انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سفربه روستای پلکانی ماسوله با معماری جذاب

سفربه روستای پلکانی ماسوله با معماری جذاب

#1
روستای پلکانی ماسوله نگین گردشگری گیلان
ماسوله یکی از روستاهای وصف ناپذیر و تاریخی استان می باشد که در حدود 60 کیلومتری جنوب غربی رشت و 32 کیلومتری غرب فومن واقع شده است. این شهر توریستی با قدمت دیرینه خود یکی از نقاط بی نظیر و خوش آب و هوای شمال ایران می باشد. تاریخچه تولد ماسوله بدین شرح است که در قرن سوم هجری قمری به هنگام فرار آقا سید جمال الدین اشرف از طارم، عون بی محمد بن علی از همراهان مجروح وی به این منطقه آمدند. ایشان قبل از مرگ به چوپانی وصیت نمودند که پس از مرگ وی را در این مکان دفن کند. پس از خاک سپاری عون بن محمد بن علی در این مکان، چوپان ها به تدریج دور مزار ایشان گردهم آمدند و رفته رفته خانه هایی بنا نمودند و به تدریح ماسوله متولد شد. طبق نوشته مورخان اولین روستای ماسوله در سال 1006 میلادی در 6 کیلومتری شمال غربی شهر فعلی تاسیس گردید و آن را ماسوله قدیمی نامگذاری نمودند اما به علت مریضی و هجوم از سوی جوامع همسایه مردم از شهر قدیمی ماسوله به شهر کنونی نقل مکان نمودند. فرهنگ مردم ماسوله آمیخته ای از فرهنگ تالشی، آذری، خلخالی و گیلکی می باشد و گویش عامیانه آن زبان تالشی است. ماسوله آنقدر زیبا، تماشایی و معروف می باشد که حتی اگر گذرتان نیز به این شهر نیفتاده باشد حتما نام و توصیفش را شنیده اید.

 [عکس: httpتورکیش-تورمشهد.com-masouleh_new.jpg] 
نمایی کلی از ماسوله[/caption]

 
[عکس: httpتورکیش-تورمشهد.com-masole-iran_new.jpg] 
تصویر زیبا از روستای گردشگری ماسوله[/caption]
 
روستای پلکانی ماسوله معماری منحصر به فردی دارد و معماری عظیم آن در دنیا زبانزد عام و خاص شده است. به طوریکه ساختمان بالا سقف ساختمان زیر است. این شهر خارق العاده با وسعتی بالغ بر 100 هکتار یکی از مناطق تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی می باشد که هر ساله پذیرای گردشگران بی شماری از اقصی نقاط جهان می باشد. نمای بیرونی ساختمان های ماسوله از خاک رس زرد رنگ پوشیده شده است. با توجه به اینکه پدیده مه در این روستا غالب است این رنگ زرد ساختمان ها تاثیر بسزایی برای دید بهتر در زمان مه گرفتگی را دارا می باشد. ماسوله تابلوی خیره کننده ای از طبیعت ایران می باشد که خانه های پلکانی، کوهستان های زیبا، جنگل ها و ییلاقات سرسبز همه با هم طرحی زیبا از طبیعت را در این تابلو می آفرینند. این دهکده توریستی اولین شهر تاریخی زنده ایران می باشد که نام آن در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

اکثر خانه های ماسوله دو طبقه می باشند و هر خانه متشکل از بخش زمستانی و تابستانی می باشد. قسمت زمستانی خانه در زبان محلی سومه نام دارد. سومه از اتاق کوچکی که معمولا در عقب خانه جای دارد و نور آن بسیار کم می باشد، شکل گرفته است. و فقط نقطه نورگیر آن روزنه ای به نام لون می باشد. در وسط این اتاق یک کوره برای آشپزی و گرما وجود دارد. همچنین دور تا دور اتاق طاقچه هایی ساخته شده که ظروف چینی و مسی را بر روی آن قرار می دهند. قسمت تابستانی خانه های ماسوله یا اتاق پیشخوان دارای پنجره های اروسی چوبی و بالارو می باشد. این پنجره ها گره های چینی هندسی می باشد که با شیشه های رنگارنگ تزیین می شوند. در کشور عزیزمان ایران علاوه بر ماسوله روستاهای پلکانی دیگری نظیر روستای پالنگان در استان کردستان نیز وجود دارد که علاقه مندان به معماری پلکانی می توانند از این روستاها دیدن نمایند.

[عکس: httpتورکیش-تورمشهد.com-masoule-9_new.jpg] 
ویویی بی نظیر از ساختمان های ماسوله[/caption]

ماسوله علاوه بر معماری بی همتای خود جاذبه های تاریخی، فرهنگی و تفریحی بسیاری را در خود نهفته است. دو هتل زیبا درون فضای معماری سنتی ماسوله و چند هتل دیگر در مسیر جاده ای که به آن منتهی می شود، وجود دارد که گردشگران در هنگام سفر به ماسوله می توانند در این هتل ها اقامت نمایند. وجود آبشارها و چشمه های جوشان در پیرامون ماسوله جلوه بی نظیری به طبیعت این منطقه بخشیده است. از جمله زیباترین این جاذبه های طبیعی می توان به آبشار زیبای کوشم ماسوله با 30 متر ارتفاع که در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه قرار گرفته، آبشار ماسوله رودخان با ارتفاع بیش از 20 متر، آبشار خرم و آبشار لار چشمه اشاره نمود. کوه های سر به فلک کشیده ماسوله معادن ارزشمندی نظیر آهن، کوارتز، روی و سرب را در خود ذخیره نموده اند. وجود این معادن سبب شده بود تا در زمان فتحعلی شاه گلوله های توپخانه ایران در ماسوله ساخته شود.

[عکس: httpتورکیش-تورمشهد.com-masoule_new.jpg] 
نمایی از هتل ماسوله[/caption]
 
[عکس: http%D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4...le_new.jpg]
جلوه ای زیبا از آبشار ماسوله[/caption]

در ماسوله علاوه بر مکان های گردشگری چندین بقعه و امامزاده وجود دارد. بقعه عون بن علی یا عون بن محمد حنیفه مکان اصلی تجمعات مذهبی بومیان ماسوله می باشد. این بقعه متبرکه در کنار مسجد واقع شده و به قلندرخانه نیز شهرت دارد. امامزاده عین علی و زین علی که در مکانی به نام اشکلت قرار گرفته، امامزاده ابراهیم که در جاده خلخال واقع شده و امامزاده هاشم که در غرب ماسوله و در زیر کوه سنگی قلعه بن واقع شده از مهم ترین مکان های مذهبی ماسوله به حساب می آیند.

[عکس: httpتورکیش-تورمشهد.com-14masoule-4_new.jpg] 
تصویری جذاب ار بقعه ماسوله[/caption]
بازار جذاب و دیدنی ماسوله در قلب این شهر واقع شده است. این بازار زیبا در چهار سطح جدا از هم ساخته شده است. بازار ماسوله توسط محله های مسجدبر، خانه بر، کشه سر و اسد محله محصور شده است. مغازه های دو سطح زیرین یک طبقه و مغازه های دو سطح فوقانی دو طبقه می باشند. راسته چموش دوزها و چاقو سازها در سطح زیرین بازار قرار دارند و عمده فروش ها در طبقه دوم و بقیه در طبقات سوم و چهارم قرار دارند. آنچه که موجب رونق و زیبایی این بازار گردیده وجود انواع چشمه ها، کاروانسراها، مساجد داخل یا اطراف بازار می باشد. در دوطرف بازار سه کاروانسرای بزرگ وجود دارد که در گذشته اقامتگاه بازرگانان و تجار بوده است. گردشگران می توانند در سفر به ماسوله از این بازار که در آن کلکسیون زیبایی از صنایع دستی و لوازم سنتی این منطقه وجود دارد دیدن نمایند. خرید گردشگران از این بازار نقش مهمی در توسعه اقتصادی این روستا دارد.

[عکس: httpتورکیش-تورمشهد.com-bazaremasoule-2_new-2.jpg] 
نمایی از بازار ماسوله[/caption]

منبع:http://xn----4mcbuhcsd6mvade17j9n.com/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان