انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
محاسبه مالیات شرکت تجاری

محاسبه مالیات شرکت تجاری

#1
تقریبا همه ما می دانیم مقداری از هزینه های عمومی جامه برای رفاه عمومی حال شهروندان  استفاده میشود که این هزینه ها از طریق دریافت مالیات از درآمد یا ثروت افراد حقیقی و حقوقی صورت میگیرد 
این مالیات ها برای هزینه های مثل مخارج عمومی و حفظ منافع اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور مصرف می شود 
این مقاله با هدف بررسی نحوه محاسبه مالیات افراد حقوقی یا همان شرکت های تجاری پرداخته است

در ابتدا باید گفت افراد حقوقی به افرادی مثل کلیه شرکت ها موسسات و شعبات شرکت های خارجی  که توسط اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ثبت شده اند از نظر قانونی 

نحوه محاسبه مالیات درباره اشخاص حقیقی به این صورت است تمام درآمد ها که در رابطه با کار و فعالیت اقتصادی به دست می آورند و پعد از کم کردن زیان و معافیت معمول احتمالی شامل 25 درصد مالیات می شود.(برخی از موارد طبق قانون دارای نرخ جداگانه ایی می باشد)

ضمنا باید گفت زمان حاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی چه ایرانی چه خارجی اگر قبلا مالیاتی پرداخت شده باشد با رعایت قوانین مربوط از مالیعات متعلق کسر خواهد شد و اضافه پرداختی آتن بازگردانده میشود.

در رابطه با احتساب مالیات اشخاص حقوقی جهت همکاری با دولت دارای وظایف قانونی می باشند که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود:
1- ارائه اظهارنامه ی مالیاتی ؛ماده 110 قانون افراد حقوقی را ملزم نموده است تا ظرف حداکثر چهار ماه پس از سال مالیاتی تا اظهار نامه ، ترازنامه ، حساب سود و زیان متکی به دفاتر اسناد و مدارک خود همراه فهرست هویت شرکا و سهامداران و میزان سهم لشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک یک از آنها را به اداره مالیاتی که فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است ارایه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند . بعد از ارایه ی اولین فهرست مزبور ارایه فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود.
الف )محل ارایه اظهار نامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی باشند تهران است
ب)حکم این ماده در مورد  کارخانه داران و اشخاص حقوقی در دوران معافیت نیز جاری خواهد بود.
2- پلمپ دفاتر اداری ؛اشخاص حقوقی بایستی قبل از شروع سال مالی جدید نسبت به پلمپ دفاتر در اداره ی ثبت شرکت ها اقدام نمایند.
3- پرداخت حق تمبر؛ اشخاص حقوقی می بایست نهایتا طی دوماه پس از ثبت قانونی شرکت ، مالیات دو در هزار حق تمبر را پرداخت نمایند . ضمناً در مورد شرکت هایی که به افزایش سرمایه اقدام می نمایند مکلفند ظرف دو ماه از تاریخ افزایش سرمایه در اداره ی ثبت شرکت نسبت به ابطال تمبر اقدام نمایند.
4- ارایه ی لیست حقوق بگیران اشخاص حقوقی ؛ شرکت ها موظفند لیست افرادی که از شرکت حقوق دریافت می نمایند را با مشخص نمودن میزان حقوق دریافتی آن به اداره امور مالیاتی محل شرکت ارائه نمایند و مالیاتی که طبق ماده 85 قانون مالیات های مستقیم به آن تعلق گرفته است را پرداخت نمایند.
توجه داشته باشید که رسیدگی و بررسی مالیات اشخاص حقوقی دارای دو روش می باشد که عبارتند از:
الف)رسیدگی از طریق دفاتر ؛این نوع رسیدگی در زمانی انجام می پذیرد که افراد حقوقی در زمان تایین شده مدارکی مانند ؛ اظهار نامه ، ترازنامه، صورت سود و زیان ، ارائه ی دفاتر قانونی (روزنامه و کل) و سایر  اسناد و مدارک را ارائه نموده و درآمد مجموعه خود را اعلام نمایند، رسیدگی به مالیات آنها از طریق بررسی دفاتر صورت خواهد گرفت.
ب) رسیدگی از طریق علی الراس؛ در شرایطی که افراد حقوقی در موعد تایین شده اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی ننمایند مالیات آنان از طریق الراس بررسی خواهد شد و یا به اصطلاح علی الراس خواهند شد .




ثبت شرکت های تجاری و نحوه محاسبه مالیات آن
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان