انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رازهای مهمی که درباره هواپیمایی قطر نمی دانستید!

رازهای مهمی که درباره هواپیمایی قطر نمی دانستید!

#1
Qatar Airways، همان‌طور که از نامش مشخص می باشد متعلق به کشور قطر است. هواپیمایی قطر در سال ۱۹۹۴ میلادی آغاز به فعالیت نمود. در ابتدا، هواپیمایی قطر تنها شرکتی کوچک بود که تعداد مختصری پرواز داخلی در روز ارائه می‌کرد.

این روند تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت تا اینکه به دستور شخص امیر قطر، حمد بن خلیفه آل ثانی این مجموعه از بنیان دگرگون شد و با سامانی نوین برای کسب نام و نشانی در میان غول‌های صنعت هوایی دوباره پا به میدان گذاشت.از آن زمان تاکنون، طی ۱۹ سال گذشته خطوط هوایی قطر گسترشی چشمگیر داشته و موفقیت‌های کم‌نظیری را تجربه کرده است؛ یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد در میان شرکت‌های بین‌المللی متعلق به این مجموعه، با ضریب سالیانه ۲ رقمی بوده است. این پیشرفت برق‌آسا حاصل حضور علی الباکر، مدیرعامل اجرایی شرکت قطر ایرویز بوده که همان روزهای نخست در سال ۹۷ تا به امروز در کنار این مجموعه حضور داشته است. Qatar Airways تنها ۱۴ سال پس از تأسیس مجدد خود توانست نه‌تنها به رکورد صد مقصد جهانی برسد بلکه در همین سال برای بار نخست و با رأی ۱۸ میلیونی مسافرین خود توانست در مراسم جوایز جهانی خطوط هوایی Skytrax عنوان “بهترین خط هوایی” سال ۲۰۱۱ را کسب کند؛ اما این پایان ماجرا نبود و با تکرار این عنوان در سال ۲۰۱۲ و پس از آن در سال ۲۰۱۵، سه‌گانه خود را در جام قهرمانی ایرلاین‌ها تکمیل کرد.

قطر  ایرویز (Qatar Airways)، شرکت هواپیمایی ملی قطر و حامل پرچم این کشور است که از ماه اکتبر ۲۰۱۳ عضو اصلی اتحادیه بین‌المللی وان‌ورلد شده است. قطر ایرویز از جمله ایرلاین‌های معتبر خاورمیانه است که هم‌اکنون مالکیت آن به‌طور کامل در اختیار دولت قطر است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ به عنوان ایرلاین سال شناخته شد.

قطر ایرویز به عنوان شرکتی نوپا و تقریباً دولتی در نوامبر ۱۹۹۳ تأسیس شد، ولی اولین پرواز خود را در ۲۰ ژانویه ۱۹۹۴ سامان داد. در ماه میهمان سال پروازهای این شرکت به شهر عمان پایتخت اردن برقرار شد. در این زمان تنهادو هواپیمای ایرباس S310 پروازهای این شرکت به مقاصدی چون دوبی، بانکوک، توکیو و شارجه را برقرار می‌نمود. یک سال بعد از تأسیس، هواپیمایی قطر با خریداری دو هواپیمای بوئینگ جدید و نیز یک هواپیمای کارکرده، به افزایش مسیرهای پروازی خود اقدام نمود. به تدریج با گسترش ناوگان هواپیمایی و خریدهای متعدد «قطر ایرویز»، بخش‌های متنوعی به این شرکت افزوده شدند و بر تعداد مسیرهای هوایی آن روز به روز افزوده شد به‌طوری‌که امروزه به تمام قاره‌های جهان پروازهای منظمی را برقرار کرده است. در سال ۲۰۰۴ این شرکت نیمه خصوصی (در آن زمان) با عقد قراردادی بزرگ یکی از مشتریان بزرگ ایرباس گردید قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای جدید را منعقد نمود. در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۹ این شرکتی در عمل ابتکاری از سوخت ترکیبی گاز طبیعی و بنزین برای اولین بار استفاده نمود که به اذعان کارشناسان به‌صرفه نیست ولی با توجه به ذخایر گازی عظیم این کشور شاید برای این کشور مقرون به صرفه باشد.



شرکت هواپیمایی قطر امروزه به حداقل ۱۲۵ مقصد دنیا پرواز مسافری-باری داشته و دارای بیش از ۱۷ هزار نیروی انسانی به صورت مستقیم است که البته برای بیش از ۱۳ هزارنفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی نموده است. مدیر اجرایی این شرکت «اکبر الباکر» است که از سال ۱۹۹۶در این سمت مشغول به کار بوده و قطرایرویز را به عنوان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان مطرح نموده است. وی همچنین عضو بورد اجرایی فرودگاه هیتروی لندن نیز است.  دولت قطر در سال ۲۰۱۳ این شرکت را خریداری کرده و در ماه می ۲۰۱۴ کنترل کامل آن رابه‌دست گرفت اگرچه بخشی از سهام آن همچنان در اختیار شرکای تجاری دیگر است. شرکت هواپیمایی Qatar Airways دارای چندین بخش کوچک و بزرگ است که شامل بخش پشتیبانی، فرودگاه بین‌المللی دوحه، بخش تعطیلات شرکت (مخصوص سفرهای اوقات تعطیل سال)، بخش محتوای رسانه‌ای، فروشگاه معاف از مالیات و دیگر بخش‌های مرتبط است. بخش باربری این شرکت نیز بسیار بزرگ و گسترده بوده و در عرصه حمل محموله‌های بازی در خاورمیانه نقش پر رنگی دارد. استفاده از بوئینگ ۷۷۷F با قابلیت حمل ۷۵۰ تن از ویژگی‌های این بخش است.



مقاصد هواپیمایی قطر ایرویز


قطر ایرویز از معدود شرکت‌های هوایی است که به طور مداوم به هر پنج قاره دنیا پرواز دارد. پروازهای شرکت هواپیمایی قطر، از ایران به مقصد دوحه به صورت مستقیم و برای دیگر مقصدهای پروازی به صورت غیرمستقیم از دوحه است.

پروازهای قاره آفریقا
الجزایر، تونس، مراکش، نیجریه، سودان، اریتره، جیبوتی، اتیوپی، اوگاندا، کنیا، رواندا، تانزانیا، موزامبیک و آفریقای جنوبی

پروازهای آسیا و اقیانوسیه
استرالیا، اندونزی، سنگاپور، مالزی، ویتنام، مالدیو، تایلند، میانمار، بنگلادش، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی، چین، نپال، هندوستان، سرلانکا، پاکستان و آذربایجان

پروازهای قاره اروپا
ترکیه، قبرس، یونان، ایتالیا، گرجستان، اسپانیا، سوئیس، اتریش، کرواسی، مجارستان، بلغارستان، رومانی، لهستان، آلمان، هلند، بلژیک، فرانسه، بریتانیا، دانمارک، سوئد و نروژ، روسیه

پروازهای خاورمیانه
عراق، کویت، بحرین، عربستان، لبنان ، اردن، یمن، امان، امارات، مصر، دوحه، برزیل، آرژانتین، ایالات متحده آمریکا و کانادا

اطلاعات پروازی هواپیمایی قطر ایرویز در ایران
پروازهای هواپیمایی قطر ایرویز در ایران شامل ۲۴ پرواز هفتگی به دوحه است که بیش از صد مقصد در سراسر دنیا متصل می‌شود.

روزانه دو پرواز از تهران
شش پرواز در هفته از مشهد
چهار پرواز در هفته از شیراز
باشگاه امتیازدهی هواپیمایی قطر ایرویز
برنامه مخصوص مشتریان همیشگی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز شامل: حمل بار اضافه، اولویت در رزرو و دسترسی به سالن‌های ویژه استراحت در فرودگاه‌های سراسر دنیا هستند.
مسافرین می‌توانند با پرواز با خطوط هوایی قطر و شرکای ما، مسافت (مایل) پروازی رایگان کسب نموده و از خدمات هر کدام ازهتل‌ها، مؤسسات کرایه اتومبیل و شرکای مسافرتی ما استفاده کنند.
مسافرین با استفاده از Qmiles، میزان مسافت (مایل) پروازی رایگان خود را دو برابر می‌کنند که برنامه مخصوص مشتریان همیشگی، تجار و یا موسسات آنهاست.
جوایز مسافت (مایل) پروازی، شامل پروازهای رایگان، استفاده از کلاس‌های پروازی بالاتر، و استرداد مبالغ کنسلی با شرایط بهتر است.
انواع کلاس های پروازی در هواپیمایی قطر ایرویز
کلاس‌های پروازی این هواپیمایی به سه کلاس بیزینس، اکونومی و فرست کلاس تقسیم می‌شود. در فرست کلاس، صندلی‌ها مجهز به ماساژور، سیستم حرارتی و خنک‌کننده، تلویزیون، حمام، تختخواب و در بعضی موارد اتاق خصوصی هستند. کلاس تجاری هواپیمایی قطر صندلی‌هایی دارد که هرکدام می‌توانند با داشتن قابلیت خم شدگی ۱۸۰ درجه، به یک تختخواب راحت تبدیل شوند. از آن‌جایی که استانداردهای قطر ایرویزدر کلاس تجاری نسبت به سایر هوایپمایی‌ها سطح بالاتری دارد، خرید بلیط پروازهای کلاس تجاری قطر ایرویز نسبت به سایر هواپیمایی‌ها بهصرفه‌تر است. در نهایت، در کلاس اکونومی این هواپیمایی، برای هر صندلی یک صفحه نمایش مخصوص در نظر گرفته‌اند که مسافران می‌توانند در آن‌ها برنامه‌های مختلف را تماشا کنند.

امکانات هواپیمایی قطر توانسته در بخش های پشتیبانی، فرودگاه، تعطیلات شرکت، محتوای رسانه ای، فروشگاه و بخش باربری توانسته جایگاه قابل قبولی در ارائه امکانات هواپیمایی قطر به خود اختصاص بدهد.

شرکت هواپیمایی قطر امروزه به حداقل ۱۲۵ مقصد دنیا پرواز مسافری-باری داشته و دارای بیش از ۱۷ هزار نیروی انسانی به صورت مستقیم است که البته برای بیش از ۱۳ هزارنفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی نموده است.

مدیر اجرایی این شرکت «اکبر الباکر» است که از سال ۱۹۹۶ در این سمت مشغول به کار بوده و قطرایرویز را به عنوان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان مطرح نموده است. وی همچنین عضو بورد اجرایی فرودگاه هیتروی لندن نیز است.

دولت قطر در سال ۲۰۱۳ این شرکت را خریداری کرده و در ماه می ۲۰۱۴ کنترل کامل آن را به‌دست گرفت اگرچه بخشی از سهام آن همچنان در اختیار شرکای تجاری دیگر است.

شرکت هواپیمایی Qatar Airways دارای چندین بخش کوچک و بزرگ است که شامل بخش پشتیبانی، فرودگاه بین‌المللی دوحه، بخش تعطیلات شرکت (مخصوص سفرهای اوقات تعطیل سال)، بخش محتوای رسانه‌ای، فروشگاه معاف از مالیات و دیگر بخش‌های مرتبط است.

درجه یک؛ فرست کلاس
کابین‌های درجه یک قطرایرویز حدود دو متر فضا برای هر مسافر داشته و صندلی‌های آن امکان تبدیل شدن به تخت را دارند. صندلی‌های این کابین دارای سیستم ماساژ هستند و مسافران می‌توانند از سیستم مالتی‌مدیای تعبیه شده در این کابین استفاده نمایند. به علت تصمیمات که قطرایرویز قصد انجام آنها را دارد، مشخصات این نوع کابین برای هواپیماهای مختلف این شرکت، ممکن است متفاوت باشد. اما به هر حال آسایش و راحتی مورد انتظار شما از پرواز با کابین فرست کلاس را برآورده خواهد کرد.

تجاری؛ بیزینس کلاس
بعد از کابین فرست کلاس، راحت‌ترین کابین قطر ایرویز بیزینس کلاس نام دارد. این نوع کابین نیز در هواپیماهای مختلف این شرکت و مقاصد مختلف، دارای مشخصات متنوعی هستند. اما معمولا تمامی آنها دارای فضای باز و صندلی‌های تخت‌شو مجهز به ماساژور اند. اغلب صندلی‌های این بخش ۵۵ سانتی‌متر عرض داشته و به هنگام تخت‌شو کمی عریض‌تر می‌شوند.

اقتصادی؛ اکونومی کلاس


ارزان‌ترین صندلی‌های هواپیمایی‌ها هستند که برای مسیرهای کوتاه توصیه می‌شوند اگرچه صندلی‌های اکونومی هواپیمای قطر در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به عنوان بهترین صندلی از این نوع شناخته شدند. کابین بخش اکونومی، بسته به نوع هواپیما می‌تواند دارای امکاناتی چون مانیتور (مستقر روی صندلی روبرویی) و شارژر یو اس بی باشند.

بار قابل حمل مجاز برای مسافران هواپیمایی قطر ایرویز
میزان بار مجاز برای حمل بسته به نوع کابین (فرست کلاس، بیزینس کلاس و یا اکونومی کلاس) است. همچنین مبدا و مقصد سفر نیز در میزان بار مجاز موثر است. بنابراین بهتر است قبل از خرید بلیط خارجی نسبت به شرایط دقیق میزان بار مجاز برای بلیط مورد نظر اطلاع یابید.

بار مجاز چمدان هواپیمایی قطر ایرویز
با توجه به شرایط مختلف برای مقاصد مختلف سفر، در قسمت زیر ابتدا میزان بار مجاز هواپیمایی قطر ایرویز برای مبدا‌ و مقاصد خاص ذکر شده و پس از آن میزان بار مجاز برای سایر مقاصد آمده است.

توجه داشته باشید که منظور از حداکثر ابعاد حاصل جمع طول، عرض و ارتفاع چمدان است. همینطور وزن هیچ کیفی نباید از ۳۲ کیلوگرم بیشتر باشد.

برگزاری نمایشگاه هوایی فارن برو ۲۰۱۶ در همپشر انگلستان، چندین عنوان دیگر را نیز به مجموعه افتخارات این شرکت افزود، من‌جمله: بهترین کلاس بیزینس دنیا، بهترین لانژ کلاس بیزینس در میان خطوط دیگر دنیا و بهترین خدمه پرواز در خاورمیانه. علاوه بر رشد کیفی و خدمات، قطر هواپیماهای خود را نیز به شدت گسترش داده و در حال به‌روزرسانی ناوگان هوایی خود است. علاوه بر تمامی این‌ها، در سال ۲۰۱۵ Qatar Airways برای هشتمین بار به‌عنوان بهترین خط هوایی خاورمیانه دست پیدا کرد.

باوجود تمام آنچه گفته شد، امروزه آنچه بیش از هر چیزی برای مسافرین پروازها اهمیت دارد نه تعداد جوایز خطوط هوایی، که امنیت و آسایش است. قطر ایرویز، نخستین خط هوایی دنیاست که موفق شد در سال ۲۰۰۳ با ضریب ایمنی ۱۰۰ درصد تمامی تست‌های ایمنی یاتا International Air Transportation Association را پشت سر بگذارد و گواهینامه  ۲ ساله‌ای را دریافت کند. به ترتیب در دوره&zwzwnj;های بعدی ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳،۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ نیز با همین ضریب موفقیت تکرار شدند.

این راکت شهرت، درواقع حوالی سال ۲۰۰۳ بود که شتابی دوچندان گرفت و در پی آن رشد روزافزون خطوط هوایی قطر و متعاقباً افزایش تعداد مسافران را سبب شد. در سال مالی ۲۰۰۳-۲۰۰۴، Qatar Airways سه میلیون و سیصد هزار مسافر را جابجا کرد که رشدی ۳۵% را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌داد؛ این روند ادامه پیدا کرد و سال مالی ۲۰۰۴-۲۰۰۵، چهار میلیون و ششصد هزار مسافر را برای این شرکت موافق به دنبال داشت و در سال پس از آن این رقم از مرز ۶ میلیون نفر مسافر نیز عبور کرد. در سال‌های پس از آن تعداد  میلیون نفر مسافر برای سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷ و ده میلیون نفر مسافر برای ۲۰۰۷-۲۰۰۸ را ثبت کرد.

در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ این میزان به ۱۲ میلیون نفر مسافر رسید تا این رسم نانوشته حفظ شود و به سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰ برسد که ۱۴ میلیون نفر مسافر را به خود دید. این روند در سال‌های بعدی به ترتیب با اعداد ۱۶،۱۷،۱۸ میلیون نفر ادامه پیدا کرد و سینه‌به‌سینه به سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ میلادی رسید که رقم شگفت‌انگیز ۳۰ میلیون نفر مسافر را برای این خط هوایی موفق به ثبت رساند و نشان درخشان دیگری را در کارنامه‌اش ثبت کرد که البته این‌طور که از شواهد پیداست همچنان در حال پیشرفت است و خیال عقب‌نشینی ندارد.

Qatar Airways یکی از جوان‌ترین ناوگان‌های هوایی دنیا را داراست که البته با توجه به قدمت خود این ایرلاین چندان هم عجیب نیست. این مجموعه که تنها با سه فروند هواپیما در سال ۱۹۹۷ کار خود را آغاز کرده بوده، تا پایان سال ۲۰۰۳ این عدد را به ۲۸ فروند رساند و ظرف این مدت  تقریباً ۲۰۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰ فروند رسید. امروزه قطر ایرویز بیش از ۱۸۸ فروند هواپیما را در ناوگان خود به خدمت گماشته که به بیش از ۱۵۰ مقصد سرتاسر دنیا پرواز می‌کنند. قبل از تهیه بلیط پرواز خارجی قطر خواندن امکانات زیر خالی از لطف نیست.


ناوگان
A319-100LR
۲ فروند

حداکثر وزن برخاست: ۷۵.۵ تن

طول بال: ۳۵.۸ متر

طول: ۳۳.۸۴ متر

ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر

بیشینه سرعت: ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت

ظرفیت مسافر: ۱۱۰ نفر

A320-200
۳۹ فروند

حداکثر وزن برخاست: ۷۸ تن

طول بال: ۳۵.۸ متر

طول: ۳۷.۵۷ متر

ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر

بیشینه سرعت: ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت

ظرفیت مسافر: ۱۳۲ نفر

A321-200
۸ فروند

حداکثر وزن برخاست: ۹۳.۵ تن

طول بال: ۳۵.۸ متر

طول: ۴۴.۵۱ متر

ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر

بیشینه سرعت: ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت

ظرفیت مسافر: ۱۹۶ نفر

A330-200
۱۳ فروند

حداکثر وزن برخاست: ۲۴۲ تن

طول بال: ۶۰.۳ متر

طول: ۵۸.۸۲ متر

ارتفاع: ۱۷.۳۹ متر

بیشینه سرعت: ۴۹۳ کیلومتر بر ساعت

ظرفیت مسافر: ۲۰۰ نفر اکانومی، ۲۴ نفر بیزینس، ۸ نفر فرست کلاس

A330-300
۱۳ فروند

حداکثر وزن برخاست: ۲۴۲ تن

طول بال: ۶۰.۰۳ متر

طول: ۶۳.۶۷ متر

ارتفاع: ۱۶.۸۳ متر

بیشینه سرعت: ۴۹۳ کیلومتر بر ساعت

ظرفیت مسافر: ۲۲۳ نفر اکانومی، ۲۴ نفر بیزینس، ۱۲ نفر فرست کلاس
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان