انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کیفیت دوربین مداربسته (پردازشگر سنسور برد و اجزا و قطعات)

کیفیت دوربین مداربسته (پردازشگر سنسور برد و اجزا و قطعات)

#1
کیفیت دوربین مداربسته (پردازشگر سنسور برد و اجزا و قطعات)

کیفیت دوربین مداربسته (پردازشگر سنسور برد و اجزا و قطعات) : جدا از کیفیت ساخت بدنه و مونتاژ آن ، کیفیت برد به عنوان ملاک اصلی و در عین حال لنز به عنوان یکی دیگر از ملاک های مهم و تأثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته در مرحله اول است. که به عوامل مختلف آن در قسمت زیر می پردازیم :

 

1)سنسور دریافت تصویر دوربین مدار بسته:

سنسور دریافت تصویر یکی از مهم ترین قطعات تشکیل دهنده تصویر میباشد . در واقع یکی از مهم ترین ملاک های ما برای انتخاب دوربین مداربسته این قطعه می باشد که وظیفه آن دریافت نور( تصویر) است.
از وظایف این سنسور می توان به تشخیص میزان ورود نور و تنظیم نور، قدرت جذب نور و رساندن آن به پردازنده تصویر(DSP) اشاره نمود.   
[عکس: sur.jpg]
سنسور دوربین مدار بسته

کیفیت سنسور دوربین مدار بسته چگونه بررسی می شود؟

قبل از هرچیزی در این سنسور ها باید به بررسی تفکیک اولیه نورهای دریافتی پرداخت.
برای اینکه یک پردازش خوب و ایده آل داشته باشیم باید دریافت خوبی نیز داشته باشیم. بدین معنی که قبل از همه سنسور باید به صورت مطلوب نور را جذب نماید بعد از آن نور را به شکل خوبی تفکیک نماید و بعد به پردازنده اصلی منتقل کند.
به عنوان مثال به مقایسه بین سنسور H42( محصول شرکت Sonic ثبت شده در تایوان و ساخته شده در چین ) با سنسور AR0141 (محصول شرکت On Semiconductor رجیستر آمریکا و ساخت کشور تایوان- در واقع AR0141همان اپتینا 141 است) می پردازیم :
هر دوی این سنسورها 1 مگا پیکسل هستند و با فرض اینکه هر دو اورجینال باشند و در ایده آل ترین تنظیمات قرار گرفته باشند بازهم سنسور اپتینا 141 با توجه به بزرگی پیکسل های H42  ، سنسور آپتینا 0141 کیفیت به مراتب بهتری از H42 دارد. زیرا اندازه پیکسل های اپتینا 141 ،em3 است  و به مراتب کوچکتر از اندازه پیکسل های H42 که em4 می باشند و به همین نسبت سنسور H42 به مراتب بهتر است از سنسور های BYD و سایر سنسور های  1 مگا پیکسل چینی .
در واقع این حسگر وظیفه مطابقت دادن و تنظیم محیط نور را نیز دارند که که LUX (Lumens موجب می گردد دید در شب های بسیار متفاوت و مختلفی را دارا باشد که این مسئله در انتخاب دوربین مداربسته بسیار مهم و اساسی به شمار می رود . زیرا اکثر فعالیت های مشکوک در وضعیت شب و تاریکی رخ می دهد و انتخاب نامناسب این امکان را خواهد داشت که دردسر ساز گردد.

2)پردازشگر تصویر در دوربین مدار بسته

پردازشگر تصویر DSP) مخفف Digital Sensor Processor) ، همان گونه که از نامش پیداست وظیفه آن پردازش تصاویر ارسال شده توسط سنسور دریافت تصویر است (به عبارت ساده تر سنسور دریافت تصویر که قبل تر در مورد آن صحبت کردیم نور را از محیط جذب می کند و در مرحله بعد ورودی تحویل این پردازنده میشود).
بیشتر از آنکه نوع عملکرد این قطعه مدنظر باشد ، شیوه ی انتخاب و کیفیت این پردازنده مهم است که اولاً باید با سنسور دریافت تصویر مطابقت داشته باشد . در واقع به بیانی دیگر این دو عملکرد باید با هم تطبیق پیدا کند. دوماً باید از کیفیت مطلوب و ماندگاری بالاتری نیز برخوردار باشند .بدون شک پردازنده های نکست چیپ NextChip)) به عنوان بیانگذار سیگنال های AHD بهترین گزینه برای محصولات با کیفیت بکار می روند . گرچه شرکت های دیگری هم در این عمل دخیل شده اند که می توان از برندهای موجود در بازار چین به HDI و XM به عنوان برندهای دستکاری شده همچین با قیمت ارزان تر و با کیفیت پایین تر اشاره کرد که DHI قابل قبول تر از XM  و  XM به مراتب بهتر از سایر پردازشگرهای موجود در بازار چین عمل می کند.
بنابراین کیفیت نهایی برد از ترکیب سنسور دریافت تصویر با سنسور پردازش تصویر حاصل میگردد(اینکه کسی بگوید سنسور سونی یا آپتینا یا مثلاOV2710 اصلا کافی نیست و شما به عنوان متخصص حتما باید شماره چیپست پردازنده تصویر را نیز از تامین کننده خود جویا شوید) که فعلا به توضیحاتی کلی و مختصر در این زمینه میپردازیم تا در روزهای آینده به توضیحات کاملتری اقدام نماییم.

3)کیفیت برد و اجزای تشکیل دهنده دوربین مدار بسته :

برد دوربین مداربسته انواع و اقساطی داشته اند که مرسوم ترین آنها بردهای مربعی شکل با ابعاد 3.8*3.8 سانتی متر و از نوع سه لایه می باشد که اجزا و قطعات آن مانند خازن ها و مقاومت ها و ترازیستورها و یکسوگرها و همچنین چیپ نوسان گیر ها به روی آن ها چیده می شود. البته با کمال تعجب شاهده هستیم  که برخی تولیدکنندگان برد جهت ارائه قیمت های کمتر در تعداد استاندارد اجزای تشکیل دهنده بُرد دخالت کرده اند و حتی بعضی قطعات را به مصلحت خودشان تعبیه خواهند کرد. مثل نوسانگیر ها ....
حتی گاهی مواد اولیه برد را هم تغییر می دهند و این گونه تغییرات افزون بر حسگر تصویر و پردازشگر تصویر، عاملی  برای کیفیت نامطلوب در دوربین ها و همچنین ماندگاری پایین تر آنها می باشد.

4)استاندارد های کیفی و تولید دوربین مدار بسته :

با توجه تخصصی بودن این صنعت و عدم شناخت عمومی، بسیاری از مشتریان بیشتر از مشخصات فنی به مشخصات ظاهری دستگاه اهمیت ویژه می دهند .
و البته که می توانیم بگوییم حق با آنان است و کیفیت رنگ بدنه و مونتاژ و دقت در ظرافت و طراحی تنها معیار تشخیص غیر متخصصین در این عرصه می باشد که این یکی از عوامل مهم در هنگام تسویه حساب است.

نوع لنز  دوربین مدار بسته :

لنز به عنوان اولین دریافت کننده تصاویر عامل بسیار مهمی است که دو یا سه سالی می باشد که با ورود دوربین های HD به بازار اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند و حتماً باید متناسب با توانایی برد و وضوح تصویر دوربین باشد. در صورتی که از لنزهای ارزان قیمت استفاده شود کیفیت خروجی پایین است و همچنین اگر کیفیت لنز خیلی بیشتر از توانایی مجاز برد باشد قیمت تمام شده آن رو به بالا می رود، همچنین وضوح تصاویر در ارتباط کاملا مستقیم با مونتاژ لنز (عدسی) روی برد است ، در صورت استفاده از گران ترین لنز و با کیفیت ترین برد دنیا با کوچک ترین بی دقتی در مونتاژ تصویر کاملاً از رده خارج می شود.
این بی دقتی ها ممکن است در هر برندی رخ دهد اما آن چیزی که متفاوت است درصد این بی دقتی ها می باشد که متاسفانه بی دقتی در دوربین های مونتاژ داخل بسیار بیشتر از دوربین های وارداتی می باشد که با استانداردهای جهانی برابری می کند.

برد IR( LEDهای مادون قرمز):

به طور محسوسی کیفیت تصاویر شبانه ( کیفیت دید در شب) وابستگی بسیاری به کیفیت و کارایی این بردها و چیدمان و زاویه بندی این LED ها دارد . یکنواختی در پخش مادون قرمز، هوشمندی در عملکرد( دید در شب هوشمند است یا خیر؟) و نیز اندازه ی نور در فواصل مختلف و استفاده از LEDهای همگن با ترکیب زاویه های تابش ، المان های اصلی کیفیت نهایی در شب است . هر چه خروجی نهایی ایده آل تر باشد نویز کم تر و یکنواخت تر با تغییرات کم در فواصل مختلف را مشاهده خواهیم نمود  وشما خواهید توانست به تعهد بیشتری از کارخانه سازنده و شرکت گارانتی کننده امیدوار شوید.

کیفیت آی آر کات:

همانگونه که می دانید آورکات یک قطعه الکتریکی مکانیکی است که وظیفه آن کمک به سنسورهای تصویر برای حذف نورهای مرئی به منظور فراهم کردن تصاویر با رنگ های واقعی تر در روز است . کیفیت بالای فیلتر در این قطعه بسیار مهم است و همچنین کیفیت قطعات مکانیکی که این چرخه را به حرکت در می آورند.
معمولاً در کارخانجات تست این قطعه به این صورت است که قبل از مونتاژ هر کارتن ( هر کارتن هزار عدد) به طور تصادفی تعدادی به واحد تست تحویل داده با دستگاههای صنعتی مخصوص آزموده ها در مورد کیفیت و قیمت آورکات نظر می دهند. (توانایی این دستگاهها تست تعداد بسیار  زیادی در هر روز است که هر کدام را در حدود نه هزار بار در روز تست می کنند ).
مراحل انجام تست آورکات به این صورت است که هر زمانی که یک آورکات فیلتر می خواهد تست گردد به دستگاهی متصل می شود که این دستگاه تا نه هزار بار در روز اقدام به خاموش/روشن نمودن این آورکات می نماید معمولاً تست مطمئنه آورکات در برخی کارخانه ها به این صورت است که حدود 50هزار بار اقدام به خاموش / روشن نمودن می نماید حتی این امکان نیز وجود دارد که تست آورکات تا 5 روز نیز به انجام برسد از بین هر کارتون هزارتایی ممکن است دو یا سه قطعه را در بیاورند به طور مثال وقتی از کارخانه ی بیست کارتون هزارتایی که جمعاً بیست هزار آورکات می شود را خریداری نموده اند ، چند کارتون را انتخاب و از چند کارتون انتخاب شده تعدادی را به عنوان نمونه تست می کنند . البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تست استاندارد آن تا پنجاه هزار بار که تقریباً پرتالی که اقدام به قطع و وصل نمودن آورکات می کند می تواند در روز نه هزار بار این عمل را انجام دهد.
به هر کدام از این دستگاه شما خواهید توانست صد آورکات برای تست وصل نمایید که عدد حاصل رقمی بالا خواهد بود ، در روز ممکن است صد عدد آورکات فیلتر تست گردد که هرکدام نه هزار بار خاموش / روشن می شود یا به عبارتی دیگر قطع/ وصل می گردد.
پس از اینکه این مراحل تست صورت گرفت به نتیجه آن دقت می شود که همگی باید به صورت یکنواخت باشند زیرا این امکان وجود دارد تا چهل و دو یا چهل وسه هزار از آنها سوخته شود .
بعد از اینکه تست صورت گرفت کیفیت آن را تشخیص می دهند که این قطعه مثلاً از نوع ارزان قیمت و کم کیفیت است  یا از نوع با کیفیت و گران قیمت ( نوع گران قیمت و خوب که این نوع حدود 50 هزار بار در روز قطع و وصل می شود).
به عنوان یک نتیجه گیری نهایی می توانیم بگوییم در آخر این تست های که صورت می گیرد باعث کاهش یا افزایش قیمت نسبت به کیفیت می شود که این قیمت نسبت به کیفیت المان اصلی و مهمی است که میبایست مد نظر ما  باشد.

بررسی انواع برد در دوربین های مدار بسته AHD:

همانطور که قبلا اشاره شد شرکت نکست چیپ ابداع کننده و سورس اصلی تکنولوژی AHD است و بنابر این سنسور پردازنده نکست چیپ بهترین نوع پردازنده در این نوع دوربین مدار بسته میباشدو از بقیه پردازشگر ها صرفا با نام کپی و متفرقه یاد میشود.ترکیب مرسوم سنسور دریافت تصویر و سنسور پردازش تصویر استاندارد این بازار با فرض راست گویی تامین کننده و اصلی بودن سنسورها، بر اساس کیفیت به ترتیب زیر است :

1مگا پیکسل:
1.    AR0141(Aptina)+NVP2431(nextchip) که بالاترین و ماندگار ترین کیفیت تصویر رنگی و دید در شب را در بین برد های یک مگاپیکسل AHD دارد .
2.    OV9712(omnivision)+NVP2431(nextchip) که با وجود استفاده از پردازنده نکست چیپ و شرکت قدرتمند امنی ویژن باز هم این ترکیب نتوانست از نظر ترکیب رنگ و کیفیت دید در شب با ترکیب AR0141 برابری کند.
3.    AR0141(patina)+HDI9801 که دارای دید در شبی قابل قبول ولی در عین حال تصویر رنگی کمی مات و تعجب بر انگیز دارای ، به سبب استفاده از پردازنده ی HDI با قیمتی ارزانتر نسبت به گزینه های بالا به بازار آمد.
4.    H42(Sonic)+NVP2431(nextchip) که بار نخست H42 با نکست چیپ ترکیب شد ولی به دلیل هزینه بالا و سطح کیفی متوسط سنسور H42 به سرعت از رده خارج شد.
5.    H42(Sonic)+HDI8910 این ترکیب با همخوانی و کیفیتی قابل قبول و قیمتی کمتر از H42+2431 با استقبال بیشتری مواجه شد با این وجود از نظر متخصصین در ماندگاری کیفیت آن شک و تردید وجود دارد و کیفیت آن به مراتب زود تر از سنسور های 0141 و OV9712 افت میکند.
6.    NVP2431(nextchip)+BYD3016(Build Your Dreams) که متاسفانه به واسطه ی استفاده از سنسور نامرغوب نتوانست جایگاه خود را در بازار تثبیت کند و خیلی زود با شکست مواجه شد.
7.    BYD3016(Build Your Dreams)+HDI9801 این سنسور با توجه به قیمت فوق العاده پایین در ابتدا مورد توجه قرار گرفت ولی پس از گذشت فقط چند ماه به دلیل افت شدید کیفیت سنسور حتی با وجود قیمت بسیار پایین هم جایگاه خاصی در بازار پیدا نکرد و اکثر فروشندگان بدون بردن نامی از سنسور ها یا استفاده از نام برند های دیگر از اجناس در انبار مانده خود خلاص شدند. (به عنوان مثال تبلیغات آنها بدین صورت بود: دوربین دام 1مگاپیکسل قیمت فقط 8 دلار )
8.    H42(Sonic)+XM310 که صرفا به خاطر قیمت پایین تر از H42+HDI9801 صرفا جهت سود بیشتر مورد توجه قرار گرفته و معمولا بدون اعلام پارت نامبر پردازنده مرکزی فقط با عنوان H42 به فروش میرسد.
9.    BYD3016(Build Your Dream)+XM310 که باز هم با توجه به کیفیت نا مطلوب سنور به خصوص در شب با استقبال شدیدی روبرو نشد ولی با توجه به قیمت پایین مورد توجه بازرگانان غیر متخصص قرار گرفت که امروز در صنعت امنیت در ایران با قیمت های بسیار پایین عرضه میشوند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان