انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پمپ های دورانی و پمپ های دینامیکی

پمپ های دورانی و پمپ های دینامیکی

#1
پمپ های دورانی (روتاری)
پمپ های دورانی از خانواده جابجایی مثبت بوده و در مقایسه با پمپ های رفت و برگشتی دارای استهلاک کمتر، ظرفیت بیشتر و به شیرهای یکطرفه در ورودی و خروج نیازی ندارند. این پمپ ها از خانواده خود مکشی بوده، نیازی به هواگیری نداشته ولی توانایی کنترل ظرفیت دقیق برای پمپاژ مقدار معین سیال را ندارند. برای جلوگیری از افت عملکرد آنها باید تلرانس اندازه (کلیرنس ها) بین قطعات در حد کمترین نگهداری شود.
پمپ های چرخ دنده ای
پمپ های دنده ای از نوع دورانی بوده که با محبوس کردن سیال در یک فضا و حرکت دورانی به آن باعث انتقال به سیال می گردند.
در هر کتابی بنا بر سلیقه نگارنده این مجموعه از پمپ ها را به یک یا دو بخش مستقل تقسیم بندی می نمایند لیکن هر دو، زیر مجموعه پمپ های جابجایی مثبت از نوع دورانی می باشند. در این مجموعه تقسیم بندی بر اساس نوع دنده بکار رفته صورت گرفته است.
نوع چرخ دنده ای
نوع مارپیچ
[عکس: Rotary-pumps.jpg]
پمپ های دورانی از خانواده جابجایی مثبت می باشد
چرخ دنده ساده
اگر پروفیل دنده ها موازی با محور شافت باشد به آن چرخ دنده ساده نامیده، در هنگام کارکرد در گیری بین دندانه های دو چرخ دنده به صورت آنی و کلی می باشد. پمپ هایی که دارای این نوع چرخ دنده باشند نسبت به انواع دیگر دارای صدا و نوسان سیال بیشتر می باشد.
چرخ دنده مارپیچ
پروفیل (شکل دندانه) چرخ دنده به صورت مارپیچ بوده، لذا در گیری و انتقال دو چرخ دنده به صورت آرام و تدریجی بوده و از مزیت آنها خروجی سیال با نوسان و صدای کمتری می باشد.
پمپ های اسکرو یا مارپیچ
این پمپ زیر مجموعه پمپ های دندهای بوده و با محبوس کردن سیال در یک فضا و حرکت انتقالی در راستای محور مارپیچ باعث افزایش فشار سیال می گردد، انتقال سیالات ویسکوز یا دارای غلظت متغیر، سیالات دوغابی و همچنین سیالات دارای ذرات ساینده از مزایای این پمپ ها می باشد. در این پمپ ها نیازی به شیر یکطرفه در ورود و خروج (سوپاپ) نمی باشد. بر اساس نوع کاربرد ممکن است از یک، دو و یا سه مارپیچ استفاده شده، که طول و گام موجود در مارپیچ نشان دهنده میزان و توانایی آن برای فشار سازی و کاهش برگشت جریان در این پمپ ها می باشد.
پمپ های دینامیکی
مهمترین خصوصیت پمپ های جابجایی مثبت فرآیند فشرده سازی آنها بوده که بسیار ساده بوده و تاثیر گذاری سیستم پروسسی بر دبی، فشار و دامنه کارکرد آنها کمتر می باشد.هر چند که دامنه کاربرد و مهم بودن پمپ های جابجایی مثبت در صنایع هیدرولیک و استفاده به عنوان پمپ های دوزینگ قابل چشم پوشی نیست ولی در مقایسه با پمپ های دینامیکی از حساسیت و کاربرد کمتری برخوردار هستند.
پمپ های دینامیکی در صنایع مختلف شیمیایی، غذایی، کشاورزی، آبرسانی و … کاربرد فراوان داشته و از مهمترین، حساس ترین و پرکاربردترین پمپ ها می باشند. فرآیند افزایش سیال و تاثیرپذیری از سیستم پروسسی در پمپ های دینامیکی بسیارزیاد بوده بطوری که در زمان انتخاب باید به سیستم پروسس و نگهداری آن توجه خاصی شود. اگر چه عملکرد این پمپ ها در ابی های متغیر امکان پذیر بوده، ولی محدودیتی در دامنه کارکرد آنها وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن باعث اسیب جدی به قطعات و اختلال در عملکرد پمپ می شود.
نحوه عملکرد پمپ های دینامیکی
روش افزایش فشار سیال در پمپ های دینامیکی با جابجایی مثبت متفاوت بوده، در این پمپ ها انرژی محرک توسط شافت به پروانه پمپ انتقال داده شده و از طریق تیغه های پروانه به سیال منتقل گشته که باعث افزایش فشار و سرعت سیال می شود.
تقسیم بندی پمپ های دینامیکی
بر اساس ماهیت عبور سیال از داخل پروانه و روش افزایش فشار سیال، پمپ های دینامیکی به طور کلی به سه دسته تقسیم بتدی می شوند.
شعاعی
نحوه عبور سیال از داخل پروانه باعث پیدایش چنین تقسیم بندی می شود، در صورتی که زاویه امتداد جریان ورودی به پروانه با امتداد جریان خروجی از پروانه حدود 90 درجه باشدبه آن رادیال یا سانتریفیوژ گویند، پمپ های با هد زیاد و دبی کم از این پروانه استفاده می کنند.
مختلط
اگر امتداد جریان ورودی به پروانه با امتداد جریان خروجی سیال بیش از 90 درجه باشدمختلط می گوییم، در پمپ های با دبی و هد متوسط از این نوع پروانه استفاده می شود.
محوری
هنگامی که امتداد جریان ورودی با امتداد جریان خروجی یکی باشد، به آن پروانه محوری گویند، در پمپ های با دبی بسیار زیاد و هد کم از این نوع پروانه استفاده می شود.
برای خرید پمپ آب خانگی و خرید بوستر پمپ آبرسانی روی کلمه کلیک کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان