انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان

#1
شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان : شهر سنگی اوپلیستسیخه یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین شهرهای سنگی تمام دنیاست. این شهر باستانی از تراشیده شدن صخره ها ساخته شده و در استان شیدا کارتلی، ده کیلومتری شرق شهر گوری قرار گرفته است. شهر سنگی اوپلیستسیخه روی یک صخره بلند در قسمت غربی ساحل رودخانه متکواری می باشد. این شهر تاکنون ساختارهای متفاوتی از اول عصر آهن تا آخر قرون وسطا داشته و همین باعث شده تا مورد توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور گرجستان قرار بگیرد. این ساختارهای مختلف ترکیب غیر معمولی از سبک های متفاوت از صخره تراشی آناتولی و فلات ایران و همینططور همزیستی معماری مسیحی و غیر مسیجی می باشد. همین معماری عجیب و غریب اس که شهر سنگی اوپلیستسیخه را متفاوت تر از دیگر شهرهای دنیا کرده است.
[عکس: 1542135163.jpg]
تاریخچه شهر سنگی اوپلیستسیخه گرجستان
بسیاری از باستان شناسان و تاریخ شناسان، این شهر گرجستان، را یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستان میدانند. اگر از نظر استراتژیک این شهر را در نظر بگیریم، شهر سنگی اوپلیستسیخه درواقع مرکز قلمرو باستانی کارتلی بوده و از لحاظ سیاسی و مذهبی مرکز کشور گرجستان بوده است. براساس تحقیقات، قدمت این شهر به قرون وسطی رسیده و پیدایش آن به اوپلس، نوه کارتلس برمیگردد. این شهر در اویل قرن چهارم میلادی، بعد از آن دین مسیجیت در گرجستان به رسمیت شناخته شد، رو به نابودی رفته و موصعیت خود را نسبت به مرکز جدید فرهنگ مسیحیت از دست میدهد. بعد از آن تفلیس به دست مسلمانان در قرن هشتم و نهم میلادی افتاد، دوباره شهر سنگی اوپلیستسیخه مورد توجه همگان قرار گرفته و مجدد پایگاه نظامی شد. در قرن چهاردهم میلادی نیز بعد از تاخت و تاز مغول ها این شهر بار متروکه شده و در آخر به خاطر تجاوز بیگانگان به مکانی به عنوان پناهگاه موقت برای مردم تبدیل شد. اکنون توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری گرجستان که به تاریخ و باستان شناسی علاقه مند هستند، حتما از شهر سنگی اوپلیستسیخه دیدن می کنند.
[عکس: 1542185632.jpg]
معماری این شهر
شهر سنگی اوپلیستسیخه به سه قسمت شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم شده و هشت هکتار مساحت دارد. قسمت مرکزی این شهر بزرگ از دیگر قسمت ها بوده و بیشتر ساختارهای صخره تراشی را داشته. همینطور بوسیله یک گذرگاه و یک تونب به قسمت حنوبی اتصال می یابد. تمام پله ها و گذرگاه ها از راه خیابان اصلی به ساختارهای مختلف انشعاب می یابند. بیشتر غارهای این شهر بدون تزئین هستند. بسیاری از ساختارهای بزرگتر شهر سنگی اوپلیستسیخه سقف هایی به شمل طاق و تونل هایی به شکل کنده درخت با سنگ های تراشیده شده دارند. همینطور بعضی از ساختارهای بزرگ نیز در کناره ها و یا پشت دیوار طاقچه ها هستند که گمان میرود هدف از ساخت آن استفاده به عنوان تشریفات است. در قسمت مرکزی این شهر یک بنای سنگی با معماری بسیار زیبا و منحصربفردی که متعلق به قرن نهم و دهم میلادی هستند قرار دارد. با حفاری های باستان شناسی، انواع اشیا قدیمی دست ساز مثل طلا، نقره، برنز، جواهرات و همینطور اثراتی از سرامیک سازی و مجسمه سازی نیز پیدا شده اند. در حال حاضر این اشیا دست ساز در موزه ملی تفلیس نگهداری شده و توریست ها و گردشگران تور ارزان گرجستان میتوانند از آن ها در موزه شهر تفلیس دیدن کنند. متاسفانه قسمت های آسیب پذیر شهر سنگی اوپلیستسیخه در زلزله سال 1920 در گرجستان کاملا نابود شده اما اثار تاریخی و دیگر بقای باقی مانده آن به صورت جدی و محکم حفاظت می شوند. شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان، سال 2007 میلدی در فهرست میراث جهانی یونسکو برای گرجستان به ثبت رسیده است.
[عکس: 1542154175.jpg]
امکانات شهر باستانی و سنگی اوپلیستسیخه
این شهر باستانی سنگی در کشور گرجستان، در زمان های قدیم یک نانوایی، کانال آب، بازار، پرستشگاه، داروخانه، قصر سلطنتی، دخمه های شراب، تونل مخفی برای دسترسی به آب در زمان محاصره دشمن و فرار کردن افراد سلطنتی، کلیسا بعد از مسیحی شدن مردم این کشور، محل تهیه و نگهداری شراب، طویله برای نگهداری از حیوانات، قلعه محکم و استوار برای محافظت کردن از شهر و غازهای دو طبقه برای اشخاص مهم بوده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان