انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدیر در شرکت سهامی و نحوه ی انتخاب آن

مدیر در شرکت سهامی و نحوه ی انتخاب آن

#1
به موجب بند 19 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی نظام ، " مدیران شرکت : اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل و افراد دارای عناوین مشابه یا هر شخص دیگری که مسئولیت تصمیم گیری در شرکت ، به موجب قانون و یا اساسنامه آن ، یا به موجب حکم دادگاه و یا مراجع ذی صلاح قانونی به آن ها واگذار شده باشد ".
  • انتخاب مدیران
به موجب ماده 108 لایحه قانون تجارت ، " مدیران شرکت توسط مجمع عمومی موسس و مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند ". 
اولین مدیران شرکت در سهامی عام توسط مجمع عمومی موسس با اکثریت دوسوم آرای حاضر در جلسه رسمی و در سهامی خاص اولین مدیران با توافق تمامی سهامداران یا موسسین انتخاب می شوند. 
مدیران بعدی پس از ایجاد شخصیت حقوقی شرکت ، با اکثریت نسبی آرای حاضر در جلسه رسمی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند. انتخاب مجدد مدیران ولو به دفعات متعدد بلامانع است. 
به موجب ماده 110 لایحه ، اشخاص حقوقی همان طور که می توانند به عنوان سهامدار شرکت انتخاب شوند، به عنوان اعضای هیات مدیره نیز انتخاب می شوند. باید توجه داشت شخص حقوقی شخصاَ نمی تواند در جلسات مجمع شرکت کند و نیاز به یک نماینده که شخص حقیقی است دارد تا ابراز کننده ی اراده شخص حقوقی باشد. شخص حقوقی نماینده ای را به صورت دائمی برای شرکت در جلسات هیات مدیره معرفی می کند، اما دائمی بودن بدن معنا نیست که شخص حقوقی حق عزل نماینده را نخواهد داشت. شخص حقوقی می تواند نماینده خود را عزل کند به شرط آن که جانشین او را کتباَ به شرکت معرفی نمایند والا در جلسات هیات مدیره غایب ( نه مستعفی یا معزول یا منعزل ) محسوب می شود. در صورتی که نماینده شخص حقوقی غایب باشد، نماینده شخص حقوقی بدون مشورت با شرکت انتخاب می شود و این نظر با ظاهر قانون نیز سازگار است ، اما به عقیده دکتر اسکینی معرفی نماینده با خود شخص حقوقی می باشد اما انتخاب آن با هیات مدیره است. نماینده شخص حقوقی هم می تواند از میان سهامداران باشد و هم خارج از سهامداران. مدت مدیریت نماینده بسته به شخص حقوقی دارد ، یعنی با پایان یافتن مدت مدیریت شخص حقوقی، نماینده او نمی تواند ادامه فعالیت دهد. نماینده شخص حقوقی در حکم اعضای هیات مدیره است و مسئولیت های مدنی و جزایی هیات مدیره شامل شخص نماینده نیز می شود. 
شخص حقوقی و نماینده در صورت تقصیر و ورود خسارت مسئولیت مدنی دارند، آن هم از نوع مسئولیت تضامنی. زیان دیده بابت جبران خسارت به هر کدام که بخواهد می تواند مراجعه کند. به عقیده دکتر اسکینی ، اگر نماینده صرفاَ دستور شخص حقوقی را انجام دهد، پس از جبران خسارت در برابر زیان دیده می تواند به شخص حقوقی مراجعه کند. 
انتخاب مدیران :
– انتخاب اولین مدیران در سهامی خاص : کلیه سهامداران 
– انتخاب اولین مدیران در سهامی عام : مجمع عمومی موسس 
– انتخاب مدیران بعدی : مجمع عمومی عادی
  • تعداد اعضا
به موجب ماده 107 لایحه ، هیات مدیره شرکت سهامی عام مرکب از حداقل 5 عضو می باشد. در شرکت سهامی خاص، تصریح قانونی در رابطه با تعداد اعضای هیات مدیره وجود ندارد اما اعضای هیات مدیره سهامی خاص نباید از 3 عضو کم تر باشند. حداکثر تعداد اعضای هیات مدیره شرکت سهامی عام و خاص در قانون مشخص نشده است.
  • مدت ماموریت مدیران
به موجب ماده 109 لایحه ، مدت ماموریت مدیران طبق اساسنامه مشخص می شود و در هر صورت این مدت نباید بیش از 2 سال باشد. این محدودیت به موجب قانون است و قاعده آمره می باشد. اگر مدت ماموریت مدیران پایان یابد طبق ماده 136 لایحه ، مدیران سابق تا انتخاب مدیران جدید به کار خود ادامه می دهند.
  • عزل مدیران
می توان تمام مدیران و یا برخی از آنان را عزل نمود. در موقع عزل باید جانشین مدیر را انتخاب نمود. قانونگذار نامی از مجمع عمومی که اختیار عزل دارد نبرده، اما این اختیار هم با مجمع عمومی عادی و هم مجمع عمومی فوق العاده می باشد. عزل مدیران در مجمع عمومی عادی با اکثریت مطلق آرای حاضر در جلسه رسمی امکان پذیر است.

ثبت تغییرات شرکت نیک
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان