انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش مصاحبه استخدامی

آموزش مصاحبه استخدامی

#1
آداب مصاحبه شغلی


آموزش مصاحبه استخدامی در وحله اول برای مدیران سازمان ها در انتخاب نیروی انسانی مناسب مفید خواهد بود. در کنار این موضوع افراد نیز باید بتوانند در یک مصاحبه توانایی های خود را به شکل درست ارائه دهند. بعد از ارسال رزومه تان، برای مصاحبه دعوت شده اید. این اولین قدم به سمت شغل مورد نظرتان است.

رزومه شما هویتتان را اعلام می کند، اما رفتار های شما، چه خوب چه بد، میتواند تاکیدی بر آنها باشد. حال نوبت آن است که مهارت هایتان را نشان دهید.
آداب چیزی بیـش از مجموعه ای از رفتار های مناسب و خوب نیست.
در واقع زبانی است که توسط آن احترام و توجه خود را بدیگران بیان میکنیم.
سر وقت بیاید
مثل تمام افراد دیگر که سر کار هستند، مصاحبه گر شما نیز مشغول طی کردن ساعاتی از وقت خود سر کار است. نشان دهید که زمان آنها نیز برای شما ارزشمند است. از این گذشته، مگر آنها نیز به شما احترام نگذاشته اند که وقتشان را در اختیارتان قرار داده اند و به شما فرصتی داده اند که خودتان را نشان دهید؟
اگر دیر برسید، دیگران تصور خواهند کرد که فردی بی نظم هستید. پس زمانتان را تنظیم کرده و سعی کنید به موقع برسید.
لباس مناسب بپوشید.
لباس شما برای رفتن به یک مصاحبه شغلی می بایست با محیط آن کار هماهنگ، تمیز و آراسته باشد .
به طریقه دست دادن خود دقت کنید.

دست دادن عملی متقابل است که برای برقراری ارتباط انجام می شود. در یک مصاحبه، این عمل متقابل بین دو فرد غریبه صورت می گیرد اگر محکم دست طرفتان را یک یا دو بار بفشارید و بعد رها کنید، نشانه ی خوشرویی و ملایمت شماست که می تواند به سرعت احساسی از امنیت بین دو فرد ایجاد کند.
از طرف دیگر، اگر بی روح دست بدهید، ممکن است باعث ناراحتی طرفتان شود. و حتی قبل از اینکه آنها فرصت آشنایی با شما را داشته باشند، احساس بدی به آنها منتقل خواهید کرد. آسوده خاطر کردن اطرافیانتان هدفی مهم در هر آداب معاشرت است.
تصویری مثبت از خود ارائه دهید.
در حین مصاحبه، زمان های بسیاری شما نیاز به استفاده از آداب و ویژگی های اخلاقی خود خواهید داشت. و اگر آنها را درست و بجا استفاده کنید، تصویری خوب و مطمئن در ذهن مصاحبه گرتان ایجاد خواهید کرد. محکم و با قوت صحبت کنید.

به چشمان مصاحبه گرتان نگاه کنید. این ژستی اطمینان بخش است که اکثراً افراد به آن پاسخ مثبت می دهند.
برای صحبت کردن از حرکات بدن به اندازه مناسب استفاده کنید. حرکات خوب ممکن است علاقه شما را برای آنجا بودن نشان دهد، در حالیکه سست و بی حال بودن نشانه ی بی احترامی و بی تفاوتی است.
بدون آمادگی قبلی در آن روز حاضر نشوید.
هر چه بیشتر در مورد شرکت و شغلی که برای آن تقاضا داده اید تحقیق کنید، نشانه احترام بیشتر است.
از کار قبلیتان بدگویی نکنید.
اگر نمی توانید در مورد کسی حرف های خوب بزنید، بهتر است اصلاً هیچ حرفی نزنید. خیلی دور از ادب و احترام است که از صاحب کارها و شرکت های قبلیتان بد بگویید و با کارهایشان مخالفت کنید. این باعث ناراحتی و رنجش دیگران می شود. از این گذشته، این مصاحبه در مورد شما و این شرکت است نه شرکت ها و افراد دیگر. پس لزومی ندارد که تصویری از محل کار سابقتان برای مصاحبه گرتان ارائه دهید.

در مورد هیچ مسئله ای دروغ نگوئید.
به یاد داشته باشید که به خاطر هیچ مسئله ای، هر چند کوچک، دروغ نگفته و به حرف هایتان شاخ و برگ ندهید. زیرا انسانهای محترم هیچگاه دروغ نمی گویند چون نیازی به آن ندارند

[عکس: images.png]

سوالات مصاحبه شغلی

رایجترین سوالاتی که در یک مصاحبه شغلی پرسیده می‏شوند:
بسیاری از جویندگان کار از توانایی‌های بالایی برای کار کردن برخوردارند اما وقتی از آنها برای مصاحبه استخدامی دعوت می‌شود، دچار دستپاچگی شده و  نمی‌توانند به خوبی به سوالاتی که در این مصاحبه مطرح می‌شود پاسخ دهند.
در ذیل شما را با رایج‌ترین سوالاتی که در یک مصاحبه شغلی پرسیده می‏شود، آشنا می‌کنیم:

۱- از خودتان برایمان بگویید.
این سوال معمولا اولین سوالی است که هر مصاحبه کننده‏ای از شما می‏پرسد که جواب آن معمولا به این ترتیب است:
مشخصات اسمی، تحصیلات، سابقه کاری، تخصص، چگونگی عملکرد، افتخارات و هر آنچه که نیاز باشد حداکثر در عرض ۲ دقیقه (مختصر و مفید). باید دقت کرد که در پاسخ به این سوال و در کل همۀ سوالات نباید حاشیه رفت .
۲- از ما چه می‏دانید و چرا ما را برگزیدید.
در جواب این سوال باید کمی دقت کرد و از قبل اطلاعاتی را راجع به این شرکت، اداره یا کارخانه کسب نمود. همچنین ترجیحا مزایای این مورد شغلی را بیان نمود بعلاوه آیندۀ شغلی، اهداف کاری، مشکلات و موانع و … را نیز باید عنوان نمود.
۳-چرا شغل قبلی خود را رها کردید؟
این سوال معمولاً برای محک زدن روحیه شماست و ترجیحاً از انتقاد و بدگویی شغل قبلی بپرهیزید و همچنین سعی کنید به مصاحبه‏ کننده بفهمانید که تنوع طلبی و میل به پیشرفت اولین هدف تغییر شغل بوده است.
‎‏۴- شما چه کاری از دستتان بر می آید که فکر می‏کنید بهتر از دیگران می‏توانید؟
و یا چرا فکر می‏کنید برای این کار مناسب هستید؟
بهتر است در جواب این سوال به چند مورد از استعدادهای خود اشاره کنیم که در این رشتۀ کاری به کار می‏آید.
۵- چه چیز باعث می‏شود فعالیتتان بیشتر شود؟
در پاسخ به این سوال از مطرح کردن مسائل مالی بپرهیزید و بیشتر مسائل محیط کار، همکاران و سپس شرایط جسمی روحی را عنوان فرمایید.
۶- انتظار چه میزان حقوق را دارید؟
مصاحبه کنندگان معمولا صداقت را شرط اول استخدام در نظر می‏گیرند پس در پاسخ به این سوال اولا نباید فروتنی به خرج داد و مثلا مبلغی پایین را پیشنهاد داد ثانیا مبالغ بالا و ایده‏آل را پیشنهاد نکنیم زیرا بلند پروازی و در نتیجه عدم میل به ادامه کار را رقم خواهد زد.
آیا به همکاری و هماهنگی و کار تیمی علاقمندید؟
کار گروهی نشانه‏ای از اخلاق اجتماعی و بالا بودن سطح هوش اجتماعی هر شخص است که رابطۀ مستقیم با چگونگی عملکرد وی در محیط کار دارد. پس بهترین پاسخ به این سوال جواب دندان شکن “آری” است. اما بازهم صداقت فراموش نشود و در صورتیکه میل شما به گونه‏ای دیگر است عنوان نمایید.
 دوست دارید رییس یا مدیر شما چگونه باشد؟
جواب مناسب برای این سوال همان میل شخصی شماست که معمولا به این صورت بیان می‏شود که من از رییسم انتظار تشکر و همزبانی با کارمند را دارم.
در صورتیکه مشکلی را در بین کارمندان این اداره/سازمان/کارخانه/شرکت ببینید چه می‏کنید؟
این سوال نیز نوعی سوال هوش محسوب می‏شود. بهتر است در پاسخ به این سوال دو مطلب را در نظر گرفت : اگر بگوییم هیچ عکس العملی نشان نمیدهیم و به قولی منظورمان عدم دخالت به کار دیگران است اشتباه کرده‏ایم همچنین اگر بگوییم سریعاً با مسئول مربوطه در جریان میگذاریم نیز نشاندهندۀ گوش به بازی بودن ماست. اما بهترین پاسخ به این سوال این است که بگوییم ابتدا مسئله را بررسی نموده چنانچه حل آن از دست خودمان بر آمد که هیچ وگرنه طی نامه‏ای کتبی آنرا با مسئول در جریان می‏گذاریم. به این ترتیب انضباط کاری خود را نیز نشان داده‏ایم.

چه اهدافی را برای ما دنبال خواهید کرد؟
پاسخ به این سوال اگرچه برای هم مصاحبه کننده‏ای روشن است اما پاسخ دقیق که از روی تحقیق و بررسی شخص مصاحبه شونده نشئت گرفته باشد خیلی فرق می‏کند. در پاسخ به این سوال باید رقبا و شرکتهای حریف را شناسایی کرده و کالاهای این کارخانه و یا خدمات این سازمان را بدانیم. سپس پاسخی مبنی بر پیشرفت و توسعۀ این نوع محصولات و سرویس ها و پیروزی در مقابل حریف را به گونه خلاصه عنوان نماییم.
هدفتان از کار کردن چیست؟
این سوال که معمولا در اواخر مصاحبه پرسیده می‏شود، دربردارندۀ همۀ ابعاد شخصیتی شماست پاسخ به این سوال درخور کمی تأمل و البته برنامه‏ریزی قبلی است. باید دقت کرد که هر کاری در نتیجه رسیدن به جایگاههای بالا را در صورت درست انجام دادن، در بر دارد. پس اولین قسمت پاسخ به این سؤال می تواند “پیمودن پله‏های ترقی” باشد. سپس آسایش خانواده و زندگی مرفه و در آخر در صورتیکه کار با ارباب رجوع در ارتباط است خدمت به مردم.
آیا سوالی دارید؟
این سوال معمولا آخرین سؤالی است که از مصاحبه شونده پرسیده می‏شود. ترجیحاً سؤال پرسیده شود اما نه سوالات شخصی بلکه بهترین نوع سوال پرسیدن در مورد چگونگی عملکرد کارمندان، چگونگی دریافت ارتقاء شغلی، محصولات یا شرکت / کارخانه است. 
مدیران سازمان ها می توانند با استفاده از دوره های مختلفی آموزش مصاحبه استخدامی ، فاکتورهایی که برای یک انتخاب خوب نیاز دارند را فرابگیرند. مهارت های خاصی نیاز است تا افراد بتوانند با انتخاب های درست کارمندان و مدیران جدید به سازمان خود کمک کنند. با انتخاب های اشتباه قطعا افراد نادرستی وارد سازمان می شوند که هزینه های فراوانی را به سازمان تحمیل خواهند کرد.
این مقاله از سایت مریم حنطوش زاده که از مشاوران منابع انسانی است اقتباس شده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان