انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تست آسانسور

تست آسانسور

#1
تست آسانسور در ابتدا توسط شرکت های نصاب آسانسور توسط بازرسین کارآزموده انجام می شد ولی به دلیل به وجود آمدن مشکلات فراوان در طی خرابی های مکرر آسانسور ها کارفرما با شرکت های نصب آسانسور دچار اختلاف شدند و به دلیل نبودن سازمان یکپارچه مشکلات زیادی به وجود می آمد اما بعد از تاسیس سندیکا و هماهنگی بین ارگانهای ذیربط و سازمان استاندارد، کم کم مشکلات بین کارفرما و شرکتهای فروشنده آسانسور کاسته شد و قوانین جدید بدین شکل بود که شرکتهای بازرسی آسانسور مورد تائید اداره استاندارد باید گواهی سلامت آسانسور را صادر می کردند و بازرسی استاندارد آسانسور را انجام می دادند. در واقع در حال حاضر اهمیت بازرسی آسانسور و تست آسانسور پر رنگ تر شده است زیرا در صورت عدم صدور گواهی سلامت آسانسور بعد از انجام تست آسانسور شهرداری پایان کار را به مالک ساختمان نداده و ساکنین اجازه استفاده از آسانسور را ندارند.

مهمترین موارد تست آسانسور
تست پاراشوت

تست بالانس

تست ovl موتور (فک ترمز)

تست fto

تست حدها

تست تراول تایم

تست کنترل فاز

تست کنترل سر خوردگی بکسل ها

تست آسانسور – خارج از آسانسور
باید بتوان در هر طبقه ای از آسانسور با تلفن همراه و یا تلفن تعبیه شد در کابین آسانسور تماس گرفت

هشدار های آسانسور باید قابل شنیدن باشد

نمایش واضح جهت حرکت آسانسور در طبقات

درب های آسانسور بعد از مدت معقولی پس از رسیدن به طبقات باز شود

درب های آسانسور مدت معقولی باز بمانند.

درب های آسانسور در صورت ببرخورد به مانع در حین بسته شدن باید بلافاصله باز شود.

نور کابین آسانسور باید کافی باشد.

تست آسانسور – داخل آسانسور
با فشار دادن دکمه های تمام طبقات آسانسور در پایین، آسانسور باید در هر طبقه صعودی در مسیر توقف کند.

با فشار دادن تمام دکمه ها از طبقه بالا ، آسانسور باید در هر طبقه نزولی در مسیر توقف کند.

وقتی آسانسور به مقصد رسید دکمه روشن طبقه خاموش شود

تعداد طبقه دقیق و به وضوح قابل مشاهده باشد .

تست آسانسور

  1. کنترل و تست کفشکهای کابین آسانسور، که لقی نداشته باشند
  2. کنترل و تست اتصالات تراول کابل و سیمهای روی کابین آسانسور
  3. کنترل و تست سربندی سیم های رویزیون
  4. کنترل شستی جهت بالا و پائین رویزیون
  5. کنترل روعندان های ریل کابینآسانسور
  6. کنترل حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین آسانسور
در تست آسانسور مواردی از قبیل روشنایی کابین آسانسور، روشنایی موتورخانه ، سیستم های كنترلی، ایمنی، الكتریكی و محركه آسانسور ، عملكرد قفل ها و درب های كابین و همچنین تست پاراشوت آسانسور و تست سرخوردگی سیم بکسل و بسیاری از مواد تست آسانسور دیگر طبق چک لیست بررسی می شود.

آسانسور وسیله ای مکانیزه است که در چهارچوب مشخص به نام چاه حرکت می کند و وظیفه جابجایی عمودی کاربران را به عهده دارد و آسانسور مجموعه ای را تشکیل می دهد که با جان کاربران در ارتباط می باشد. بازرسی آسانسور در مراحل سه گانه زیر تضمین کننده ایمنی آسانسور است:

مرحله اول: مرحله قبل از ساخت یا مرحله طراحی، مشاوره و ساخت سازه ساختمان و چاله آسانسور.

مرحله دوم: طراحی، ساخت و مونتاژ مکانیکی و الکتریکی آسانسور.

مرحله سوم: سرویس و نگهداری و پشتیبانی آسانسور.

تست آسانسور ضروری می باشد بدیهی است از هیچ وسیله مکانیزه نمی توان انتظار داشت که توقعات کاربر را بدون نگهداری و سرویس منظم برآورده نماید، چه برسد به آسانسور که وسیله ای کاملاً پیچیده و با ظرافت های خاص خود می باشد. کیفیت پائین و قطعات مورد استفاده در آسانسورها که بعضاً بسیاری از آنها فاقد کیفیت مطلوب و تأئیدیه های لازم می باشند، اهمیت سرویس و تست آسانسور را دو چندان می کند.

کابین آسانسور در ریل های خود در چاه آسانسور به کمک سیم بکسل ها ووزنه تعادل در بین طبقات جابجا شده و باعث سهولت در جابجایی مردم در بین طبقات بلند برج ها و آسمان خراش ها می شود. تست آسانسور و تمامی اجزای هیدرولیکی و مکانیکی مهم می باشد و در صوت بروز نقص در قطعات باید نسبت به تعمیر قطعات و یا تعویض انها اقدام کرد.

تست آسانسور شامل مراحل زیادی است البته باید ذکر کرد که مراحل بازرسی آسانسور از زمان ساختن چاهک آسانسور و دیواره های تا زمان مرحله آخر و راه اندازی آسانسور باید صورت گرفته باشد تا بتوان تست آسانسور را به صورت اصولی انجام داد که خود پروسه طولانی است و لازمه آن است تا گواهی سلامت آسانسور صادر شود.

اجزای اصلی تشکیل دهنده آسانسور
– ۱ موتور خانه :محل قرار گيري موتور وگير بكس وتابلو كنترل آسانسور وتابلو برق .
– ۲ چاه آسانسور : محل نصب ريلها ،حركت كابين ، وزنه تعادل ،سيم بكسل يا سيستم هيدروليك
– ۳ چاهك : پايين ترين نقطه چاه آسانسور ،محل قرار گيري ضربه گيرها ،پريز ، كليد قطع
اضطراري وپايه ضربه گير.

مراحل تست آسانسور شامل تست ترمز ایمنی یا پاراشوت، تست شالتر بالا و پایین، تست عملکرد صحیح فن موتور، تست بالانس بودن کابین و وزنه تعادل، تست کشش سیم بکسل ها و یا شل شدگی، تست زمان حرکت ، تست ترمز، تست سرخوردگی سیم بکسل و تست قفل در طبقات آسانسور و غیره می باشد

تست میزان سر خوردگی سیم بکسل ها بر روی فلکه گیربکس ، یکی از تست آسانسور می باشد. در این تست بایستی از بالانس بودن کابین آسانسور و کادر وزنه تعادل مطمئن بود.در صورتیکه از بالانس بودن این دو مطمئن باشیم می توان تست سرخوردگی سیم بکسل آسانسور را انجام داد. متآسفانه در برخی از آسانسور ها از قطعات بی کیفیت استفاده می شود و همین موضوع اهمیت بازرسی و تست آسانسور به صورت ماهانه را دوچندان می کند.

موارد تست آسانسور شامل:
تست زمان حرکت

تست ترمز

تست سرخوردگی سیم بکل ها

تست قفل در طبقات آسانسور

تست ترمز ایمنی(پاراشوت)

تست شالتر بالا و پایین

تست عملکرد صحیح فن موتور

تست بالانس بودن کابین و وزنه تعاد

شرکت نیک بینش کارن با دارا بودن مجوز رسمی از وزارت کار و امور اجتماعی- مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار با بهره گیری از مهندسین با تجربه جهت صدور گواهی سلامت آسانسور و بازرسی آسانسور با بیش از ده سال سابقه کار آماده انجام تست آسانسور، بازرسی آسانسور، بازرسی استاندارد آسانسور، بازرسی فنی آسانسور در سطح کشور به ویژه در استان تهران و البرز می باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان