انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنايي با محصولات و دوره هاي آموزش vmware

آشنايي با محصولات و دوره هاي آموزش vmware

#1
شايد با نرم افزار آموزش vmware كار كرده باشيد. اين نرم افزار به شما اين امكان را مي دهد كه علاوه بر سيستم عامل كنوني مثلا ويندوز 77 يك سيستم عامل ديگر همزمان با آن اجرا كنيد بدين شكل كه فايل نصب آن را به اين نرم افزار مي دهيد و اين نرم افزار آن را براي شما نصب مي كند از لينك زير ميتوانيد نحوه نصب را مشاهده نماييد : 

شايد با نرم افزار آموزش vmware كار كرده باشيد. اين نرم افزار به شما اين امكان را مي دهد كه علاوه بر سيستم عامل كنوني مثلا ويندوز 77 يك سيستم عامل ديگر همزمان با آن اجرا  كنيد بدين شكل كه فايل نصب آن را به اين نرم افزار مي دهيد و اين نرم افزار آن را براي شما نصب مي كند از لينك زير ميتوانيد نحوه نصب را مشاهده نماييد : آموزش نصب سيستم عامل مجازي بر روي آموزش vmware آموزش vmware كه به اين شكل از مجازي سازي Hosted Hyper visor مي گويند كه اغلب در محيط آزمايشي استفاده ميگردد. البته سرعت را هم پايين مي آورد و بعضي از اهداف مجازي سازي روي آن قابل اجرا نيست. نوع دوم از مجازي سازي كه به Bare metal Hyper visor است بدين شكل عمل مي كند كه سيستم عامل مجازي ساز خود را روي سخت افزار نصب كرده و سپس سيستم عامل هاي خود را روي آن نصب مي كنيد و همزمان چند سيستم عامل در حين اجرا ميباشد و RAM، CPU و ... را مي توانيد به آن ها به مقدار دلخواه بدهيد كه البته بايد در سخت افزارتان اين منبع ها وجود داشته باشد ولي بيشتر هم مي توانيد بدهيد ولي منطقا و عملا بيشتر از منبع هاي موجود صحيح نيست. آموزش vmware سيستم عامل مجازي سازي به نام  ESXI 5.5  ارائه كرده كه آخرين ورژن مي باشد.در پست هاي بعدي به مزيت و كاربردهاي مجازي سازي مي پردازيم. 
آشنايي با محصولات و دوره هاي آموزش vmware

قبل از اينكه به كاربردها و مزيت هاي اين تكنولوژي بپردازيم بهتره كه با دوره و نرم افزارهاي آموزش vmware بيشتر آشنا بشيم ، دوره آموزش vmware داراي سطح هاي زيادي است كه دو نمونه از اين دوره ها ICM يا (VMware Certified Professional(VCP هست و  VDI) Virtual Desktop Infrastructuree) هست كه از زير ساخت تا تحويل دسكتاپ به مشتري، توضيح داده مي شود. تا اينجا با مفهوم مجازي سازي آشنا شديم در اين قسمت با مزاياي اين تكنولوژي آشنا ميشيم ، همونطور كه ميدونيد Data center يه محيطي هست با استانداردهاي زيادي كه براي مجموعه سرورها پياده سازي ميشه كه مزايا و معايبي داره ولي با وجود معايب اكثر سازمان هاي بزرگ از اين محيط استفاده مي كنند. شركت آموزش vmware يك بسته اي آماده كرده به نام VSpheree كه ورژن آخر آن 5.5 ميباشد كه شامل ESXI5.5 , VCenter , Single sign onn , ...مي باشد و در مراكز داده استفاده مي شود. در قسمت قبل با ESXI 5.5 مختصر آشنايي پيدا كرديم. Vcenter يك نرم افزاري است كه مديريت سرورهايي كه بر روي آنها ESXI نصب شده است را بر عهده مي گيرد. چون با افزايش سرورها مديريت آنها نيز دشوار مي شود كه قابليت هاي زيادي مانند 
كلاستر Cluster يا خوشه

مجموعه اي از چند host كه باهم تشكيل گروهي مي دهند.دقت كنيد كه معناي cluster با معنا و كاربرد آن در Microsoft cluster متفاوت است. در vSphere هدف جمع كردن منابع است .براي مثال به شكل زير دقت كنيد. 
Image

سوئيچ مجازي سراسري vSphere Distributed Switches

مديريت ESXi ها توسط vCenter اين قابليت را فراهم مي آورد كه يك شبكه يكپارچه بين تمام ESXi ها و vm ها ايجاد و به صورت مركزي مديريت شود.در اين تكنولوژي لايه شبكه مجازي به عنوان لايه اي بر روي تمامي محيط مجازي اعم از سرور ها و ماشين هاي مجازي تشكيل شده و امكان مديريت يكپارچه و واعمال سياست هاي امنيتي را به ما مي دهد. 
Image

جابه جايي ماشين مجازيvSphere vMotion

يكي از ويژگي هاي برجسته و پركاربرد vSphereقابليت جابجايي ماشين هاي مجازي بينHost ها است . در vMotion حتي مي توان ماشين ها مجازي را هنگامي كه روشن و در حال سرويس دهي به كاربران هستند بدون ايجاد وقفه در سرويس دهي يا قطع اتصال شبكه،. جابجا كرد(live migration) نحوه كار vMotion به اين صورت است كه بابهره گيري از storage مشترك كه ديسك مجازي vm ها بر روي آن قرار مي گيرد امكان اين را فراهم مي شود كه cpu و ram ماشين در حال اجرا، از يك سرور به سرور ديگر انتقال داده شود . 
موارد كاربرد VMotion در آموزش vmware فرض كنيد سرور جديدي خريداري كرده ايد ونياز داريد ماشين هاي مجازي خود را از روي سرور قديمي خود بدون قطع سرويس به سرور جديد انتقال دهيدممكن است نحوه قرار دادن vm ها بر روي سرور ها به گونه اي باشد كه از نظر تقسيم بار متعادل نباشددر مواقعي ممكن است سرور فيزيكي شما دچار مشكلي شود
Image

ايجاد دسترسي بالاHigh Availability

vSphere HA به گونه اي است كه در هنگام بروز خطاي فيزيكي در سرور كه منجر به قطع عملكردش شود vSphere متوجه اين اتفاق شده و ماشينها را در سروري ديگر كه در همان Cluster قرار داردمنتقل، اجرا و آماده به كار مي كند. 
Image

تحمل پذيري بالا دربرابر خطاvSphere Fault Tolerance

براي محيطها و ماشينهايي كه حساس هستند اين زمان كم، هزينه بر است. در vSphere ويژگي ديگري ارائه شده است به نام آموزش vmware با استفاده از اين ويژگي ديگر با بروز مشكل سخت  افزاري حتي آن زمان كم نيز ماشين مجازي را از دسترس و سرويس دهي خارج نمي شود. روش كار (fault tolerance (FT به اين صورت است كه، vSphere يك ماشين مجازي مشابه ماشيني كه نياز به FT دارد را بر روي سرور ديگر كه در گروه (lockstep)اين ماشين است نگهداري مي كند به ماشين اصلي (primary)و به ماشين مشابه(mirrorيا (secondaryگفته مي شود. 
Image

در مطالب بالا شايد با مفهوم Shared Storage آشنا نباشيد ، ذخيره سازي مشترك به سيستمي مي گويند كه اطلاعات بصورت مشترك در آن قرار دارد. 


در لينك هاي زير ميتونيد با ESXI و نحوه نصب آن بيشتر آشنا بشيد : نصب و پيكربندي آموزش vmware  - قسمت اولنصب و پيكربندي VMware ESXi 5.0 - قسمت دوم
VMware vShield Zones

با وجود شبكه بين ESXi ها و vm ها، vShield zone بر روي اين شبكه مجازي امكان اضافه كردن ديوار آتش مجازي را فراهم مي آورد و اين توانايي را به مدير vSphere مي دهد كه سياست هاي مورد نياز را بر ترافيك شبكه اعمال و امنيت شبكه مجازي،آموزش vmware ها را برآورده كند،حتي در هنگام جابه جايي كه يك vm از يك Host به Host ديگرتوسط DRSS نيز اين سياست ها همواره اعمال مي شود. 
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان