انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تابلوی چلنیوم

تابلوی چلنیوم

#1
معنای نام چلنیوم و تاریخچه ساخت آن

چلنیوم ( channelium) از ترکیب دو کلمه channel + aluminium  تشکیل شده است. دلیل این نامگذاری یک به دلیل جنس آلومینیوم است که در ساخت آن بکار می­رود و دوم کاربرد کلمه channel که در زبان لاتین به جسم u  شکل اتلاق می­شود و از آنجا که حروف و اشکال بعد از چسباندن نوارلبه به  کناره ها، شکل u مانند میگیرند به آنها channel می­گویند. با توجه به توضیحات بالا اسم این جسم چنلیوم است ولی در ایران به نام چلنیوم مطرح است.

این محصول نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی، توسط یک شرکت  اسپانیایی به نام mci به وسیله آلیاژ آلومینیوم ساخته شد و به صورت ورق­های با سطح آینه مشابه فلز استیل وارد بازار شد. شرکت mci این محصول را با نام تجاری آلوراپید (alurapid) وارد بازار نمود. در ایران چنانچه نام alurapid یا made in spania روی محصول حک شده باشد نشان دهنده این است که این محصول مربوط به شرکت mci است.
انواع تابلو چلنیوم

تابلوهای چلنیوم در سایزهای 7،9،11 سانتیمتر با رنگهای جیوه­ای، طلایی و مشکی در بازار موجود است. در حال حاضر در ایران به غیر از برند اسپانیایی alurapid که گرانترین آن نیز می­باشد، نوع تایوانی آن با نام تجاری aluband و انواع چینی آن با نام­های تجاری آلوشاین (alushine) ،آلوتیپ (alutape) ،سهند(sahand) و غیره موجود است.

تفاوت چلنیوم اصلی نسبت به چلنیوم متفرقه موجود در بازار در موارد زیر است:

چلنیوم اصلی از لبه ضخیمی معادل 2.8 میلیمتر تشکیل شده است و به همین علت از استحکام خوبی بخصوص در حروف بزرگ و درشت، برخوردار است. به همین دلیل تابلو سازهای باتجربه برای ساخت حروف درشت و بزرگ حتما از چلنیوم اصل استفاده می­کنند. محصولات متفرقه لبه­ نازکی دارند به راحتی تغییر شکل می­یابند و می­توانند برای ساخت حروف کوچک مورد استفاده قرار ­گیرند.

تفاوت دیگر جنس اصل از باقی جنسها مقاومتش نسبت به تغییرات جوی و اشعه آفتاب است به نحوی که با گذشت زمان تغییر رنگ نمی­دهد.
رنگ و اندازه تابلوهای چلنیوم

مارک­های مختلف رنگ­ها و اندازه­های متفاوتی دارند که ما اینجا اصلی­ترین و معروفترین برند تابلوی چلنیوم یعنی برند alurapid را مورد بررسی قرار می­دهیم. در ایران رنگ­های نقره­ایی، مشکی و طلایی از این برند موجود است و اندازه­های 9 سانت و درصد کمی هم 11 سانت موجود می­باشد.

همانطور که قبلا اشاره شد در مارک­های متفرقه ابعاد کمتر موجود است که برای ساخت حروف کوچک از آن استفاده می­شود یکی از این ابعاد اندازه 7 سانت است.
مراحل ساخت تابلوی چلنیوم

در ابتدا حروف مورد نظر در برنامه کرل دراو coreldrow و یا برنامه اتوکد autocad طراحی می­شود (هم از لحاظ نوع فونت و هم از لحاظ ضخامت). پس از پایان این مرحله، طرح بر روی صفحه پلکسی گلس plexi glass لیزر می­شود.

قابل ذکر است که پلکسی گلس نوعی پلاستیک با ظاهری شبیه به شیشه میباشد که از مقاومت بیشتری نسبت به شیشه برخوردار است و رنگ ها و جنس های مختلف دارد به دلیل مقاومت بالای این محصول، برش آن از طریق دستگاه لیزر صورت می­پذیرد.

حال برمی­گردیم به مراحل ساخت حروف. پس از اتمام مرحله برش حروف، نوبت به چسباندن لبه چلنیوم به قطعات برش خورده از جنس پلکسی گلس می­شود. پس از آماده سازی لبه حروف و لبه چلنیوم، آن را بر روی میز آهنی با آهنرباهای مخصوص ثابت و جذب یکدیگر می­کنند و با چسب 1-2-3 و اسپری، لبه تابلو چلنیوم را به پلکسی می­چسبانند.

حال نوبت به زیرسازی حروف میرسد که برای این کار از ورقهای pvc با ضخامت 8 و 10 میلیمتر استفاده می­شود. ابعاد این ورق 120-240 سانتیمتر می­باشند. این ورقها در مقابل گرما و سرما و اشعه خورشید و آب مقاوم است. برای زیرسازی، حروف ساخته شده را بر روی ورق pvc قرار می­دهند و دور آنرا خط کشی می­کنند و بوسیله اره برقی برش می­زنند.

توجه به این نکته لازم است که دستگاه چلنیوم ساز برای مراحل خم کردن، قوس و شیار بر روی لبه تابلو و به صورت کامپیوتری انجام می­شود ولی از آنجا مه این دستگاه برای حروف لاتین طراحی شده، در اجرای حروف فارسی اشکالاتی ایجاد می­کند و ممکن است لبه چلنیوم دچار خط و خش شود. در جاهایی که از دستگاه چلنیوم ساز استفاده نمی­شود تمامی مراحل کار توسط استادکار ماهر صورت می­پذیرد.
 نحوه سیم کشی و تقسیم جریان

پس از برش PVC ، لامپ­های SMD روی سطح PVC  چسبیده می­شود. برای اینکار ابتدا سطح PVC  باید کاملا تمیز شود سپس محافظ چسب پشت SMD ها را جدا می­کنند و لامپ­ها را با فواصل بین 3 الی 4 سانت می­چسبانند تا جایی که تمام سطح PVC  را بپوشاند. لامپ­ها از قطب­های مثبت و منفی تشکیل شده است و برای روشنایی لازم است که سیم­های مثبت با هم و سیم­های منفی با هم سری شوند.

پس از تست روشنایی، حروف بر روی PVC  قرار می­گیرد و با پیچ­های کوچک بهم متصل می­شوند.

منبع : گروه تولیدی ایمن نورتاب
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان