انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لامپ ال ای دی شارژی چیست و چگونه کار می کند؟

لامپ ال ای دی شارژی چیست و چگونه کار می کند؟

#1
در این مقاله قصد داریم در مورد لامپ ال ای دی شارژی صحبت کنیم. همان طور که از نام این لامپ ها پیداست، لامپهای LED شارژی قابلیت ذخیره سازی و شارژ شدن دارند. در حقیقت این لامپ ها با وجود اینکه از نظر ظاهری مشابه لامپهای دیگر هستند، اما تفاوت مهمی با بقیه لامپها دارند.
روشنایی این لامپها حتی با قطع جریان برق هم چند ساعتی ادامه پیدا میکند که البته این مدت زمان، به ظرفیت اسمی لامپ بستگی دارد. 
نحوه کار لامپهای LED شارژی
اما واقعا چه ساز و کاری در این لامپ ها وجود دارد که باعث ایجاد این قابلیت در آنها شده است؟ باید گفت که زیر حباب لامپهای شارژی دو مجموعه LED قرار گرفته است.
 یک مجموعه از این لامپها در هنگام اتصال جریان برق باعث روشنایی شده و مجموعه LED دیگر باعث روشنایی در هنگام قطع جریان برق میشود. در لامپهای LED شارژی دو جریان مستقیم (DC) و متناوب (AC) وجود دارد.
زمانیکه گفته میشود جریان متناوب یا (AC ) برقرار است، یعنی جریان برق قطع نشده است. اما وجود جریان مستقیم یا DC مربوط به زمانی میشود که جریان برق قطع شده و باتری یا آداپتور به عنوان منبع عمل میکنند.
سایر محصولات:

[*]لیزری

[*]متر لیزری

[*]

[*]دستی

[*]درجه باد

[*]متر دستی

[*]تراز دستی

[*]مولتی متر

[*]کولیس

[*]دما سنج

[*]رطوبت سنج

[*]گونیای نجاری

لازم به ذکر است که در لامپهای LED شارژی دو حلقه LED تعبیه شده که حلقه داخلی با اتصال جریان DC و حلقه خارجی با اتصال جریان AC فعال خواهند شد.
کاربرد لامپ LED شارژی
این لامپها با دارا بودن آویز، استفاده راحتی در زمان قطع شدن برق خواهند داشت. این امکان، باعث حمل آسان لامپ و نصب آن در محل مورد نظر خواهد شد.
 یکی از کاربردهای خوب این لامپها برای اتاق کودکان است. با نصب این لامپها در اتاق کودک، هنگام قطع برق هم فضا تاریک نمیشود.
اگر به طبیعت گردی و کوهنوردی علاقمند هستید داشتن چنین لامپی میتواند کمک کننده باشد. اگر قصد دارید شب را در طبیعت سپری کنید و یا چادر بزنید میتوانید از لامپ LED شارژی برای روشنایی چادر و یا اطراف خود استفاده کنید.
محصولات بیشتر: [*]
کاهش مصرف برق با استفاده از لامپهای ال ای دی
امروزه با بالا رفتن هزینه ها، همه به دنبال راهی هستند تا وسایل کم مصرف را جایگزین لوازم برقی پرمصرف نمایند. لامپهای LED یکی از این موارد محسوب میشود.
لامپ ال ای دی شارژی یکی از انواع لامپهای ال ای دی
لامپ های ال ای دی دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آنها لامپهای اضطراری یا لامپهای ال ای دی شارژی هستند. با توجه به این نکته در ادامه توضیحاتی در مورد لامپ LED  و مقایسه آنها با لامپهای رشته ای، فلورسنت و کم مصرف بیان خواهد شد.
مزایای استفاده از لامپهای ال ای دی شارژی
این لامپها که جزو دسته لامپهای اضطراری محسوب میشوند، در هنگام قطع شدن برق میتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. این لامپها در هنگام قطع شدن برق میتوانند جایگزین خوبی برای شمع و وسایل روشنایی گازسوز باشند.
دلیل استفاده روزافزون از لامپهای LED
در گذشته، لامپهای رشته ای برای روشنایی مورد استفاده قرار میگرفت. این لامپها تنها ۱۰ درصد از برق مصرفی خود را به نور و بقیه آن را به گرما تبدیل میکردند.
با توجه به بالا رفتن هزینه برق و گرم شدن کره زمین، دیگر استفاده از این لامپها مقرون به صرفه نیست. از طرفی برای محیط زیست هم مشکل ساز است. رفته رفته لامپهای کم مصرف، جایگزین لامپهای رشته ای شدند.
اما استفاده از این لامپها هم خالی از اشکال نبود. به دلیل استفاده از جیوه در لامپهای کم مصرف، این لامپها هم میتوانند برای محیط زیست و البته سلامتی انسان ها خطراتی را در پی داشته باشند.
مقایسه لامپهای LED و کم مصرف
لامپ LED، جزو لامپهای حالت جامد محسوب میشود که با استفاده از دیود روشنایی تولید میکنند. این لامپها در مقایسه با لامپهای دیگر مصرف برق پایین تری داشته و از طرف دیگر دارای طول عمر مفید بیشتری هستند.
از سویی دیگر، نباید از مضرات لامپهای کم مصرف غافل شد. فلورسنتها و لامپهای کم مصرف معمولی به دلیل دارا بودن پرتوهای فرابنفش، میتوانند زمینه بروز بیماریهای پوستی را فراهم کنند.
 این لامپها برای افراد مبتلا به میگرن و صرع هم مضر است و میتواند باعث افزایش سردرد و سرگیجه شود.
همچنین روزانه بیش از ۸ ساعت قرار گرفتن در معرض نور فلورسنت میتواند احتمال بروز آب مروارید را تا ۵ برابر افزایش دهد.
در کل باید گفت که لامپهای LED نسبت به لامپهای دیگر کاربردهای متنوعی دارند. قرارگیری آسان این لامپها در مدارهای الکترونیکی، یکی از ویژگیهای مهم آنها به شمار میرود. علاوه بر اینکه لامپهای LED، انرژی برق را صرف تولید گرما نمیکنند.
https://www.abzartaha.com/blog/130-%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%A7%D9%84-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%98%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%9F
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان