انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سفر به استان مرکزی دیدن جاذبه های تاریخی آن

سفر به استان مرکزی دیدن جاذبه های تاریخی آن

#1
 معرفی مختصر استان مرکزی 
 استان مرکزی از استان های مرکزی ایران به مرکزیت شهرستان اراک می باشد. این استان به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود. استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹٬۵۳۰ کیلومتر مربع حدود ۱٬۸۲ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده‌ است. این استان از شمال به استان‌های البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از شمال شرقی به استان تهران از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های  قم  و اصفهان محدود است. استان مركزی یكی از غنی ترین مراتع طبیعی ایران است و برای پرورش انواع دام و طیور و حتی پرورش زنبور عسل مناسب است و دارای مکان های تاریخی بسیاری می باشد که سالانه گردشگران بیشماری را به سوی خود فرا می خواند. با ده مکان دیدنی و جذاب استان مرکزی در متن ذیل آشنا شوید....

برج شیشه ای
[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-4.jpg] 
برج شیشه ای در استان مرکزی[/caption]
 برج شیشه ای اراک یکی از بناهای معروف اراک است که در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار و همزمان با ساخت شهر سلطان آباد (اراک قدیم) ساخته شده است. دلیل اصلی که نام این برج را برج شیشه اش نهاده اند بخاطر کاشی شفافی است که در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفته است. این بنا به صورت دوازده ترکی متشکل از سه طبقه جدا از هم تشکیل شده بود. دو طبقه بالای برج دارای تزئینات کاشی کاری و آجری بوده‌است. خانه سپهدار نیز همزمان با برج و در نزدیکی آن احداث شد که باغ و فضای سبزی بزرگ و قابل توجه داشته است و دارای سرداب یبایی بوده است که سقف آن با کاشی‌های گل و بوته، به صورت شمسه تزئین شده بوده و دارای طاقی دو پوسته بوده است.

 تالاب میقان
[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-2.jpg] 
تالاب میقان در استان مرکزی[/caption]
 تالاب میقان در استان مرکزی در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داوودآباد قرار گرفته است. در سالهای با بارندگی مناسب، تالاب دارای آب قابل توجه است و در سالهای کم آبی عموماً سطح تالاب خشک شده و به حالت کویری در می‌آید. مساحتی در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر مربع متغیر است و حدود ۱۶۵۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب دریاچه شور است. این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر را در خود جای می‌دهد که در میان آنها بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده دیده می‌شوند. به علت جمعیت بالای درنا در تالاب نسبت به زیستگاه‌های دیگر کشور، این تالاب اهمیت بیشتری پیدا کرده است.به علت شوری آب، لایه‌های نمکی در منطقه دیده می‌شود، علاوه بر این  گنبد های نمکی نیز در سطح زیرین منطقه وجود دارند که تحت تاثیر گسل‌های منطقه باعث لرزه خیزی خفیف در منطقه می‌شوند.

حمام چهارفصل
[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-6.jpg] 
حمام چهارفصل در استان مرکزی[/caption]
حمام چهار فصل در دوره قاجاریه توسط حاج محمد ابراهیم خوانساری در استان مرکزی احداث شده است.  این حمام تنها حمام کشور است که در آن قسمتی مجزا برای اقلیت‌های مذهبی وجود دارد. علت ساخت این قسمت را بانی بنا، دیدن شستشوی طفلی کوچک از سوی مادری یهودی در فصل زمستان بوده است. وی وقتی علت را جویا شد، متوجه شد که یهودیان حق استفاده از حمام عمومی را ندارند، بنابراین تصمیم به ساخت حمامی برای اقلیت‌ها در مجاورت حمام عمومی شهر گرفت. در این بنا توسط هنرمندان نقاش طرح های کاشی ها انواع گل و بوته، درختان انگور، سرو و صنوبر، مناظری از رودخانه‌ها و چشمه‌ها و شاخه‌های گل با پرندگان در میان آن‌ها، جدال شیر و گاو و یا شیر و اژدهای چندسر و افراد نظامی به صورت ایستاده با شمشیرهای کشیده حکاکی شده است که باعث شده این بنا یکی از زیباترین آثار معمار در ایران شناخته شود و چون طرحهایی از چهار فصل بر روی کاشی ها  نقاشی شده است به حمام چهار فصل معروف می باشد.  یکی از حمام های زیبا و جذاب مانند این حمام چهار فصل در استان زنجان به نام حمام حاج داداش واقع شده است که یکی از بناهای تاریخی پر بازدید در زنجان  می باشد.

آتشکده خورهه
[
[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-13.jpg] 
آتشکده خورهه در استان مرکزی[/caption]
آتشکده خورهه در شمال شرق شهرستان محلات، روستای خورهه در استان مرکزی واقع شده است. از این آثار تنها دو ستون متشکل از شش قطعه سنگ با مجموع ارتفاع هشت متر، بقایای فرو ریخته ستون‌ها، بخشی از دیواره‌های سنگی، گورها و آثار به دست آمده در شش مرحله عملیات کاوش در این منطقه به جا مانده است. خورهه که پیشتر گمان می‌شد بقایای یک معبد یا آتشکده مربوط به دوره سلوکی باشد بر اساس آخرین شواهد بدست آمده یک خانه اربابی است که در حدود قرن اول قبل از میلاد ساخته شده و تا پایان دوره اشکانی با کاربری مذکور به حیات خود ادامه داده است. ویژگیهای دو سر ستون بر جای مانده در این محوطه و شباهت آن با سبک معماری یونانیان موجب شده تا باستان شناسانی چون «هرتسفلد» آن را یک معبد یا آتشکده دوره سلوکی معرفی کنند. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر قصد سقر به کیش را دارید آفر ارزان ویژه 27 بهمن را از دست ندهید و بانازلترین قیمت به کیش سفر کنید. 

مدرسه سپهدار

[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-12.jpg] 
مدرسه سپهدار استان مرکزی[/caption]
 مدرسه سپهداردر دوره قاجار اولین مدرسه شهر اراک همزمان با تاسیس بازار اراک به دستور یوسف خان گرجی سپهدار اعظم و بانی شهر اراک ساخته شد. مدرسه 4 ایوان دارد که دو ایوان شمالی و جنوبی، بلندتر و عظیم‌تر می‌باشند. در پیرامون حیاط مدرسه 25 حجره وجود دارد که هر حجره دارای یک ایوان کوچک در جلو و قسمت نشیمن در عق می‌باشد. سردر و لچکی حجره‌ها با کاشی‌های خشتی هفت رنگ تزئین شده است.گنبد آجری و کلاه‌خودی این مدرسه که در واقع بزرگ‌ترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک به شمار می‌رود، از هر طرف دیده می‌شود. سطوح بیرونی گنبد ساده و پوشش آن از کاهگل است اما قسمتی از سطوح داخلی گنبد و دیوارهای فضای مربع شکل آن با کاشی‌های خشتی و معرق و با نقوش هندسی و کتیبه تزئین شده است. هرچند که مدرسه سپهداری به‌ نام مسجد جمعه (جامع) مشهود نیست، اما در طول حیات خود به ویژه در دوره قاجار و پهلوی، به دلیل حضور فراوان نمازگزاران به ویژه از طبقه بازاریان در روزهای جمعه و نیز شرکت آن ها در مراسم سوگواری، عملاً از اعتبار و اهمیت مسجد جمعه برخوردار بوده است.

سرچشمه محلات
[
[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-5.jpg]
سرچشمه محلات استان مرکزی[/caption]
سرچشمه محلات در بلندترین نقطه شهر محلات در استان مرکزی واقع شده است و یکی از پرآب ترین چشمه های این استان می باشد. وجود اين سرچشمه باعث شده است كه در كنار آن پارك زيبايي شكل گيرد. اين پارك يكي از مراكز جذاب گردشگري در تابستان به شمار ميرود. آب نماي زيبا،  درختان سر به فلك كشيده، چنار كهنسال و ارتفاعات صخره اي مشرف به اين چشمه در كنار هواي دلپذير و مطبوع آن همه ساله در فصل تابستان علاقه مندان بسياري را از دور و نزديك به اين سمت فرا مي خواند. در حال حاضر این سرچشمه یکی از مکان های مورد پسند توریستان و گردشگران استان مرکزی می باشد.

 
 بازار اراک

[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-7-1.jpg] 
بازار اراک در استان مرکزی[/caption]
 بازار اراک اولین بنای شهر اراک در دوره قاجاریه توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد(نام قدیم اراک) بنا شده است. این بازار نه تنها دارای امکانات تجاری بلکه دارای مجموعه‌ امکاناتی چون مسجد, بارانداز،کاروانسرا , آب انبار، سقاخانه، حمام و …  نیز بوده است.  این بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دو مسیر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی است که از ۴ جهت به دروازه‌های قدیم شهر متصل می‌شده است و به نوعی استراتژیک‌ترین نقطه شهر در زمان‌های گذشته بوده است. بازار اراک در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. 

پل دوآب

[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-15.jpg] 
پل دوآب[/caption]
پل دو آب در ۴۰ کیلومتری غرب شهر اراک در محلی به همین نام واقع شده و بر روی رودخانه قره چای ساخته شده است. از یک سو رابط بین مناطق واقع در چهار جهت اصلی و از سوی دیگر ارتباط دهنده شهرهای اراک به بروجرد ملایر و همدانه. این پل از آجر و گل و آهک ساخته شده و  طول پل ۱۳۰ متر و عرض آن بین ۵/۵ تا ۷/۵ متر نوسان دارد و بلندترین نقطه پل از کف رودخانه ۵/۷ متر ارتفاع دارد. این پل دارای هشت چشمه بزرگ و کوچک با طاق‌های تیزه دار است. هر پایه از جلو دارای موج شکن تیز و از پشت دارای پشتیان است.اين پل در نزد اهالي به نام محل يعني دو آب معروف بوده ولي درباره نام سازنده و تاريخ احداث آن سند و مدرك معتبري نيست تنها جايي كه احتمال مي رود نامي از اين پل به ميان آمده باشد در هنگام بازگشت ناصرالدينشاه قاجار از زيارت عتبات عاليات مي باشد كه از آن به عنوان پل بزرگ نام برده شده است.

غار چال‌نخجیر

[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-8.jpg] 
غار چال‌نخجیر استان مرکزی[/caption]
غار چال‌نخجیر یکی از غارهای استان مرکزی که در شهرستان دلیجان در میان راه دلیجان به نراق و در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر، و در دامنه کوه تخت واقع شده است. این غار توسط در سال ۱۳۶۸ به دست چوپان های نراق کشف شد. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود و جزء غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود. این غار از سه طبقه تشکیل شده است. ۹۵ درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده است. دهانه اصلی غار نخجیر دارای ارتفاع بین ۱۰ تا ۴۰ متر و عرض ۱۰ متر است. اشکالی داخل غار وجود دارد که حاصل از پدیده‌های رسوبی و دولومیتی به وجود آمده‌اند که باعث شده این غار از زیباترین غارهای جهان و یکی از پرطرفدارترین غارها به حساب بیاید.

یخچال نیم ور

[عکس: xn-4mcbuhcsd6mvade17j9n.com-ostan-markazi-14.jpg] 
یخچال نیم ور در استان مرکزی[/caption]
 یخچال نیم ور در یک کیلومتری شهر نیم ور در استان مرکزی قرار دارد. تنها یخچالی است که از بین یخچال های موجود در این منطقه همچنان پابرجا مانده است. البته امروزه دیگر از آن استفاده ای نمی شود. نماى بیرونى یخچال که به شکل گنبد مخروطى است بر اثر ریزش‌هاى جوى فرسایش یافته است. . نماى داخلى گنبد یخچال با آجر کار شده و شکل هندسى جالب توجهى را به وجود آورده است. طرز کار این یخچال به این صورت بوده که میراب‌ها در فصل زمستان، برای تهیه یخ آب قنات و یا نهرها را به حفره‌ها و گودال‌هایی که در نزدیک بنای یخچال بوده هدایت می‌کردند. بعد از آماده‌شدن یخ، با کمک مردم یخ‌ها را خرد می‌کردند و روی بستری از کاه در چالهٔ یخچال می‌ریختند. پس از پر شدن چاهٔ یخچال، در آن را با گل می‌بستند و عایق‌کاری می‌کردند.در فصل تابستان درب یخچال را باز کرده و از یخ آن استفاده می‌کردند. نوع ساخت یخچال و دیوارهای قطور آن، مانع از آب‌شدن سریع یخ می‌شده‌است.

مطالب مرتبط: معرفی استان زیبای کهگیلویه و بویر احمد
 منبع:http://xn----4mcbuhcsd6mvade17j9n.com/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان