انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حج در سال ۲۰۱۷

حج در سال ۲۰۱۷

#1
هر ساله میلیون‌ها مسلمان برای انجام مناسک حج، عازم مکه می‌شوند. زیارتی که توسط حضرت محمد (ص) انجام می شده است. آیینی که نماد امتحان‌های حضرت ابراهیم است.

حج چه موقع انجام می‌شود

نخستین روز از زیارت مسلمانان به مکه، در تقویم اسلامی، در روز هشتم ماه قمری ذی‌الجه شروع می‌شود و به طور سنتی طول ماه‌های قمری فقط پس از مشاهده ماه در روز ۲۹ ماه گذشته تایید می‌شود.

از آنجایی که ماه در ۲۱ آگوست دیده نشد، اولین روز از ماه قمری ذی‌الحجه، ۲۳ آگوست خواهد بود، بنابراین این مراسم  باید در ۳۰ آگوست آغاز شود.

دادگاه عالی قضایی در عربستان سعودی، پس از بررسی گزارش‌های ماه، تاریخ حج و عید قربان را اعلام می‌کند.

[عکس: Hajj-2017-310x165.jpg]

چه کسانی به حج می‌روند

عربستان سعودی به ازای هر یک میلیون نفر، به هر کشور ۱۰۰۰ ظرفیت برای حج می‌دهد. امسال بیشترین تعداد زائران مربوط به کشور اندونزی با ۲۲۱٫۰۰۰ زائر بود.

چرا مسلمانان به حج می‌روند

حج برای مسلمانان، تداعی زیارت وداع پیامبر (ص) به مکه در سال ۶۳۲ میلادی است. حج ستون پنجم و نهایی اسلام است، اما فقط برای کسانی واجب است که استطاعت مالی و جسمی سفر و انجام اعمال را دارند.

مسلمانان، حج را با هدف تزکیه روح خود و احیای رابطه خود با خدا انجام می‌دهند و همچنین عهد و میثاق میان مسلمانان را تقویت می‌کند؛ چراکه زائران از هر چهار گوشه زمین برای زیارت می‌آیند.

یکی از جنبه‌های مهم این مراسم مذهبی  این است که کلیه نشانه‌های طبقاتی، مالی و مادیت را از میان برمی‌دارد، به همین دلیل زائران در هنگام زیارت، پارچه‌های سفید ساده را به عنوان لباس می‌پوشند. مردان دو قطعه پارچه سفید به نام لباس احرام، که به معنی حرمت و منع است به دور خود می‌پیچند.

حج به زمان حضرت ابراهیم باز می‌گردد. مسلمانان معتقدند که او کعبه، ساختاری مکعبی که به عنوان مرکز گردهمایی عبادت‌کنندگان در نظر گرفته شده بوده را همراه با پسرش اسماعیل ساخته است.

مسملانان چطور اعمال حج را انجام می‌دهند

۱. ورود به احرام: وضعیتی مقدس که شامل کنترل غرایز پست نظیر خشم و حفظ پاکی می‌شود.
۲. رفتن به منا: ناحیه‌ای خارج از مکه، جایی که در چادر مانده و روزهای عرفه را به نماز و عبادت می‌گذرانند.
۳٫ گذراندن روز عرفه: زائران به صحرای عرفات رفته و وقت خود را تا غروب به دعا و عبادت سپری می‌کنند.

۴٫ گذراندن شب در مشعرالحرام: زائران در مسیر بازگشت به منا، در مکانی به نام مزدلفه (muzdalifah) توقف می‌کند، نماز مغرب و عشا را خوانده و برای مراسم دیگری سنگریزه جمع می‌کنند.

۵٫ جشن گرفتن عید قربان: در طول حج، زائران می‌توانند برای قربانی کردن گوسفند هزینه پرداخت کنند یا به منطقه خاصی در خارج از مکه بروند که در مراسم نمادین شرکت کنند.

۶٫ پرتاب سنگریزه به طرف جمرات: این اقدام نشان دهنده یکی دیگر از امتحانات خداوند از حضرت است. مسلمانان معتقدند هنگامی که حضرت ابراهیم در راه مکانی بود که می‌خواست حضرت اسماعیل را در آن قربانی کند، شیطان تلاش کرد تا او را از انجام این کار منصرف کند، اما ابراهیم به سمت شیطان سنگ پرتاب کرده است.
۷٫ طواف کعبه: چرخیدن به دور کعبه با دعا و ذکر خدا.

حج چه مدت طول می‌کشد

حج از هشتم ذی‌الحجه شورع شده و به مدت پنج تا شش روز طول می‌کشد.
نهم ذی‌الحجه به عنوان روز عرفه شناخته می‌شود، و عید قربان، یکی از مهم‌ترین جشن‌های اسلام، است.

برای خرید فیش حج روی کلمه کلیک کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان