انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نگاهی گذرا به تور طبیعت گردی شیراز

نگاهی گذرا به تور طبیعت گردی شیراز

#1
تور طبیعت گردی شیراز
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz2.jpg[/img]
تور طبیعت گردی شیراز

شیراز یکی از معروف ترین شهر های استان فارس است. تور شیراز یکی از پرطرفدارترین تورهای طبیعت گردی در استان فارس است. شیراز شهر رازهای نهفته است و در فصل بهار در نوع خود به بهشتی باورنکردنی تبدیل می شود که درجای جای هوای آن بوی بهار نارنج هایش مشام هر انسانی را نوازش می دهد. شیراز از شهرهای بزرگ ایران است و در مرکزییت استان فارس قرار گرفته است. شهر شیراز از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه های بمو، سبز پوشان، چهل مقام و بابا کوهی متصل شده است. از شهر شیراز در کتاب ها و مدارک تاریخی تحت عنوان های مختلفی نظیر “تیرازیس”، “شیرازیس” و “شیراز” نام برده شده است. شهر شیراز در ابتدا در محلی به نام قلعه ابونصر تاسیس شده بود و بعدها در دوران بنی امیه به محل امروزی خود انتقال پیدا کرده است. بر اثر این انتقال پایتخت قدیمی فارس یعنی شهر اصطخر نابود شد و شهر شیراز رونق پیدا کرد. جمعیت شهر شیراز بالغ بر ۱۸۶۹۰۰۱ نفر بوده است. شهر شیراز در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده است که از آب و هوایی معتدل برخوردار است.
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz9.jpg[/img]
نمایی از جشن روز ملی شیراز

 سومین شهر ایران است که شهرداری آن تاسیس گردید. مجموعه پولادکف دومین پیست اسکی بزرگ و بین المللی ایران است که در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. ۱۵ اردیبهشت ماه طبق  تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی در تقویم روز شیراز نامگذاری شده است. در گذشته به شیراز عناوینی نظیر مملکت سلیمان، دارالملک، دارالعلم و دارالفضل بخشیده بودند. از خواهر خوانده های شیراز می توان شهر دوشنبه تاجیکستان، نیکوزیای قبرس، چونگ کینک چین و وایمار آلمان نام برد. شهر شیراز به شهر شعر و شراب و باغ و گل و بلبل شهرت دارد.
باغ و گل و بلبل در فرهنگ ایرانیان از جایگاه والایی برخوردار است و شیراز از زمان های قدیم به داشتن باغ های بی نظیر و زیبا شهرت خاصی داشته است. بیشتر باغ های شیراز در قسمت شمال غربی این شهر و مناطقی هم چون قصر دشت، کشن، چمران و معالی آباد واقع شده اند. غذاهای هر نقطه از این سرزمین به نوعی نشان دهنده آداب و فرهنگ آن منطقه است. از غذاهای معروف شهر شیراز می توان به کلم پلو، یخنی شیراز، شکر پلو و سالاد شیرازی اشاره کرد. این تور نوعیاست که علاقمندان به طبیعت بی نظیر استان فارس می توانند در غالب تورهای ۲ یا ۳ روزه استفاده کنند. با توجه به جاذبه های گردشگری منحصر به فرد این شهر شما را با برخی از مکان های دیدنی-تاریخی شهر شیراز آشنا خواهیم کرد.
بهشت گمشده
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz17.jpg[/img]
نمایی زیبا از بهشت گمشده در شیراز

[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz15.jpg[/img]
نمایی دیگر از بهشت گمشده شیراز

تنگه بستانک در منطقه کامفیروز قرار دارد. این تنگه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر شیراز واقع شده است. مساحت این تنگه بالغ بر ۲۰۰۰۰ هکتار است. تنگه بستانک به بهشت گمشده شهرت دارد. تنگه بستانک از پوشش گیاهی مناسب و آبشارهای کم ارتفاع برخوردار است. این آبشارهای کم ارتفاع زیبایی دوجندانی را برای این تنگه به وجود آورده است. از پوشش گیاهی این ناحیه می توان به بنه، پسته کوهی، بادامف انجیر، بید، چنار، به، گردو اشاره کرد.
آبشار مارگون
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz18.jpg[/img]
نمایی زیبا از آبشار مارگون در شیراز

[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz16.jpg[/img]
ویوی دیگری از آبشار مارگون شیراز

آبشار مارگون در فاصله ۱۲۸ کیلومتری شهر شیراز، ۵۰ کیلومتری شهر سپیدان و یک کیلومتری روستای مارگون واقع شده است. آبشار مارگون به دلیل وجود ویژگی های برجسته به عنوان اثر طبیعی ملی مورد حفاظت قرار گرفته است. این منطقه از گونه های گیاهی و جانوری متنوعی برخورداراست. از گونه های جانوری این منطقه می توان به روباه، قوچ، بزوحشی، چکاوک، تیهو، خرگوش اشاره داشت و از گونه های گیاهی می توان از جنگل های کم تراکم با گونه بلوط ایرانی، پسته، بنه، بادام، زبان گنجشک و گلابی وحشی نام برد.
تخت جمشید
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz5.jpg[/img]
نمایی از ویرانه های تخت جمشید در شیراز

تخت جمشید در دوران پادشاهی داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر تاسیس گردیده است که تاسیس این کاخ حدود ۲۰۰ سال به طول انجامیده است. اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ قبل از میلاد به ایران حمله کرد و این کاخ با عظمت را به آتش کشید و بخش عظیمی از کتاب ها، فرهنگ و هنر هخامنشی را نابود کرد اما هنوز برخی از ویرانه های این کاخ پا برجاست. باستان شناسان از آثار به جامانده بر ویرانه های این قصر نشانه های آتش و حمله و غارت را تایید می کنند. در اواخر سال ۱۳۱۲ بر اثر خاک برداری از قسمتی از تخت جمشید حدود چهل هزار لوحه گلی به شکل مهرهای نماز یافت شده است که این مهره ها ثابت می کنند که به تمام کارگران ساختمانی، نجا، سنگ تراش، معمار مزد پرداخت می کردند و نظریه هایی که بیانگر بیگاری گرفتن از رعیت بود باطل شد.
پاسارگارد
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz1.jpg[/img]
نمایی زیبا از پاسارگارد در شیراز

پاسارگارد میراث دوران هخامنش در ایران است. این میراث ساختمان های مهمی نظیر مقبره کورش بزرگ و همسرش، مسجد پاسارگارد، باغ پاسارگارد و کاروانسرای مظفری را در آغوش گرفته است. این میراث در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است. مورخان یونانی و رومی پاسارگارد را به عنوان سازه های کورش بزرگ معرفی کرده اند. کورش بزرگ در سال ۵۲۹ قبل از میلاد در جنگ با ماساگت ها کشته شد و در این مکان به خاک سپرده شد.
حافظیه
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz0.jpg[/img]
نمایی از حافظیه شیراز

حافظیه نام آرامگاه حافظ شیرازی است که شاعری شیرین سخن فارسی در این مکان خفته است. در سال ۸۵۶ هجری قمری شمس الدین محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی، حاکم فارس بود. حاکم فارس برای اولین بار عمارتی گنبدی شکل بر بالای مقبره حافظ تاسیس کرد و در جلوی این عمارت حوض بزرگی تعبیه دید که از آب رکن آباد پر می شود. این عمارت در دوران شاه عباس صفوی و نادر شاه افشار مرمت گردید. کریم خان زند در سال ۱۱۵۲ هجری شمسی بر مزارش سنگی مرمرین نهاد که این سنگ امروزه نیز برجاست. آخرین بار این بنا توسط سرهنگ علی ریاضی و همیاری علی اصغر حکمت و علی سامی با الهام گیری از معماری زمان کریم خان زند به بازسازی بنای حافظیه اقدام نمودند.
باغ ارم 
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz.jpg[/img]
نمایی از باغ زیبای ارم در شیراز

باغ ارم شیراز در زمره باغ های بی نظیر ایرانی قرار گرفته است ولی تاریخ ساخت این باغ به درستی مشخص نیست. در دوران قاجاریه باغ ارم به مدت ۷۵ سال در دست سران ایل قشقایی بوده است که در این زمان عمارتی بی نظیر در این باغ تعبیه شد. در زمان سلطنت ناصر الدین شاه نیز عمارتی دیگر به سبک معماری زندیه در وسط این باغ تاسیس گردید. نقاشی و کاشی کاری و گچ بری های این عمارت از شاهکارهای زمان قاجاریه است.
سعدیه
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz6.jpg[/img]
نمایی از آرامگاه سعدی در شیراز

سعدی شاعر برجسته ایرانی در این مکان آرام گرفته است. سعدی القابی نظیر پادشاه سخن، استاد سخن و شیخ اجل را به دوش می کشد. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا در شمال شرق شیراز واقع شده است. سبک معماری آرامگاه سعدی بر گرفته از کاخ چهل ستون است که توسط محسن فروغی تاسیس گردید. در هفت گوشه از عمارت سعدیه هفت کتیبه قرار گرفته است که بر روی این کتیبه ها قسمت هایی از گلستان، بوستان، قصاید، بدایع نوشته شده است که به خط ابراهیم بوذری است.
شاهچراغ
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz4.jpg[/img]
نمایی زیبا از شاهچراغ شیراز

شاهچراغ آرامگاه محمد بن موسی، برادر امام رضا (ع) است. محمد بن موسی برای پیوستن به برادر بزرگوارش در راه خراسان توسط مامون کشته شد. به خاطر وجود این امامزاده بزرگوار این مکان به شاهچراغ شهرت پیدا کرده است. لقب این امامزاده بزرگوار سیدالسادات و شاه چراغ می باشد. تاریخ این مکان مقدس به زمان اتابکان فارس در سده ششم هجری می رسد. در دهه ۴۰ شمسی کاشی کاری های گنبد آرامگاه محمد بن موسی توسط استاد عیسی بهادری انجام شد. تاریخ وفات این بزرگوار دقیقا مشخص نیست ولی برخی بر این باورند که تاریخ وفات همزمان با شهادت امام هشتم است.
خانه زینت الملوک
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz7.jpg[/img]
ویوی از خانه زینت الملوک در شیراز

خانه زینت الملوک توسط علی محمد خان قوام الملک بنا شده است. تاریخ تاسیس این عمارت به سال های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۲ باز می گردد. این خانه محل سکونت زینت الملوک قوامی دختر چهارم قوام الملک است و از این رو به همین نام شهرت پیدا کرده است. ساختمان این بنا در سه ضلع دارای زیر زمین بسیار وسیعی است که امروزه به عنوان نگار خانه مورد استفاده قرار می گیرد. سقف این خانه از چوب است ولی با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات و پرندگان و گل بوته ها تزیین شده است. در معماری و نگاره های این بنا هنر ایرانی با هنر اروپایی در هم آمیخته شده است اما سبک ایرانی آن به خوبی به چشم می خورد.
باغ دلگشا
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz8.jpg[/img]
نمایی وصف ناپذیر از باغ دلگشا در شیراز

باغ دلگشا در مجاورت آرامگاه سعدی قرار دارد. در درون این باغ زیبا ساختمانی باشکو بنا شده است. عمارت باغ دلگشا از سازه های دوره قاجاریه است که به سبک معماری آن به صورت قصرهای ساسانی نیشابور ساخته شده است. مساحت این باغ ۵/۷ هکتار است که سراسر آن را درختان نارنج و پرتقال فرا گرفته است. آبی که از قنات آرامگاه سعدی تراوش می کند در جوی های این باغ جاری می شود.
[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz12.jpg[/img]
نمایی از دروازه قرآن در شیراز

[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz11.jpg[/img]
نمایی از غار شاه نشین در شیراز

[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz14.jpg[/img]
نمایی زیبا از باغ مینو در شیراز

[img=0x0]https://tourgardesh.com/wp-content/uploads/2017/11/tourgardesh.com-shiraz13.jpg[/img]
نمایی جذاب از نارنجستان قوام در شیراز

منبع : tourgardesh.com
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان