استفاده کرد. کاربرد هایی که اشاره شد تنها بخشی از موارد استفاده لیزر است. لیزر درمانی برای رفع بوی بد دهان نیز کاربرد دارد. اگر بوی بد دهان ناشی از حفره های دهانی باشد با استفاده از لیزر به راحتی این مشکل بر طرف می شود.
 
لیزر درمانی چیست ؟
لیزر درمانی از نور متمرکز و دقیق با طول موج خاص برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر درمانی درد و تورم و خونریزی کم تری را برای بیماران به وجود می آورد به همین دلیل است که بیشترین کاربرد را در بین انواع بیماری ها دارد.
 
نقش لیزر در ارتودنسی چیست ؟
لیزر درمانی در دندانپزشکی سبب شده تا درمان ارتودنسی راحت تر و سریع تر صورت گیرد. از لیزر بافت نرم برای درمان بیماری های و التهاب لثه استفاده می شود. به هنگام درمان پوسیدگی دندان برای برداشتن عفونت و قسمت پوسیده داخل دندان کاربرد دارد. همچنین برای آماده سازی مینای اطراف دندان برای پر کردن دندان پوسیده یا سخت کردن مواد پر کننده داخل دندان می توان استفاده کرد.
اگر درون دهان زخم هایی ایجاد شود برای از بین بردن زخم های دهانی یا نمونه برداری کردن از آن ها، لیزر بهترین راه درمان است. اما دسته دیگری از لیزر ها هستند که تنها به منظور سفید کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. کارایی دیگری ندارند.
 
مزایای استفاده از لیزر در ارتودنسی چیست ؟
مزایای زیادی که لیزر درمانی در ارتودنسی دارد باعث شده است تا محبوبیت زیادی در بین مردم داشته باشد. کوتاه کردن طول درمان ارتودنسی از بزرگ ترین مزایای درمان لیزر است. اگر به هنگام نصب بریس بر روی هر دندان اگر قسمتی از بافت لثه روی دندان پوشانده شده باشد با استفاده از لیزر می توانید بافت اضافه لثه را بردارید تا فضای کافی برای نصب براکت ها بر روی دندان داشته باشید. این کار باعث می شود تا شش ماه زمان بیمار برای درمان ذخیره شود.
زمانی که از لیزر برای درمان استفاده می کنید سرعت بهبود درمان سریع تر می شود و با کم ترین میزان درد و خونریزی همراه است. درمان با لیزر بسیار دقیق است به طوریکه احتمال خطا و عفونت در آن به صفر می رسد.
لیزر درمانی برای کسانی که به مشکل انعقاد خون دچار هستند بسیار مناسب است زیرا لیزر خونریزی برای آن ها به وجود نمی آورد.
 
معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی چیست ؟
همانطور که در بالا به آن اشاره شد لیزر به منظور زیبای دندان ها بسیار مفید است. تغیر رنگ دندان، روشن کردن تیرگی لثه، اصلاح افزایش حجم لثه همگی توسط لیزر انجام می شوند. همچنین لیزر درمان در بر طرف کردن ناهنجاری های ارتودنسی و تسریع و بهبود روند درمان ارتودنسی نقش موثری دارد. اما در کنار این مزایا باید به معایب آن هم اشاره کرد.
زمانی که بیمار از لیزر استفاده می کند حتما باید از عینک مخصوص استفاده کند چرا که به چشم ها آسیب می زند. هم ارتودنتیست و هم بیمار باید هر دو از عینک های مخصوص استفاده کنند تا مشکلی برای چشم ها به وجود نیاید.
مشکل دیگری که درمان لیزر دارد، گران بودن آن است. معمولا همه افراد توانایی درمان با لیزر را ندارند و تعداد معدودی می توانند از لیزر درمانی استفاده کنند. علاوه بر هزینه ارتودنسی باید هزینه لیزر را نیز پرداخت کنید که با وجود گران بودن آن ممکن است هزینه دوبرابری را متحمل شوید.
از لیزر برای درمان ازبین بردن بافت پوسیده دندان استفاده می شود و اما کارایی در درمان ریشه دندان و پوسیدگی های بین دندانی ندارد. متاسفانه دندان هایی که قبلا ترمیم فلزی داشته اند با لیزر درمان نمی شوند. همچنین برای درمان بلندی دندان کارایی ندارد.
 
حذف پلاک توسط لیزر
از کاربرد های رایجی که لیزر دارد می توان به حذف پلاک از روی دندان ها اشاره کرد. در واقع پلاک ها یک لایه نازک و چسبنده هستند که محل تجمع انواع باکتری های دندانی هستند که در طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان می شود. متخصص ارتودنسی قبل از قرار دادن دستگاه ارتودنسی ابتدا با لیزر پلاک ها موجود بر روی دندان ها را حذف می کند تا در طول درمان ارتودنسی مشکلی برای بیمار به وجود نیاید و روند پوسیدگی درمان را کاهش دهد.
اگر مایل به دریافت مشاوره رایگان در خصوص انواع ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و هزینه ارتودنسی هستید می توانید از طریق صفحه تماس با ما در صفحه رسمی کلینیک تخصصی دکتر داوودیان  اقدام کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان