انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
برج مایدن - قلعه دختر باکو

برج مایدن - قلعه دختر باکو

#1
[عکس: Maiden_Tower_1_bisungasht_560.jpg]
اگر پیش از این درباره مکان های دیدنی در شهر باکو پیش از سفر به کشور آذربایجان تحقیق کرده باشید، بدون شک در هر وب سایتی نام برج مایدن یا قلعه دختر باکو را مشاهده کرده‌اید. این مکان در شهر قدیمی که به زبان آذربایجانی شهر داخلی بیان می‌شود واقع شده است و در مقابل بلوار شهر که خود به خاطر مجاورت با دریای خزر جزو دیدنی ترین مکان ها در باکو است قرار دارد.
شگفتی های برج مایدن
برج مایدن را می‌توان به برج ایفل باکو تشبیه کرد! سنگ نوشته های روی دیوارهای آن نشان می‌دهد زمان ساخت این بنا به قرن دوازده میلادی یعنی حدود هشتصد سال پیش برمی‌گردد که نشان دهنده ارزش فوق‌العاده زیاد این بنا است. با این حال درباره زمان ساخت این برج همچنان ابهاماتی وجود دارد، چرا که نحوه معماری و طراحی و همچنین سنگ های استفاده شده در برج مایدن ، با سایر بناهای ایجاد شده در همان دوره زمانی کاملا متفاوت است. به همین دلیل دانشمندان و تاریخ نویسان درباره زمان ساخته شدن برج ایفل باکو با یکدیگر اختلاف دارند.
این برج آن‌چنان بلند نیست و ساختمان های بلندتر از آن نیز در باکو پیدا می‌شود، اما ظاهر مرموز و اسرارآمیز آن سبب شده برج مایدن از تمامی سازه های واقع در پایتخت آذربایجان متفاوت شود. از دید هوایی این برح شبیه به بوتا (الگوی پیزلی) به نظر می‌رسد که جزو نمادهای زیورآلات در آذربایجان محسوب می‌شود.
هنوز مشخص نیست در زمان ساخت برج مایدن، هدف از پیاده سازی آن چه چیزی بوده است. احتمالا این برج به عنوان معبدی برای زرتشتیان ساخته شده بود، چرا که الگوهای پیزلی یاد شده در بالا، شبیه به آتش هستند. همچنین این قصر احتمالا در زمان هایی به عنوان دژی مستحکم برای شیروان شاه به حساب می‌آمده است.
افسانه‌ای بسیار معروف درباره این برج قدیمی و زیبا وجود دارد. بر اساس افسانه ها، یک پادشاه در زمانی دور تصمیم می‌گیرد تا با دختر خویش ازدواج کند! دختر که از تصمیم پدر خود شرمسار شده بود، از پدر خود می‌خواهد برجی بنا کند و به محض تکمیل برج با وی ازدواج خواهد کرد. بعد از تکمیل برج، آن دختر با پرت کردن خود به پایین از بالای آن اقدام به خودکشی کرد. ..... .


دولت آذربایجان از مدت ها قبل مرمت هایی را برای سرپا نگه داشتن برج مایدن انجام داده است. در سال 2000 این برج در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شد. برای بازدید از این مکان می‌توانید همه روز بین ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر به آن مراجعه کنید. افراد خارجی برای ورود 8 منات (پول آذربایجان)، اهالی آذربایجان 2 منات و دانش آموزان 0.6 منات پرداخت می‌کنند. حتی دانشجویان و دانش آموزان خارجی نیز با نشان دادن کارت خود می‌توانند با تخیفی ویژه از برج مایدن دیدن کنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان