انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گچ بری، گچبری سنتی، گچبری سقف، گچبری کلاسیک،گچبری مدرن،پتینه کاری

گچ بری، گچبری سنتی، گچبری سقف، گچبری کلاسیک،گچبری مدرن،پتینه کاری

#1
هنر گچبری یکی از هنرهای وابسته به معماری است که در هر منطقه و هر دوره زمانی،شکل و شیوه مخصوص به خود را داشته است.همانطور که از نام این هنر پیدا است ،مصالح اصلی به کار رفته در این هنر گچ می باشد.در ایران نیز گچبری در دوره های مختلف تاریخی همراه با تفاوت هایی بوده است.گچ به دلیل داشتن خاصیت شکل پذیری،چسبندگی،رنگ مطلوب،کاربرد آسان،فراوانی و ارزانی کاربرد زیادی در هنرهای تزئینی دارد.
به طور کلی گچبری  به چهار دسته کلی تقسیم می شود:
گچبری دستی یا سنتی:
گچبری دستی ابتدا گچ را به صورت مایع درست می کنند.محلول گچ و آب تا جایی که تبدیل به جامد می شود .قبل از انجماد به خمیری انعطاف پذیر تبدیل می شود که صورت و اسکلت هنری در آن زمان و در آن حالت گچ به دست گچبر صورت می پذیرد.پس ار جامد شدن سخت نباشد و حالت پنیر مانندی را داشته باشد هنرمند گچبر با ابزار با نیروی دست به راحتی بر روی گچ کار کند.کنده کاری یا گچبری عمقی را روی آن انداخته  و با وسایل گچبری از قبیل دم بر ،نقاله،پرگار،بومخوار و کاردک،طرح مورد نظر را می برند ،گچ در همان حالت سفت می شود و گچبر شروع به پرداخت  آن می کند و پستی و بلندی ها و ریزه کاری های آن را با ابزار خاص خود و با استفاده از ذوق و سلیقه ی خود انجام می دهد .اگر گچ مرغوب  نباشد ،اثر هنری را نمی توان ظرافت و لطافت درآورد بنابراین انتخاب گچ نقش اساسی در زیبایی گچبری دارد،در روش قالب گیری که با استفاده از قالب تهیه می شود و سپس با استفاده از خمیر گچ ،گچ قالبی را در قسمت مورد نظر می چسباندند.
گچبری مدرن:
شاید در نگاه اول گچبری تنها برای فضاهای لوکس و تاریخی  مورد استفاده قرار گیرد اما در واقع امروزه گچبری مدرن جایگاه خاصی در دکوراسیون داحلی باز کرده  و یکی از پر طرفدارترین تزئینات برای سقف های فصاهای داخلی محسوب می شود .استفاده از گچبری مدرن جلوه خاصی به منازل می دهد.گچبری مدرن در ساختمانها ،ادارات ،هتل ها و...کاربرد فراوانی دارد.که هنرمندان با ذوق به خوبی این اشکال را به اجرا گذاشته و شکل هایی مانند نور مخفی که در سالن های پذیرایی ،لابی ها و...اجرا می کنند شکل های دیگری از قبیل باکس ،باند،ستون،آرک و اپن وانواع ابزارهای گلویی ، قاشقی ،فیتیله،تسمه،لبه نورمخفی،تو خالی وجود دارد.
گچبری کلاسیک:
گچ بری کلاسیک و زیبا با نور پردازی صحیح  و اصولی می تواند تاثیر چشم گیری در نمای داخلی اتاق ها داشته باشد. تزیینات زیادی وجود دارند که می توانند در چهره کلی خانه شما تاثیر گذار باشند و دکوراسیون داخلی خانه تان را پرجزییات تر و پرکارتر جلوه دهند. یکی از این تزیینات گچبری هایی هستند که ما عموما آن ها را روی سقف ها می بینیم. 
 گچبری های کلاسیک دارای جزییات زیادی هستند و معمولا به نسبت گچبری های معمولی دارای ارتفاع بیشتری هستند به همین منظور در خانه هایی با پلان باز می توان از آن ها برای تقسیم های فضایی استفاده کرد. 
اگر می خواهید سقف اتاقتان پهن نشان داده شود , با ترکیب چند نوع گچ بری این کار را انجام دهید . زیر گچ بری سلطنتی ، نوار پهنی از گچ بری طرح دار بزنید تا پهنای کلی آن بیشتر شود . این سبک بسیار مدرن است و زمانی زیبایی خودش رانشان می دهد که نور پردازی صحیح و مبلمان متناسب با این سبک برایش انتخاب شود.
گچبری سقف
وقتی صحبت از گچبری می شود اولین چیزی که به ذهن همه می رسد گچبری سقف منزل است، که می توان گفت گچبری فقط برای سقف نیست بلکه برای دیوار و ستون نیز مورد استفاده قرار می گیرد . گچبری ها دارای سبک مختلف و متفاوتی هستند که می توانید با توجه به دکور و چیدمان منزلتان نوع گچبری سقف ، دیوار و ستون خود را مشخص کنید . در دیوارهایی که با ارتفاع زیاد هستند معمولا از گچبری های با ضخامت بسیار بالا استفاده می کنند تا باعث شود که ارتفاع دیوار کمتر به نظر برسد ، شما نیز اگر منزلتان داری دیوارهایی بلند می باشد می توانید از این ترفند برای بهتر شدن دکوراسیون منزل خود استفاده کنید
معمولا از گچبری ها برای جداکردن سقف از دیوار جهت از بین بردن حالت یک پارچگی استفاده می شود که می تواند به صورت رنگی متفاوت از دیوار شما نیز باشد تا باعث شود منزل شما زیبایی قابل توجه تری داشته باشد.
از زمان های گذشته تا به امروزه در ایران از گچ بری برای تزیین سقف استفاده می شود مصالح اصلی مورد استفاده در مدل گچ بری سقف، گچ می باشد و به دلیل خاصیت شکل پذیری آسان و چسبندگی و رنگ مطلوب و قیمت ارزان گچ, بیشتر معماران ساختمان از طرح های مختلف گچ بری برای سقف و شومینه و دور لوستر و … استفاده می کنند.
استفاده از طرح های زیبا و جذاب گچ بری سقف می تواند معماری داخلی منزل شما را مدرن و متفاوت کند امروزه طرح های مختلفی برای گچ بری سقف طراحی شده اند که شما می توانید با توجه به سلیقه شخصی و معماری داخلی ساختمان خود از طرح های مدرن و کلاسیک گچ بری برای سقف منزل تان استفاده کنید.
آموزش پتینه کاری
قبل از شروع هر پروژه نقاشی ساختمان بخصوص آموزش پتینه کاری ، شما به مواد اولیه پتینه کاری نیاز خواهید داشت. ابتدا باید بدانید چه موادی نیاز است و در وحله دوم باید بیاندیشید که از کجا این مواد را خریداری کنید. پس قبل از شروع هر کاری باید به فکر تهیه مواد اولیه از منبع قابل قبول و با کیفیت باشید.
اگر در ساختمان خود می خواهید از پتینه ورق طلا استفاده کنید، باید ورق طلا تهیه نمایید. همینطور در مورد پتینه کاری از نوع ورق نقره نیز همین کار را باید انجام دهید. اما لوازمی مانند رنگ، دستمال مخصوص پاک کردن و ایجاد بافت و شابلون مخصوص برای انواع طرح ها و یک سری ابزار برای ایجاد و بافت طرح پتینه کاری نیاز است.
ابتدا سطح کار مورد نظر (چوب ، سفال یا گچ) را به وسیله قلم مو، یک لایه چسب چوب می زنیم، پس از نیمه خشک شدن کار، این خمیر را به وسیله قلم، دست یا کاردک به سطح کار مالیده و آن را می پوشانیم. سپس به وسیله چنگالی یا کاردک یا با استفاده از انگشتان دست، خطوط و نقوش دلخواه را روی کار ایجاد می کنیم. ( توجه داشته باشید که پس از مالیدن مل روی کار اگر چند دقیقه صبر کنیم، نقوش و حرکاتی که ایجاد می کنیم، مشخص تر و واضح تر خواهند شد). پس از اتمام کار، اثر خود را در محلی گرم قرار می دهیم تا کف کاملاً خشک گردد و بعد می توانیم انواع آموزش پتینه کاری ها را با انتخاب خودمان روی کار اجرا کنیم.
قبل از شروع هر کاری باید به فکر تهیه مواد اولیه از منبع قابل قبول و با کیفیت باشید. آموزش پتینه کاری نسبت به رنگ های روغنی و پلاستیک که به صورت عمده استفاده می شوند، دلنشین تر می باشد. همچنین این نوع از نقاشی ساختمان باعث پر نشاط تر و زیبا تر شدن فضای زندگی می شود.
شما می توانید با استفاده از هنر پتینه کاری فضای داخل خانه خودرا مطابق با سبکی از یک خانه قدیمی، مدرن و یا خاص بسازید. نقاشی پتینه می تواند فضاهای یکنواخت و خسته کننده در داخل یا خارج خانه را احیا و زنده کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان