انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چه نوع روغن مناسب برای سرخ کردن است

چه نوع روغن مناسب برای سرخ کردن است

#1
سرخ کردن یکی از رایج ترین روش های پخت و پز در آشپزی است. نکته کلیدی برای یک سرخ کردن خوب استفاده از درجه حرارت بسیار بالا برای پخت و پز و سرعت بالای پخت آن می باشد.

چرا روغن در هنگام سرخ کردن غذا مهم است

از آنجایی که سرخ کردن به معنای تهیه غذا در حرارت زیاد است، مهم است که روغنی را انتخاب کنید که نقطه دود بالا داشته باشد. اگر این کار را نکنید، روغن سوخته می شود و کل ظرف را خراب خواهد کرد.شما هرگز نمی بینید که مردم از کره برای سرخ کردن غذاهای خود استفاده کنند زیرا کره مانند برخی از روغن ها نقطه دود بسیار کمتری نسبت به روغن های آشپزی دارد.
هنگامی که روغن به نقطه دود یا بالاتر از آن می رسد شروع به دود کردن می کند که یک طعم تلخ به غذا خواهد داد. علاوه بر این، به دلیل اینکه ساختارهای مولکولی روغن شکسته می شود، می تواند مواد سرطان زایی تولید کند.

روغن هایی با بیشترین نقطه دود
آشپزها معمولا از روغن سویا، روغن نباتی یا روغن بادام زمینی استفاده می کنند که همه آنها دارای نقطه دود بالا هستند و بهترین روغن برای سرخ کردنی می باشند. روغن بادام زمینی معمولا یک عطر و بوی دلپذیر دارد و نه تنها برای سرخ کردن، بلکه برای سرخ کردن عمیق مناسب است. روغن کانولا که دارای نقطه دود بالا است اما عطر و طعم بی نظیری نیز دارد که انتخاب خوبی محسوب می شود. روغن های دیگری که می توانید استفاده کنید شامل روغن ذرت، سویا و روغن نارگیل می باشد.

[عکس: Oils-for-frying.jpg]

همچنین می توانید از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده کنید. امروزه خانواده های بیشتری مایل به داشتن زندگی سالم هستند و طبخ غذا با استفاده روغن زیتون در خانواده ها بسیار محبوب شده است.

اگر از روغن زیتون در پخت و پز خود استفاده می کنید، لطفا این را با روغن فوق العاده زیتون اشتباه نگیرید. روغن زیتون فوق العاده دارای نقطه دود بسیار کم با عطر و طعم قوی است که آن را به گزینه ای کاملا نامناسب برای سرخ کردن تبدیل می کند.

یکی دیگر از روغن هایی که برای سرخ کردن و سرخ کردن عمیق استفاده می شود، روغن دانه انگور است.
روغن دانه انگور از هسته انگور بعد از اینکه شراب آن کشیده می شود بدست می آید. روغن انگور دارای عطر و طعم واضح و نقطه دود بالا (۴۲۰ F یا ۱۹۵ C) است. روغن دانه انگور دارای مزایای سلامتی مشابهی به روغن زیتون است، اما بدون عطر و طعم است.

فهرست روغن های با نقطه دود بالا
روغن گلرنگ (۵۱۰F / 265C)
روغن سبوس برنج (۴۹۰F / 260C)
روغن زیتون سبک / تصفیه شده (۴۶۵F / 240C)
روغن سویا (۴۵۰F / 230C)
روغن بادام زمینی (۴۵۰F / 230C)
روغن ذرت (۴۵۰F / 230C)
روغن نباتی (۴۰۰-۴۵۰F / 205-230C)
روغن آفتابگردان (۴۴۰F / 225C)
روغن دانه انگور (۳۹۰F/195C)

سالم ترین روغن ها
بنابراین بهترین روغن سالم برای سرخ کردنی ، کدام روغن می باشد؟ هر دو روغن کانولا و روغن زیتون دارای مقادیر کمی از چربی اشباع ناسالم و مقادیر بالای چربی های نیمه اشباع سالم هستند. دانشمندان بر این باورند که چربی های نیمه اشباع باعث کاهش کلسترول بد (LDL) می شوند که باعث مسدود شدن شریان ها شده و باعث ایجاد بیماری قلبی یا سکته مغزی شوند، در حالی که افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) باعث کاهش کلسترول در شریان ها می شود.

روغن دانه انگور دارای مقادیر اندک چربی اشباع و مقادیر بالای چربی اشباع نشده است که دانشمندان معتقدند می تواند به افزایش سطح HDL)) نیز کمک کند. روغن دانه انگور همچنین منبع خوبی از اسید لینولئیک است که یک نوع اسید چرب ضروری است مانند اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون است و نمی تواند توسط بدن ما ساخته شود و فقط باید از طریق غذاهای آن به بدن برسد.

آیا روغن کنجد می تواند به عنوان بهترین روغن برای سرخ کردنی استفاده شود؟ روغن کنجد نقطه دود بسیار کمی دارد بنابراین ما به طور کلی از آن برای سرخ کردن استفاده نمی کنیم. برخی از غذاها از روغن کنجد تفت داده شده، برای سرخ کردن مواد تشکیل دهنده مانند سه فنجان سینه مرغ استفاده می کنند.

اما وقتی روغن کنجد تفت داده شده را گرم می کنید، باید بسیار مراقب باشید. آن را خیلی حرارت ندهید، در غیر این صورت آن را سوزانده و طعم بسیار تلخی به غذای شما خواهد داد. در اغلب موارد در آشپزی، روغن کنجد فقط برای چاشنی یا اضافه کردن به ظروف سرخ شده در پایان پخت و پز استفاده می شود.

نکات بیشتری در خصوص سرخ کردن

انتخاب نهایی روغن به شما بستگی دارد و البته قیمت، در دسترس بودن و سلیقه شخصی شما در تصمیم شما نقش مهمی ایفا خواهد کرد. هنگامی که روغن خود را انتخاب کرده اید، به نکات زیر توجه کنید:

قبل از گرمایش روغن، تمام مواد اولیه خود را برش دهید. در اینصورت هنگامی که روغن داغ شد، شما می توانید به سرعت و در حرارت بالا آنها را به روغن اضافه کرده و هم بزنید.
ایده خوبی است که ابتدا گوشت یا مرغ خود را طبخ کنید و سپس آن را کنار بگذارید؛ به این ترتیب شما می توانید مطمئن باشید که آن کاملا پخته شده است.
مواد تشکیل دهنده را بر اساس مقدار زمان لازم برای طبخ آنها اضافه کنید. به عنوان مثال، بروکلی باید قبل از کلم برگ ها به ماهیتابه اضافه شوند.
مواد را در حین سرخ شدن مدام هم بزنید. اگر آن را ساکن نگه دارید در نهایت باچیزی شبیه به خورشت مواجه خواهید شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان