انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تکنیک های مدرن در طراحی سایت را یاد بگیرید

تکنیک های مدرن در طراحی سایت را یاد بگیرید

#1
هرساله با وجود تکنولوژی های جدید در طراحی سایت ، دگرگونی های متعددی به وجود می آورد. این تکنیک ها در طراحی سایت بسیار زیاد است . ین مقاله تلاش میکنیم محبوب ترین تکنیک ها در طراحی سایت های مدرن را بررسی کرده و تاثیر هر یک از آنها در ارتباط کاربر با سایت را بررسی کنیم. در این بخش المان هایی مورد توجه قرار گرفته اند که در سایت های زیادی دیده میشوند و یا برای مدتی طولانی مورد توجه قرار گرفته اند.

استفاده از فونت اختصاصی با سایز بزرگ در طراحی سایت
در گذشته نه چندان دور فضای وب فارسی به چند فونت خاصی شامل arial، Tahoma و در مواردی BYekan محدود میشد ولی خوشبختانه در حال حاضر تنوع فونت های فارسی در دسترسی برای طراحی سایت بسیار زیاد شده است. با وجود تنوع زیاد، بسیاری از شرکت ها تلاش میکنند با طراحی یک فونت اختصاصی سایت و هویت برند خود را متمایز از دیگران ارایه کنند.

استفاده از فونت اختصاصی به کاربر کمک میکند که سریعا حضور در سایت شما را تشخیص دهد. این تکنیک در اولین بازدید موجب جلب توجه کاربران و در مراجعات بعدی روشی برای تثبیت هویت برند شما خواهد بود.

زمانیکه از فونت های اختصاصی در طراحی وب سایت خود استفاده میکنید بهتر است در فضاهایی از سایت یا صفحه اصلی، متن را با سایز بزرگ نمایش دهید تا ضمن جلب توجه کاربران نشان دهنده تفاوت های موجود در فونت شما باشد. یکی از شرکت هایی که با طراحی اختصاصی فونت توانسته فضای کاری خود را با رقبا متمایز کند سایت سامسونگ فارسی است.

طراحی سایت با فونت اختصاصی

اگر به فکر طراحی فونت اختصاصی برای سایت خود هستید باید مشکلات و سختی های این کار را نیز بشناسید. طراحی یک فونت استاندارد نیازمند شناخت دقیق از استانداردهای طراحی فونت و البته اصول طراحی سایت است. صرف داشتن یک فونت اختصاصی به معنی برتری و تمایز شما نیست. این فونت باید به خوبی معرف برند شما بوده و البته خوانایی مناسبی داشته باشد.

فرمت فایل فونت برای مرورگرها و دستگاه های مختلف فرق میکند و شما باید فونت خود را به گونه ای طراحی کنید که در همه فرمت ها در دسترس بوده و در تمامی مرورگرها نمایش مناسبی داشته باشد.

تصاویر بزرگ و البته ریسپانسیو در طراحی سایت
تکنیک استفاده از تصاویر بزرگ در طراحی سایت که اصطلاحا با نام hero images شناخته میشود یکی از رایج ترین المان های موجود در سایت های مدرن محسوب میشود و مهمترین دلیل رواج آن کارایی بالا برای انتقال سریع و شفاف پیام به مخاطب است. میتوان گفت این تکنیک جایگزین مناسبی برای اسلایدر است که هم موجب میشود حجم صفحه بالا نرود و هم به جای نمایش چند اسلاید تمرکز آن بر روی یک پیام مشخص است.

استفاده از تصاویر بزرگ به همراه متن یا عنوان بر روی آن به شما اجازه میدهد پیام خود را همراه با تصویر به کاربران منتقل کنید و در یک نگاه همه توجه کاربر را به این پیام معطوف کنید. اگر پیام شما واضح و البته جذاب باشد کاربر برای مشاهده ادامه صفحه و مطالعه محتوای آن ترغیب میشود. طراحی سایت بانیلینک را میتوان یک نمونه مناسب از بکارگیری تکنیک Hero Header دانست.

طراحی سایت مدرن با استفاده از hero header

مهمترین چالشی که با آن روبرو خواهید بود سایز صفحه نمایش کاربران و تنوع تلفن های همراه است. ممکن است تصویر شما برای نسخه دسکتاپ سایت کاملا جذاب و قابل درک باشد ولی هنگام نمایش آن در موبایل یا باید در سایز کوچک نمایش داده شود و یا بخش هایی از آن بریده خواهد شد. در این صورت پیام شما به درستی به مخاطب منتقل نشده و نقطه قوت سایت به نقطه ضعف آن تبدیل میشود.

دقت کنید که حتما برای نسخه موبایل و تبلت سایت نیز تصاویر مناسبی تهیه کرده و براساس سایز صفحه نمایش به کاربر نمایش دهید یا سناریوی خود را در موبایل و تبلت به شکل دیگری طرح ریزی کنید.

استفاده از ویدیو بک گراند در صفحه اصلی طراحی سایت
نمایش ویدیو در بک گراند صفحه اصلی معمولا در بالاترین بخش صفحه انجام میشود؛ جایی که کاربر اولین نمای سایت را مشاهده میکند. استفاده از ویدیو به عنوان بک گراند به نسبت تکنیک های دیگر جدید است و البته استفاده از آن محدود است زیرا موجب افزایش حجم صفحه و کاهش سرعت لود آن میشود.

با وجود ایراداتی که ویدیوها از نظر حجم و سرعت دارند توانسته اند جایگزین مناسبی برای hero images در بسیاری از سایت های معرفی شرکت ها یا استارت آپ ها باشند. معمولا استفاده از ویدیو در طراحی سایت شرکتی یا مجموعه هایی که انسان ها نقش مهمی در کیفیت خدمات دارند استفاده میشود.

مهمترین دلیل جذابیت ویدیو بک گراند آن است که کاربر را از همان لحظه اول با سایت درگیر کرده و زمان حضور او در سایت را افزایش میدهد. تحقیقات نشان میدهد درک انسان از ویدیو ۶۰ هزار بار سریعتر از مطالعه یک متن انجام میشود و عموما کاربران سایت علاقه زیادی به مطالعه متن های موجود در صفحه ندارند.

طراحی سایت بااستفاده از ویدیو در بک گراند

همانطور که در تکنیک تصویر بزرگ اشاره شد استفاد از ویدیو نیز باید در صفحه نمایش های گوناگون بهینه شود. با توجه به اینکه تهیه ویدیو امری زمانبر و گرانقیمت است و کاربرانی که با موبایل وارد سایت میشوند معمولا سرعت اینترنت بالایی ندارند پیشنهاد میشود از یک تصویر جایگزین برای نمایش در موبایل و تبلت استفاده شود. عملا اثرگذاری ویدیو بک گراند بیشتر در دسکتاپ خواهد بود.

طراحی سایت با تکنیک نیمه فلت
در سال ۲۰۱۳ کمپانی اپل طراحی سایت خود را از پایه تغییر داده و از طراحی فلت در طراحی سایت خود استفاده نمود. طراحی فلت به معنی پرهیز از هرگونه طراحی سه بعدی در صفحه مانند سایه است. طراحی فلت موجب میشود درک کاربران از محتوای صفحه افزایش یافته و سرعت بارگذاری صفحه افزایش یابد.

بسیاری از شرکت ها مسیر اپل را دنبال کرده و به طراحی فلت روی آوردند ولی این تکنیک با توجه به سادگی در طراحی وابستگی زیادی به استفاده از تصاویر مناسب خواهد داشت. استفاده از تصاویر نیز موجب افزایش حجم صفحه میشود که با هدف اولیه طراحی فلت در تناقض است. به همین دلیل رفته رفته طراحی نیمه فلت جایگزین نسخه های ساده اولیه شده و به کارگیری سایه های کمرنگ و گرادیان های رنگی در آن رایج شد.

فریم ورک متریال دیزاین را میتوان یک نمونه مناسب از طراحی نیمه فلت با استفاده از سایه ها و انیمیشن های مناسب دانست که به سرعت مورد توجه بسیاری از طراحان وب قرار گرفت.

استفاده از متریال دیزاین در طراحی سایت مدرن
مهمترین ایراد این تکنیک سادگی بیش از حد المان های طراحی شده است که میتواند موجب خستگی کاربر و تکراری شدن صفحات شما شود. برای رفع این مشکل به کارگیری تصاویر مناسب و انیمیشن در طراحی وب سایت پیشنهاد میشود که میتواند تا حد زیادی طراوت را به سایت شما بازگرداند.

یکی از تکنیک های جانبی برای افزایش کارایی طراحی نیمه فلت استفاده از فضای منفی در صفحه است. فضاهای خالی که میان المان های مختلف قرار داده میشود به کاربر کمک میکند تا محتوای مورد نظر خود را سریعتر پیدا کرده و مرز بندی بخش های مختلف صفحه را درک کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان