انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رسم سه بعدی در مختصات قطبی (مختصات استوانه ای) (متلب - MATLAB)

رسم سه بعدی در مختصات قطبی (مختصات استوانه ای) (متلب - MATLAB)

#1
سلام دوستان. من یسری دیتا دارم که به صورت شعاع، زاویه و مقدار هست. در واقع برای هر زوج مختصات زاویه و شعاع یه مقدار عددی دارم و میخوام این رو در مختصات قطبی بصورت سه بعدی رسم کنم. به عنوان مثال در زاویه صفر و شعاع نیم سانت مقدار 0.2 هست و در زاویه 27 درجه و شعاع 0.7 مقدار برابر 0.6 هست. ممنون میشم اگر کمک کنید
پاسخ

رسم سه بعدی در مختصات قطبی (مختصات استوانه ای) (متلب - MATLAB)

#2
سلام.
در صورتی که برای هر نقطه، 2 مقدار داشته باشیم، مختصات به صورت مختصات قطبی (Polar Coordinates) خواهد بود و اگر 3 مقدار داشته باشیم، مختصات به صورت مختصات استوانه ای (Cylindrical Coordinates) می باشد. 
چون شما 3 مقدار برای هر نقطه ذکر کردید، با مختصات استوانه ای (Cylindrical Coordinates) سر و کار داریم.

یک راه حل می تواند به این صورت باشد که اطلاعات مورد نظر خود را از مختصات استوانه ای (Cylindrical Coordinates) به مختصات کارتزین (Cartesian Coordinates) تبدیل کنیم تا هر نقطه را به صورت 3 مقدار برای محورهای x و y و z داشته باشیم و سپس مقادیر مربوط به این 3 محور را در ماتریس های X و Y و Z قرار می دهیم و بعد یک دستور مناسب برای رسم شکل سه بعدی را انتخاب نموده و توسط آن، شکل را رسم می کنیم.

برای تبدیل مختصات قطبی (Polar Coordinates) یا مختصات استوانه ای (Cylindrical Coordinates) به مختصات کارتزین (Cartesian Coordinates)، کلید زیر را بخوانید :

کلید شماره 26407

که در آن، باید از دستور pol2cart ، به شکل کلی زیر استفاده کنید :

کد پی‌اچ‌پی:
[X,Y,Z] = pol2cart(THETA,RHO,Z

پس از به دست آوردن همه مقدارها برای محورهای x و y و z ، دقت کنید که مقدارهای مربوط به محور x باید در یک ماتریس (ماتریس X)، مقدارهای مربوط به محور y در یک ماتریس (ماتریس Y) و مقدارهای مربوط به محور z باید در یک ماتریس (ماتریس Z) ذخیره شوند و ترتیب نقاط نیز به هم نخورد (یعنی مثلا عنصر اول از هر 3 ماتریس، مربوط به مختصات اولین نقطه می باشد و عنصر دوم از هر 3 ماتریس، مربوط به مختصات دومین نقطه می باشد و الی آخر). 
اگر این مورد را متوجه نمی شوید، به کلیدهای آموزشی مربوط به رسم شکل های سه بعدی در متلب (MATLAB)، مراجعه نمایید و ساختار ماتریس ها را بررسی کنید :

دسته کلید شماره 292

متلب (MATLAB) برای رسم سه بعدی اطلاعات، دستورهای مختلفی دارد که بستگی به انتخاب شما دارد و در همین لینک بالا، تعدادی از آنها را شرح داده ایم و می توانید اطلاعات خود را توسط هر یک از آنها به صورت سه بعدی رسم نمایید.


Flower
bookbook 
لطفا برای درج کد، از دکمه مخصوص درج کد در ادیتور انجمن استفاده کنید.
در مورد برنامه نویسی، مدیران تنها راهنمایی می کنند و نوشتن برنامه نهایی، به عهده کاربران می باشد (اینجا محلی برای یادگیری است، نه سفارش کدنویسی).
کاربران باید ابتدا خود به خطایابی برنامه بپردازند، نه اینکه به محض دیدن خطا، کدها را در انجمن، copy و paste کرده و از مدیران انتظار بررسی داشته باشند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان