انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
زبان های کد نویسی تحت وب کدام ها هستند؟

زبان های کد نویسی تحت وب کدام ها هستند؟

#1
مهمترین زبان های کد نویسی برای تولید صفحات وب را بررسی می کنیم تا ببینیم که کدام یک از این زبانها برای طراحی سایت بهترین انتخاب می باشند. ابتدا هم از زبان HTML و CSS شروع می کنیم که زبان های پایه توسعه وبسایت می باشند.

HTML : طرح و پوسته خام یک وبسایت است. المان های صفحه مانند عناوین، سرفصل ها، متن و پیوندها با زبان HTML توسعه پیدا می کنند. این زبان نشانه گذاری استاندارد یکی از هسته های اصلی در اینترنت می باشد و می توان ستون فقرات تمام صفحات وب نامید. HTML5 آخرین نسخه از این زبان است که منتشر شده است و یک زبان داینامیک محسوب می شود؛ این به این معنی می باشد که به وسیله آن می توان سایت های زیبا با کدنویسی کم ایجاد کرد.

 CSS زبانی است که طراح می تواند به وسیله آن، سبک و فرمت صفحات و برگه های وبسایت را مشخص کند. اگر CSS با HTML همراه شود به طراح سایت اجازه می دهد تا صفحاتی با فرمت و ظاهرهای مختلف را در یک سایت تعریف کند. رنگ، لایه ها و فونت ها در یک فایل مشخص نگهداری می شوند که از کد هسته صفحه وب جدا می باشد. این دو زبان، ساختار اولیه و اطلاعات سبک را برای ساخت یک صفحه استاتیک ارائه می دهند (صفحه استاتیک صفحه ایست که برای همه بازدیدکنندگان با هر دستگاه و مرورگری به یک شکل نمایش داده خواهد داده شد).
در حال حاضر بسیاری از صفحات وب به صورت پویا (داینامیک) طراحی می شوند. بسیاری از کاربران سایت، امروزه از سایت های استاتیک استقبال نمی کنند. برای اینکه صفحات پیچیده تری ایجاد کنید، باید از اسکریپت های سمت سرور و سمت کلاینت پیشرفته تری استفاده کرد.

Java Script: جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی است که انیمیشن، بازی ها، برنامه ها، تعاملات و دیگر موارد تعاملی را به وسیله ی آن می توان بوجود آورد و سایت را زنده تر جلوه خواهد داد. بعد از HTML و CSS ، جاوا اسکریپت بیشترین استفاده را در بین اسکریپت های سمت کاربر دارد. برخی از نرم افزارهای جاوا اسکریپت قادرند بدون ارتباط با وب سرور اجرا شوند. این به این معنی است که این کدها و سایت هایی که از این زبان بهره می برند، توانایی کار کردن بدون حتی اتصال به اینترنت را دارند.

PHP : در حدود 75 % وب سرورها از زبان PHP استفاده می کنند. پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی همه جانبه برای سرور می باشد. عمده اهمیت و مزیت PHP ، متن باز بودن ( Open Source ) آن است. همچنین این زبان برنامه نویسی در سطح اینترنت، جامعه بزرگی برای پشتیبانی و پاسخ به سوالات و اشکالات را دارا می باشد. PHP با سیستم عامل های مختلف سازگار می باشد. این زبان گسترده در سال 2004 متولد شد و درحال حاضر بیش از 200 میلیون وبسایت در سطح دنیا توسط PHP طراحی و ساخته شده اند.
وبسایت هایی همانند FaceBook و WordPress از این پلتفرم استفاده می کنند. PHP یک زبان اسکریپتی است که معمولا توسط یک تفسیرگر، ترجمه و تفسیر می گردد. به همین علت این زبان برای برنامه نویسی سمت سرور مناسب است چرا که کارها و وظایف سرور که بارها و بارها انجام می شود را به راحتی پوشش می دهد و آنها را انجام می دهد.

چند نکته دیگر در مورد این زبان در ادامه بیان می کنیم:
-  همانطور که گفتیم پی اچ پی یک زبان اپن سورس است و یک زبان نمونه سازی سریع محسوب می شود.
- این زبان همانطور که بر روی سیستم عامل ویندوز سازگار است، بر روی سیستم عامل یونیکس هم سازگاری دارد.
- صنایعی که اغلب از PHP استفاده می کنند بیشتر در کسب و کارهای استارت آپی، صنایع تبلیغاتی، سازمان های کوچک نرم افزاری و همچنین آژانس ها و شرکت های چند رسانه ای هستند.
- زبان PHP را می توان به طور مستقیم در HTML جایگذاری و ترکیب کرد.
- Java : جاوا زبان برنامه نویسی سمت سروری است که برای وبسایت های با مقیاس بزرگ که ترافیک بالایی دارند استفاده می شود. وب سایت های معتبری مانند آمازون Amazon و فروشگاه اپل Apple App Store ، فریم ورک هایی برپایه جاوا دارند. یکی از دلایل محبوبیت نزد سایت های با ترافیک بالا و استفاده آنها از این زبان برنامه نویسی اینست که این زبان در آزمایش های اولیه از نظر سرعت از زبان های دیگر سریع تر می باشد. این ویژگی باعث می شود تا نرم افزارهای کاربردی که بر روی سرور قرار دارند برای سایت های با مقیاس بزرگ سریع تر اجرا می شود.

Python: پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و قدرتمند است که بر روی قابل خواندن بودن کدها تاکید دارد. این برای توسعه دهندگان وب به این معنی است که آنها با خطوط کمتری از کدها نسبت به سایر زبان های محبوب سروکار دارند. پایتون این کار را از طریق یک کتابخانه بزرگ استاندارد انجام می دهد که این کتابخانه کدهای واقعی را کوتاه و ساده نگه می دارد. این کتابخانه فایلی است که کدهای عملگرای از پیش نوشته شده را شامل می شود که به وسیله ی افراد جامعه برای تکامل پایتون ارائه شده است و می توان آن ها را دانلود کرد و زمانی که به آن ها نیاز است از این کتابخانه ها استفاده کرد. مانند جاوا، پایتون هم برای وب سرورهایی که حجم بالای ترافیک دارند طراحی می شود. Yahoo Maps یک نمونه از سایت هایی است که از پایتون استفاده می کند.

Ruby : روبی هم مانند پایتون، تاکید بر کوتاهی، سادگی، انعطاف پذیری، سازگاری و مختصر بودن برنامه نویسی دارد. Ruby در زبان یا نحوه دستور زبان آن متفاوت است. در پایتون فقط یک راه درست برای نوشتن برنامه وجود دارد که بسیار سریع و کارآمد می باشد. اما در Ruby راه های مختلفی برای اهداف و کارهای یکسان وجود دارد که به یک نتیجه ختم می شوند و برخی از آن ها می توانند از بقیه سریع تر باشند.
Ruby on Rails که نام کامل این زبان است یک فریم ورک بسیار رایج و متن باز است که به توسعه دهندگان وب این امکان را می دهد تا سایت هایی پویا، پرسرعت و کارآمد ایجاد کنند. این زبان هم مانند جاوا اغلب اوقات برای سرورهای وبی که حجم ترافیک زیادی دارند کاربرد دارد. توئیتر یکی از سایت هایی است که از Ruby بهره می برد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان