انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
هدف از به وجود آمدن نام دامنه چیست؟

هدف از به وجود آمدن نام دامنه چیست؟

#1
دامنه ها به جهت شناسایی منابع اینترنتی مانند کامپیوترها، شبکه ها، وبسایت ها و سرویس های دیگر بر پایه ی متن می باشند. افراد به جای اینکه اعداد IP را برای باز کردن سایت مورد نظرشان به خاطر بسپارند که کار بسیار دشواری است، می توانند به راحتی این نام ها را به خاطر بسپارند و از آنها برای اتصال به سایت یا سرویس های مورد نظر استفاده کنند.

نام دامنه می تواند ما را به کل یک مجموعه یا تنها قسمتی از آن متصل کند. کامپیوترهای میزبان سایت که در اینترنت وجود دارند از نام دامنه به عنوان شناسه هاست و میزبانی استفاده می کنند که به آن نام هاست می گویند. نام های دامنه همچنین به عنوان یک نشان ساده برای حق مالکیت و کنترل منابع یک شرکت استفاده می شود بدین صورت که تمامی شرکت ها در نام های دامنه خود چه در سایت ها چه در شبکه ها و سرویس های دیگر از برند تجاری خود جهت شناسایی سرویس ها و کنترل روی آن استفاده می کنند.

اما مهمترین کارکرد نام دامنه قابل تشخیص بودن و البته حفظ شدن راحت آن است. شاید حفظ اعداد آی پی برای ما خیلی کار سختی نباشد اما زمانی که این تعداد زیاد شود بسیار بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد شد. ضمن اینکه ما با این آدرس های آی پی هر روز سر و کار نداریم و بعد از حفظ کردن آنها ممکن است که بازهم پس از مدتی آنها را فراموش کنیم.

ما پیش تر گفتیم که نام دامنه برای سامانه هایی که با اینترنت رابطه دارند استفاده می شود. نام دامنه در ارتباط بین شبکه های محلی و اینترانت و در کل، هرجا که DNS وجود داشته باشد کاربرد دارد. DNS در واقع وظیفه تبدیل نام دامنه به آدرس آی پی و بالعکس را دارد. از آنجا که کامپیوتر ها فقط اعداد را تشخیص می دهند پس حضور DNS و تبدیل نام دامنه به اعداد (و سپس به اعداد باینری) الزامی است. هر نام دامنه برای خود منحصر به فرد است و از آن نام فقط یکی در اینترنت وجود دارد. سازمان ها طبق گفته های قبلی می توانند با استفاده از نام خود در دامنه ها، دسترسی کاربران به اینترنت را راحت تر کنند.

نام دامنه کلی و عام، دسته بندی کلی سایت را مشخص می کند و به سراغ جزئیات و نمونه های خاص سایت نمی رود. برای مثال به نوع تولیدی اشاره دارد تا نام تجاری. مثلاً دامنه music.Com یا Guitar.Com را در نظر بگیرید، به این دامنه ها دامنه های کلی می گویند. معمولا شرکت ها از ترکیب این نام دامنه کلی با برندشان برای نام دامنه سایت استفاده می کنند چرا که اکثر نام های دامنه های کلی خیلی ارزشمند نیستند. مثلا سایت ArvinKaren.Com یک نام منحصر به فرد است و اگر بخواهد در این نام دامنه خود که نمونه کامل یک نام دامنه ممتاز است، نام دامنه عمومی به کار ببرد می توانیم به عنوان مثال دامنه Arvinkarenwebsite.Com را ذکر کنیم (که البته به دلیل بلند بودن نام دامنه، خیلی دامنه استانداردی نمی شد).

اولین تلاش ها برای ساده سازی و آدرس های عددی در شبکه های کامپیوتری به دوره آرپانت (ARPANET) و قبل از فراگیر و تجاری شدن اینترنت برمی گردد که قصد داشتند این اعداد به راحتی به حافظه سپرده شود. در روزهای اولیه که شبکه به وجود آمده بود، هر کامپیوتر در شبکه، فایل متنی به نام host را بازیابی می کرد و در این فایل ها نام هاست به آدرس عددی کامپیوترها مرتبط می کرد. رشد سریع شبکه باعث شد تا در سال 1983 اولین سیستم نام دامنه یا همان DNS بر روی شبکه Arpanet معرفی شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان