انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تست ضخامت سنجی دیگ بخار

تست ضخامت سنجی دیگ بخار

#1
یکی دیگر از تست هایی که علاوه بر تست ضخامت سنجی دیگ بخار باید به صورت دوره ای انجام شود تست ضخامت سنجی دیگ های بخار می باشد. همانطور که در مقالات قبلی گفته شد تست دیگ بخار و تست مخازن تحت فشار از اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت بی توجهی به آن خسارات و حوادث ناگواری در صنایع، نیروگاها، پتروشیمی و بسیاری از کارخانه ها که از دیگ های بخار جهت تولید انرژی استفاده می کنند رخ خواهد داد.

تست ضخامت سنجی دیگ بخار با استفاده از روش التراسونیک و دستگاه UT و ترانسفورماتور های صوتی الکترومغناطیسی انجام می شود. این دستگاه سطح قطعه را اسکن کرده و به صورت گراف سطح قطع را نشان میدهد و میزان ضخامت دیواره دیگ و لوله ها را مشخص می کند و در واقع مقیاس اکسید داخلی در لوله های دیگ بخار را اندازه می گیرذد که در صورتی در اندازه استاندارد نباشد از ادامه کار دیگ بخار جلوگیری می شود زیرا خطر انفجار وجود دارد.

تست ضخامت سنجی دیگ بخار : روش انجام

به علت خطرات احتمالی انفجار و تركیدگی دیگهای بخار و جلوگیری از خسارت وارده دیگهای بخار حداقل یكبار در سال بایستی مورد بازرسی فنی قرار گیرد. در پروسه بازرسی فنی دیگ بخار ابتدا دیگ بخار و ظروف تحت فشار از مدار خارج شده و پس از عملیات آماده سازی، ابتدا تست ضخامت سنجی دیگ بخار انجام می گیرد تا مقاومت قسمت های مختلف دستگاه بر اساس فشار داخلی سنجیده شود.
  • برای انجام تست ضخامت سنجی دیگ بخار ابتدا نقاط مختلف دیگ بخار را در تمیز می کنیم
  • با یک گریس مخصوص سطح مورد نظر را چرب می کنیم و سپس پراب دستگاه UT را برای اندازه گیری ضخامت بر روی نقاط قرار می دهیم تا با دریافت امواج و نمایش آن در مانیتور دستگاه التراسونیک میزان ضخامت بخش های مختلف بدست آید.


پس از انجام تست ضخامت سنجی دیگ بخار و تست هیدرواستاتیك دیگ بخار پس از اطمینان از عملیات فوق تست گرم شامل بررسی فشار سویچ ها، مشعل ها، لِول سنج ها و كلید های كنترل كننده انجام می گیرد. چنانچه موارد فوق مورد تایید باشد و در مشاهده عینی نیز اشكالی دیده نشود تاییدیه كتبی (گواهینامه تست هیدرواستاتیك و پلاك مخصوص) صادر می گردد. توضیح اینكه عملیات آماده سازی برای دیگ های بخار، فایرتیوب، واترتیوب های بخار اشباع و یا خشك دارای ( کلمه غیر مجاز ) هیتر می تواند بر عهده كارفرما باشد و یا اینكه پیمانكار انجام دهد و هزینه آن بر حسب ظرفیت و نوع دستگاه تعیین می گردد.
تست ضخامت سنجی دیگ بخار : علت انجام

با توجه به درجه حرارت بسیار بالا در داخل دیگ بخار و مخازن تحت فشار که در حدود ۸۰۰-۱۰۰۰ درجه سانتیگراد می تواند باعث تشکیل یک نوع خاص از اکسید آهن شکننده و سخت، به نام مگنتیت در داخل و خارج از سطوح لوله دیگ بخار فولادی شود. مقیاس اکسید، که تحت تابش طولانی مدت دماهای بسیار بالا ایجاد می شود، به عنوان یک عایق حرارتی عمل می کند.
در حالی که مقیاس اکسید آهن خارجی انتقال گرما به داخل لوله دیگ را محدود می کند و باعث کاهش کارایی دیگ بخار می شود، تجمع آکسید آهن داخلی در دیگ بخار باعث مشکل بالقوه جدی تر است. وجود این لایه اکسید / ضخامت دیوار دیگ در خارج از لوله را می توان با دستگاه اولتراسونیک مبدل دو عنصره متداول اندازه گیری کرد. با انجام تست ضخامت سنجی دیگ بخار در صورتی که رسوبات از اندازه استاندارد بیشتر باشند دستور رسوب زدایی دیگ بخار / دوده زدایی دیگ بخار و یا اسید شویی دیگ بخار داده می شود و در صورت انجام تست ضخامت سنجی مجدد و کم شدن و یا از بین رفتم رسوبات
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان