انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BLC در دوربین های مداربسته

BLC در دوربین های مداربسته

#1
تا به حال مکانیزم های متفاوتی از دوربین مداربسته را برای شما عزیزان بیان کردیم در این پست قصد داریم یکی دیگر از این مکانیزم ها و نحوه ی کارکرد و استفاده آن را برای شما بیان کنیم . مکانیزم BLC یکی از مکانیزم های است که محدودیت و مشکلاتی دارد اما به دلیل ساده بودن و کم هزینه بودن آن جز مکانیزم های رایج محسوب می شود .

 [عکس: BLC-900x350w.jpg]

BLC در اصل به معنی جبران سازی نور پس زمینه است و از واژه های Back Light Compensationn گرفته شده است .

یکی از مکانیزم های که در دوربین مدار بسته نقش بهبود دهنده تصویر را بر عهده دارد مکانیزم BLC است این مکانیزم در دوربین های مکانیزم برای تنظیم نور در تصاویر کاربرد  داشته است .
 

چه زمانی می توانیم از این مکانیزم استفاده کنیم ؟

دیافراگم دوربین مداربسته یک حفره ای است که این حفره با توجه به مقدار نور که در محیط می باشد باز یا بسته می گردد . اگر نور محیط زیاد باشد سبب می شود تا دیافراگم بسته شود و درون چیپ تصویر نور کمتری را وارد می کنند تا تصویر اشباع نگردد . البته فراموش نکنید که این روند می تواند سبب بروز مشکلاتی در محیط برای ما شود .

اگر شما یک محفظه ای مانند اتاق را تصور کنید که یک پنجره پر نور دارد . این نور پنجره سبب می شود تا دیافراگم بسته شود و درون اتاق تصویری کاملا تاریک باشد . برای اینکه این مشکل بر طرف شود از مکانیزم BLC استفاده می گردد .

 

نحوه ی کار این مکانیزم (BLC) چگونه است ؟

این مکانیزم خیلی ساده کار می کند . زمانی که در محیط های است که در آن اختلاف سطح نوری وجود دارد محیطی را به عنوان مرجع قرار می دهد که نور در آن کم تر است ، به این صورت بدون اینکه به نور پنجره توجه کند ( مانند فرضیه که در قسمت بالا بیان شد – اتاقی با نور پنجره زیاد ) دیافراگم دوربین را به میزان باز می کند که دورن اتاق روشن به نظر بیاید البته باز هم در اینجا مشکلاتی مطرح است و محدودیت های وجود دارد . مشکل اینجاست که زمانی که دیافراگم باز می شود تصویر پنجره دقیقا اشباع می شود . یعنی به صورت کاملا سفید در خواهد  آمد و در میزان باز کردن دیافراگم نیز محدودیت وجود داشته است . هر چقد دیافراگم زیادتر باز شود موجب اشباع شدن قسمت بیشتری از تصویر خواهد شد پس می توانیم نتیجه بگیریم که در باز کردن دیافراگم نیز محدودیت وجود دارد و نمی توانیم بگوییم به این واسطه یک محیط کم نور را کاملا پر نور می کند .

با این که این مکانیزم (BLC ) محدودیت و اشکالاتی داشته است اما به دلیل اینکه کم هزینه و ساده است بسیار استفاده می شود و برای اینکه دو مشکل گفته شده رفع شود از مکانیزم WDR برای جبران آن استفاده می شود . ( اگر می خواهید در مورد مکانیزم WDR مطالب مفیدی کسب کنید می توانید به دیگر پست ها مراجعه نمایید ) .
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان