انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مهاجرت به کانادا - حمل و نقل کانادا

مهاجرت به کانادا - حمل و نقل کانادا

#1
مهاجرت به کانادا - حمل و نقل کانادا: اگر قصد مهاجرت به کانادا یا مهاجرت سرمایه گذاری کانادا را دارید بدون شک نیاز است پیش از عزیمت به این کشور اطلاعاتی را نسبت به برخی شرایط این کشور بدست بیاورید. در این مطلب از سری مطالب مهاجرت سرمایه گذاری قصد داریم شما را با حمل و نقل کانادا آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

قطار


 در قرن نوزدهم راه آهن، ارتباط بین نقاط مختلف کانادا را فراهم کرد و نقش مهمی در گسترش و بهره برداری از قاره آمریکای شمالی را داشت. البته از دهه 50 با رواج استفاده از اتومبیل، خطوط هوایی و اتوبوسهای راه دور، بتدریج رونق گذشته راه آهن کاهش یافت. شبکه راه آهن کانادا یکی از بزرگ‌ترین شبکه های راه آهن دنیاست و 50,000 کیلومتر (30,000 مایل) خط آهن دارد. ولی نسبت به جمعیت سرانه و در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی، مسافر بسیار کم‌تری دارد. سریع ترین و بهترین قطارها به حمل بار اختصاص دارند. خدمات باربری نسبت به خدمات مسافربری اولویت بالاتری دارد.
شرکت راه آهن سالانه حدود 4 میلیون مسافر را جابجا می‌کند. در حدود 90 درصد حمل و نقل راه آهن بر روی مسیر سراسری که سواحل شرقی کشور را به سواحل غربی و اقیانوس آرام متصل می‌کند که حدود ده درصد آن بر روی 30 خط آهن منطقه‌ای است. قطارهای شیک و لوکس دارای واگن‌هایی با پنجره‌های بزرگ و چشم انداز وسیع، واگن غذاخوری، و دوش آب گرم هستند. شرکت برای جذب گردشگران علاقمند به سفر با قطار، به دنبال راه‌هایی برای به روز کردن سیستم و خدمات خود است که خصوصی سازی سیستم نیز از آن جمله است.
راه آهن از نظر سرعت و قیمت قادر به رقابت با هواپیما نیست (یک سفر 10 ساعته با قطار معمولا یک ساعت با هواپیما طول می‌کشد) و نیز راحتی اتومبیل را ندارد. قطارهای مسافرتی کانادا در مقایسه با همتایان اروپایی خود بسیار کند هستند. در بعضی از مسیرها روزانه فقط یک قطار موجود است. تاخیر در قطارهای مسافرتی راه دور بسیار رایج است و به همین دلیل در جدول زمانبندی به مسافران هشدار داده می‌شود که وسیله حمل و نقل بعدی را پیشاپیش رزرو نکنند. در نیوفاندلند و پرنس ادوارد آیلند و چندین مسیر دیگر قطار مسافرتی وجود ندارد اما مسافران می‌توانند با اتوبوس سفر کنند. مسیر مونتریال به وینزور بهترین و عالی‌ترین کیفیت شبکه راه آهن کانادا را دارد. با قطارها می‌توانید از وینزور به دیترویت و شیکاگو بروید. تعداد قطارها در ساعات شلوغ و پر رفت و آمد زیاد و سریع هستند.
از مزیت‌های سفر راه دور با قطار می‌توان به فرصت برای استراحت و لذت بردن از مناظر اشاره کرد. برای گردشگرانی که وقت زیادی دارند، و می‌خواهند برخی از زیباترین مناظر و چشم‌اندازهای جهان را در کانادا ببینند، قطار بهترین وسیله سفر محسوب است. چون قطارهای کانادا آهسته حرکت می‌کنند، فرصت یک سفر آرامش بخش و به دور از دغدغه های زندگی روزمره و لذت بردن از چشم اندازهای طبیعی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

اتوبوسهای بین شهری


در شهرهای کانادا و حومه آن علاوه بر اتوبوسهای داخل شهر، شبکه گسترده‌ای از اتوبوسهای بین شهری نیز وجود دارد. این اتوبوسها ارزان ترین وسیله حمل و نقل برای مسافرتهای بین شهری و نیز سفر به آمریکا هستند. اگرچه در سال‌های اخیر به‌علت افزایش رقابت خطوط هوایی و داخلی، تعداد اتوبوسهای بین شهری کاهش یافته‌است. ولی این وسیله رفت و آمد همچنان به حیات خود ادامه داده و حتی پیشرفتهایی نیز کرده است.
ترمینال‌های اتوبوسرانی دارای خدمات مختلفی مانند رستوران، آژانس مسافرتی خدمات حمل بار، فروش بلیط، سرویس‌های بهداشتی، و قفسه‌های قفل‌دار برای نگهداری موقت بار و وسایل شخصی هستند. با بلیت اتوبوسهای مسافرتی می‌توانید از تخفیف رستوران‌های ترمینال‌ها (البته اگر بیرون از ترمینال غذا بخورید ارزان تر است)، هتل‌های نزدیک، خوابگاه‌های شبانه‌روزی جوانان و تورهای گردشگری بهره‌مند شوید. اگرچه ترمینال‌های اتوبوسرانی مکانهای امنی هستند ولی برخی از آن‌ها محل مناسبی برای گذراندن زمان طولانی نیست.
معمولا باید بلیت خود را قبل از سوار شدن به اتوبوس، از ترمینال اتوبوسرانی یا دفتر مرکزی آن خریداری کنید. زمان زیادی برای انجام این کار در نظر بگیرید. چون صف خرید بلیت در تعطیلات طولانی است. به‌طور معمول بجز مناطق روستایی بلیت در داخل اتوبوس فروخته نمی‌شود. اطلاعات لازم مربوط به کرایه آن‌ها را کسب کنید. همیشه در مورد تخفیف‌های موجود سوال کنید چون ممکن است تبلیغ نشده باشد. می‌توانید بلیت‌های بدون تاریخ را از ترمینال‌ها یا آژانس‌های مسافرتی خریداری کنید. می‌توانید تا قبل از تاریخ انقضای بلیت و رسیدن به مقصد هر چند بار که می‌خواهید، توقف داشته باشید (هرچند ممکن است برای بلیت‌های تخفیف دار و تور گردشی محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد). علاوه بر اینکه مسافران می‌توانند در ترمینال‌ها سوار اتوبوس شوند، ایستگاه‌های معینی هم هستند. در این ایستگاه‌ها مسافر پرچمی را برای راننده اتوبوس تکان می‌دهد تا اتوبوس توقف کرده و مسافر سوار شود.
قیمت بلیت‌ها به عوامل مختلفی مانند یک‌طرفه یا دو طرفه بودن بلیت، زمان مسافرت و زمان برگشت بستگی دارد. تا یک کودک زیر 4 سال می‌تواند به‌صورت رایگان با والدین خود سفر کند ولی بابت کودکان زیر 4 ساله بعدی خانواده و کودکان 5 تا 11 سال باید بلیت نیم بها باید خریداری شود. علاوه بر کرایه استاندارد، تخفیف‌های ویژه‌ای نیز هست که معمولا شامل ایام تعطیل نمی‌شود. انواع مختلفی از بلیط‌ها مانند، بلیت‌های گروهی، بلیت‌های با تخفیف ویژه سالمندان و معلولین (ده درصد تخفیف) بلیت‌های ویژه گردشهای بیرون شهر یا بلیط‌های ویژه تبلیغاتی موجود است.
مانند قطار و هواپیما، قبل از سوار شدن به اتوبوس نیز باید بار خود را تحویل دهید. برای انجام این کار در شهرهای بزرگ حدود 15 دقیقه و در شهرهای کوچک حدود 45 دقیقه زمان در نظر بگیرید. بار خود را با بر چسبی که نام بر روی آن نوشته شده است، مشخص کنید و رسید تحویل بار را نگه دارید. اگر در همان ساعت اتوبوس دیگری نیز حرکت می‌کند، مطمئن شوید که بار شما در اتوبوسی که با آن سفر می‌کنید قرار داده می‌شود. می‌توانید ساک کوچکی را با خود به داخل اتوبوس ببرید به شرط این که ساک مورد نظر در قسمت مربوط به بار که در بالای صندلی‌ها قرار دارد جا بگیرد. همیشه اجناس با ارزش را با خود به داخل اتوبوس ببرید.
در اتوبوس‌های بین شهری کولر، بخاری، دستشویی، صندلی خم شو و چراغ مطالعه وجود دارد.

شبکه حمل و نقل شهری


شهرهای بزرگ کانادا دارای شبکه حمل و نقل شهری و حومه شهری در سطح بسیار عالی هستند، خدمات این شبکه سریع، متناوب و متشکل از اتوبوس، قطارهای زیرزمینی (مترو)، قطارهای زمینی، منوریل‌ها و در برخی از شهرها کشتی است. بلیت ها برای استفاده در تمامی وسایل نقلیه شبکه حمل و نقل شهری معتبر هستند. مسافران با نشان دان آن از یک وسیله نقلیه عمومی به نوع دیگری بروند. بلیت ها ممکن است یک‌طرفه و یا برای چندین بار استفاده معتبر باشند. معمولا در وسایل حمل و نقل عمومی شهری نمی‌توانید چیزی بخورید یا بنوشید و به رادیو یا سی دی گوش کنید. ورود حیوانات به جز سگهای راهنما یا حیواناتی که در قفسهای مخصوص حمل می‌شوند، به وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع است. در بعضی از قطارها و اتوبوس ها می‌توانید دوچرخه را به داخل و یا به جلو آنها آورده و نصب کنید. معمولا به کودکان زیر 14 سال، دانش‌آموزان، دانشجویان، و سالمندان تخفیف داده می‌شود. هنگام پرداخت نقدی کرایه باید بلیت خود را تا رسیدن به مقصد نگه دارید.

تاکسی


در کانادا تاکسی به نسبت ارزان است و در بیشتر شهرها به تعداد فراوان در دسترس است. معمولا در شهرهای بزرگ به آسانی می‌توان تاکسی‌ها را تشخیص داد. مثلا تاکسی‌های شرکت رنگ زرد روشن دارند، البته در بیشتر شهرها شرکت‌های مختلف تاکسیرانی یا تاکسی‌هایی به رنگ‌های مختلف هم هستند. تنها وجه مشترک در تمامی آن‌ها تابلوی پلاستیکی است که بر روی سقف آن‌ها قرار دارد وقتی که چراغ روی سقف روشن است بدین معنی است که در اختیار مسافر دیگری نیست و می‌توانید از آن استفاده کنید.
ورودیه در تورنتو حدود 4 دلار و بعد از سوار شدن هزینه هر کیلومتر 5/1 دلار است. علاوه بر آن چه که در کیلومتر شمار نشان داده می‌شود، هزینه‌های اضافی مانند عوارض پل یا کشتی و اضافه بهای شب یا روز یکشنبه محاسبه می‌شود. برای برخی از مقاصد ممکن است کرایه مخصوصی وجود داشته باشد که به طور معمول نرخ آن جلوی تاکسی قرار داده می‌شود. بیشتر رانندگان مایل به خرد کردن اسکناس‌های بزرگ‌تر از 10 یا 20 دلاری نیستند و علاقمند به نگهداری از باقی پولند. رانندگان تاکسی بسیار مودبند و به شما کمک می‌کنند.
در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های بزرگ راه آهن ممکن است فردی به‌عنوان مسئول هماهنگی وجود داشته باشد. این افراد تاکسی در اختیار مسافر قرار می‌دهند و او را از نرخ کرایه مطلع می‌کنند. در بعضی از فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه آهن، نرخ کرایه تاکسی تا مقاصد بر روی تابلوی اعلانات نصب شده است. در ایستگاه‌های کوچک‌تر راه آهن ممکن است تاکسی تلفنی‌های مخصوصی هم باشند. در اکثر فرودگاه‌ها، اتوبوسهای شهری- اتوبوسهای مخصوص و سرویس‌های مینی بوس یا تاکسی ون‌ها نیز موجودند. کرایه آن‌ها کمتر است زیرا تعداد بیشتری مسافر سوار می‌کنند و هزینه بین مسافران تقسیم می‌شود.
تمامی رانندگان تاکسی باید جواز رانندگی تاکسی و پروانه تاکسیرانی را که توسط شهرداری صادر می‌شود را، داشته باشند. باید درخواست صدور رسید کنید در صورتی که شکایتی از تاکسی دارید، شماره پلاک تاکسی، شماره جواز راننده و شماره پرونده شرکت تاکسیرانی را یادداشت کنید. این اطلاعات در رسید شما نیز موجود است.

حمل و نقل هوایی


کانادایی‌ها عالی‌ترین ارتباطات هوایی با بیشتر کشورهای دنیا را دارند، حدود 100 خط هوایی وجود دارد که سالانه 40 میلیون مسافر را در 55 میلیارد مایل جابه جا می‌کنند. دو مسیر هوایی مونتریال، تورنتو و ونکوور، تورنتو پر رفت و آمد‌ترین مسیرهای داخلی هستند و سالانه بیش از 1 میلیون مسافر در این مسیرها رفت و آمد می‌کنند. حتی مسیر کوتاه کلگری، ادمونتون (با مسافتی کمتر از 200 مایل یا 320 کیلومتر) نیز سالانه حدود نیم میلیون مسافر را جابه جا می‌کند.
برای پروازهای داخلی باید حداقل یک ساعت و برای پروازهای خارجی حداقل دو ساعت زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید، تشریفات لازم را انجام داده، و بار خود را تحویل دهید. معمولا بخش انجام تشریفات پرواز و تحویل بار یک ساعت قبل از پرواز بسته می‌شود و اگر دیرتر از این زمان به فرودگاه برسید به پرواز بعدی منتقل می‌شوید. اگرچه گاهی پروازها تاخیر دارند ولی دقیق و بدون تاخیر هستند. کانادا یکی از امن‌ترین کشورهایی است که می‌توان در آن پرواز کرد و خطوط هوایی بزرگ آن دارای سابقه ایمنی عالی است.

فرودگاه‌ها


فرودگاه‌های بین‌المللی اصلی کانادا در شهرهای کلگری، ادمونتون، گاندر (در نیوفاندلند) هالیفکس، مونتریال، تورنتو، ونکوور، و وینی پگ هستند. این فرودگاهها به‌عنوان مرکز اتصال خطوط هوایی بین‌المللی و خطوط هوایی داخلی که به فرودگاه‌های کوچک‌تر خدمات می‌دهند، عمل می‌کنند. غیر از فرودگاه میرابل مونتریال که در 55 کیلومتری شهر واقع شده است و حدود یک ساعت طول می‌کشد تا از مرکز شهر به آن جا برسید، و فرودگاه ادمونتون که 30 کیلومتر خارج از شهر است و حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا به آن جا رسید، سایر فرودگاه‌های بزرگ کانادا از مراکز شهر بیش از 30 دقیقه فاصله ندارند. فرودگاه‌های سنت جان وینی پگ، ونکوور کمتر از 8 کیلومتر با شهر فاصله دارند و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد تا از مرکز شهر به این فرودگاه‌ها رفت. در تمامی فرودگاه‌ها پارکینگ‌های کوتاه‌مدت و طولانی مدت موجود است.
فرودگاه‌های بزرگ بر اساس خطوط هوایی سازماندهی می‌شوند، به‌طوری که هر خط هوایی دارای باجه‌های انجام تشریفات پرواز، گیت‌های ورود و خروج، سالن انتظار، و حتی در بعضی از فرودگاه‌ها ترمینال‌های مخصوص به خود را دارند. تابلوها و علائم در فرودگاه‌ها به زبان انگلیسی و فرانسه است و مراکز ارائه اطلاعات با کارکنان چند زبانه نیز در آن جا مشغول به کارند. در صورت مواجهه با هر گونه مشکل می‌توانید به باجه مخصوص خط هوایی که با آن سفر می‌کنید، مراجعه کنید، زمانبندی عزیمت و ورود پروازها بر روی صفحه اطلاعات و تابلوی حرکت پروازها نشان داده می‌شود، بنابراین برای آگاهی از وضعیت و زمان پرواز خود به این تابلوها توجه کنید.
ممکن است مجبور باشید مسیر زیادی را برای رفتن به محل تحویل گرفتن بار طی کنید. هر چند در فرودگاه‌های بزرگ می‌توانید از راهروهای دارای نوار نقاله استفاده کنید. در بعضی از فرودگاه‌ها چرخ‌های حمل بار رایگان است ولی در برخی دیگر باید سکه 2 دلاری در دستگاهها بیندازید تا بتوانید از چرخ دستی حمل بار استفاده کنید. در اکثر فرودگاهها دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌های خودکار فروش تمبر و بیمه مسافرتی وجود دارد. بخش اورژانس (بعضی اوقات بخش دندانپزشکی) رستوران، فروشگاه‌های هدیه و سوغات، انبار نگهداری بار و اثاثیه، دفاتر اشیای گم شده، دستگاه فکس، فتوکپی، اجاره کامپیوتر و برخی چیزهای دیگر موجود است. در پروازهای خارجی بجز پروازهای به مقصد آمریکا، امکان خرید کالاهای معاف از مالیات هست.
وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس، مینی بوس، ون، لیموزین، و بعضی اوقات قطار به فرودگاه‌های بزرگ یا از آن‌ها به مقاصد شهری موجود است. بسیاری از هتل‌ها و متل‌ها در فرودگاه‌ها، اتوبوسرانی در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهند. در فرودگاه‌های کوچک ممکن است اتوبوسی وجود نداشته باشد اما مینی‌بوس‌ها و تاکسی ون‌ها شما را به مقصد می‌رسانند و می‌توانید برای رفتن به فرودگاه آن‌ها را رزرو کنید.

کرایه پروازهای بین المللی


قیمت بلیط پرواز به کانادا و از کانادا به مقاصد بین المللی در تمام دنیا ارزان است. هنگامی که از اروپا و بخصوص شهرهای بزرگی مانند لندن به کانادا سفر می‌کنید، گزینه‌های فراوانی از پروازهای ارزان در اختیار دارید. از آژانس‌های مسافرتی و خطوط هوایی مختلف قیمت را بپرسید تا بتوانید ارزان ترین بلیط را پیدا کنید.

اجاره کوتاه‌مدت اتومبیل


 افراد تازه وارد به کانادا برای تسریع در کارها و راحتی بیشتر می‌توانند در ابتدای ورود یک اتومبیل اجاره کنند. البته باید توجه داشت که برای اجاره‌ اتومبیل باید کارت اعتباری داشت. این نوع کارت نه تنها در زمان اجاره‌ی اتومبیل بلکه در تمامی امور روزمره زندگی الزامی است. افراد می‌توانند با پرداخت حدود30 دلار در روز یک اتومبیل اجاره کنند. گفتنی است که این مبلغ شامل هزینه بیمه نیست. لذا لازم است قبل از اجاره‌ اتومبیل در مورد وضعیت بیمه‌ اطلاع کسب کرد. افراد برای اجاره‌ اتومبیل باید دارای گواهینامه‌ رانندگی باشند. نکته دیگر آن که برخی از شرکت‌های اجاره‌دهنده‌ اتومبیل به جای کارت اعتباری، پیش‌پرداخت 500 دلاری هم می‌پذیرند.

اخذ گواهینامه‌ رانندگی


داشتن گواهینامه‌ رانندگی در کانادا، نه تنها به افراد اجازه رانندگی می‌دهد، بلکه به‌عنوان یک کارت شناسایی معتبر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهاجران می‌توانند گواهینامه‌ کشور خود را برای مدت سه ماه اول ورود به کانادا مورد استفاده قرار دهند. اما پس از این مدت، باید نسبت به اخذ گواهینامه‌ رانندگی از کانادا اقدام کنند.
اگر فردی قبلا گواهینامه داشته و از تجربه‌ رانندگی بیش از یکسال برخوردار باشد، می‌تواند بلافاصله آزمون راهنمایی و رانندگی را طی کند. این آزمون شامل آزمون شفاهی، کتبی و امتحان شهری است. آزمون شفاهی می‌تواند به زبان‌های روسی، انگلیسی، فرانسه، چینی، لهستانی یا فارسی باشد.
از طرف دیگر، اگر فردی از قبل دارای گواهینامه نباشد یا تجربه‌ رانندگی ندارند، تا یکسال نمی‌تواند در آزمون رانندگی شرکت کند. چنین فردی می‌تواند به همراه فردی که 4 سال تجربه‌ رانندگی دارد، به رانندگی بپردازد (البته در این حالت باید گواهینامه‌ از نوع G1 دریافت کند). اگر فرد علاقمند به دریافت گواهینامه‌ی رانندگی، 10 جلسه در کلاس رانندگی و 25 جلسه در کلاس تئوری شرکت کند، می‌تواند پس از 8 ماه، آزمون رانندگی را بگذراند. علاوه بر این، در استان انتاریو قبل از آزمون واقعی رانندگی، رانندگان مجبور به طی کردن یک آزمون اولیه نیز هستند. این آزمون شامل حال کسانی است که قبل از ورود به کانادا گواهینامه‌ی رانندگی نداشته اند.

انواع گواهینامه‌های رانندگی


در کانادا گواهینامه‌های رانندگی سه نوع هستند: G1 ,G و G2.
G1، با هزینه 65 دلار: این گواهینامه برای افرادی صادر می‌شود که تجربه‌ رانندگی ندارند، ولی آزمون مربوط را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. چنان که ذکر شد، دارنده‌ این گواهینامه می‌تواند به همراه یک فرد با تجربه، رانندگی کند. البته صاحبان این نوع گواهینامه، حق رانندگی در بزرگراه‌ها را ندارند.
G2 ، با هزینه40 دلار: این نوع گواهینامه پس از طی آزمون رانندگی و قبولی درآن، به فرد تازه راننده، اعطا می‌شود. با گواهینامه‌ از نوع G2، می‌توان در بزرگراه‌ها نیز رانندگی کرد.
G ، با هزینه75 دلار: گواهینامه‌ از نوع G، پس از انجام دومین آزمون رانندگی، به متقاضی اعطا می‌شود. برای طی کردن آزمون گواهینامه‌ از نوعG، متقاضی گواهینامه باید اتومبیل خود و یا دوستان را به محل آزمون ببرد. گواهینامه‌ نوع G از نوع گواهینامه‌های دائم است. در حالی‌که گواهینامه‌های نوعG2، تنها 5 سال اعتبار دارند. افراد علاقه‌مند می‌توانند آزمون گواهینامه‌های Gو G2 را به‌طور همزمان طی کنند.

خرید اتومبیل


معمولا هنگام خرید اتومبیل، خریدار باید بداند که با اتومبیل خریداری شده بیشتر در داخل‌شهر رانندگی خواهد کرد یا در بزرگراه‌ها؟ به یک اتومبیل خانوادگی نیازدارد یا یک اتومبیل کوچکتر؟ همچنین وی باید مشخص کند که مصرف سوخت اتومبیل یا قدرت آن چگونه باید باشد و امکانات ایمنی و امنیتی آن چقدر برای او اهمیت دارد. آیا تمایل به خرید یک اتومبیل نو دارد یا اتومبیل دست‌دوم؟ در این ارتباط به تازه واردین به کانادا توصیه می‌شود، تا چند سال اول ورود به این کشور، از خرید اتومبیل نو، صرف نظر کرده و اتومبیل دست‌دوم. جهت پرداخت نرخ بیمه پایین تر خریداری کنند. خریدار همچنین باید مشخص کند که بهای خریداری اتومبیل را چگونه خواهد پرداخت. اگر وجه آن را به‌صورت اقساط پرداخت می‌کند، هر ماه چقدر توان پرداخت قسط دارد. و در نهایت خریدار باید بداند که هزینه‌ نگهداری و استفاده از اتومبیل به‌طور ماهیانه چقدر است؟

نحوه‌ پرداخت وجه اتومبیل خریداری شده


خریدار اتومبیل باید مشخص کند که چگونه قیمت اتومبیل خریداری شده را پرداخت می‌کند و آیا به کلیه‌ی هزینه‌های آن آگاهی دارند. باید توجه داشت که اطلاعات خریدار باید در حدی باشد که بعد از امضای قرارداد خرید، غافل‌گیر نشود. چرا که کامل نبودن اطلاعات منجر به امضای قرارداد به‌صورت ناخواسته می‌شود. لذا خریدار باید اطمینان داشته باشد که می‌تواند وجه تعیین شده را، به‌طور ماهیانه پرداخت کند. خریداران باید توجه داشته باشند که هرگز بیش از توان مالی ماهیانه خود، تعهد پرداخت قسط اتومبیل ندهند. در این رابطه لازم است هزینه‌های بنزین، بیمه اتومبیل و تعمیرات نیز مورد توجه قرار گیرد.
به‌طور کلی در کانادا سه روش مختلف خرید اتومبیل وجود دارد: خرید به‌صورت نقد، خرید به‌صورت اخذ وام از بانک، و خرید به‌صورت اجاره (با شرط اتمام اقساط یا به شرط اتمام نرسیدن آن).

بیمه‌ اتومبیل


یکی از مشکلات تازه واردین به کانادا، به‌ویژه افراد کشورهای جهان سوم، بیمه‌ اتومبیل است؛ زیرا حتی سابقه خوب بیمه ا‌ی این دسته از مهاجرین در اخذ تخفیف بیمه‌ اتومبیل تأثیر چندانی ندارد. همچنین هزینه‌ بیمه‌ ماهیانه اتومبیل در مقایسه با ایران بسیار بیشتر است. این وضعیت برای افراد تازه وارد به کانادا به‌طورماهیانه تا 300 دلار هم می‌رسد. اگر به این مبلغ، مبالغ جریمه و هزینه‌ تصادفات رانندگی نیز اضافه شود، جمع هزینه‌ها به 500 دلار در ماه می‌رسد و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد. البته ارقام مذکور مختص تورنتو است و در شهرهای کوچک‌تر، مبلغ این هزینه‌ها کمتر است. بنابراین با توجه به گران بودن هزینه‌ بیمه‌ ماهیانه‌ اتومبیل، بهتر است افراد با صرف وقت بیشتر به جستجوی قیمت‌های مناسب‌تر بپردازند. نکته قابل ذکر در این زمینه آن است که نباید تصور کرد مبالغ هزینه‌ی مربوط به بیمه در تمامی مراکز یکسان است. در این ارتباط توصیه می‌شود با برقراری تماس تلفنی با مراکز بیمه، به استعلام قیمت کنید. معمولا این مراکز برای ارائه قیمت به مشتری، سئوالات مختلفی را در زمینه نام مشتری، آدرس وی، سابقه‌ رانندگی، میزان جرایم، تصادفات احتمالی و نظایر آن مطرح می‌کنند. و فرد باید همه سئوالات را به طور صحیح پاسخ گوید. به این ترتیب سابقه‌ منفی در پرونده متقاضی ایجاد می‌شود و فرد در بیمه‌کردن‌های بعدی، دچار مشکل می‌شود. چرا که ممکن است شرکت بیمه، متقاضی بیمه را در مورد لغو بیمه نیز مورد پرسش قرار دهد. در صورت مثبت بودن پاسخ مشتری، شرکت بیمه از فروش بیمه به وی خودداری می‌کند.
در هر حال به‌منظور کاهش نرخ بالای هزینه‌ بیمه اتومبیل، متقاضیان چند راه دارند:
یک روش عدم استفاده از اتومبیل شخصی برای رفتن به محل کار است. در چنین حالتی اگر به هنگام خرید بیمه‌ی اتومبیل، مأمور بیمه از مشتری در مورد میزان رانندگی طی روز در مسیر محل کار مورد سؤال قرار دهد، بهتر است پاسخ «هیچ» داده شود. زیرا متقاضی به هیچ‌وجه از اتومبیل شخصی، برای رفتن به محل کار استفاده نمی‌کند. لذا تحت چنین شرایطی اگر فردی در مسیر محل کارش تصادف کند، بهتر است در مورد قضیه‌ رفتن به سرکار صحبتی نداشته باشد؛ در غیر این‌صورت به چنین فردی هزینه‌ بیمه تعلق نمی‌گیرد.
روش دوم این است که از نمایندگان بیمه استفاده نشود. به عبارت دیگر متقاضی باید خود با شرکت بیمه تماس داشته باشند نه از واسطه یا نمایندگی. البته باید توجه داشت برخی از نمایندگی‌های بیمه، نرخی بیمه ای کمتر از خود شرکت‌های بیمه دارند.
دانشجویان دانشگاه‌ها می‌توانند از موقعیت دانشجویی در جهت اخذ تخفیف بیمه به خوبی استفاده کنند؛ زیرا نرخ بیمه افراد دانشجو بسیار پایین است.
از طرف دیگر شرکت‌های مالی ای هستند که می‌توان با پرداخت حق عضویت سالیانه (حدود 25 تا 30 دلار) به آن‌ها و از طریق عضویت در آن‌ها، از تخفیفات بیمه 25 تا 30 درصدی برخوردار شوید. با استفاده از این روش نیز می‌توان مبلغ بیمه‌ 300 دلاری را تا 200 دلار هم کاهش داد. شرکت‌های زیرگروه اتحادیه‌های اعتباری از این دسته شرکت‌ها بشمار می‌روند.
عضویت در برخی از سازمان‌های حرفه‌ای نظیر انجمن مهندسان حرفه‌ای نیز می‌تواند کمک دیگری جهت استفاده از تخفیف‌های 25 تا30 درصدی در زمینه‌ بیمه‌ اتومبیل است.
نداشتن سابقه تصادف و جریمه باعث می‌شود طی چند سال، پرداخت بیمه‌ اتومبیل متقاضی بیمه، به شدت کاهش یابد. اما تا آن زمان که حدود 6 سال به طول می‌انجامد، مشکلات نرخ بالای بیمه‌ اتومبیل با افراد است.
راه دیگر برای کم کردن بیمه استفاده از اتومبیل مدل قدیمی و ارزان‌تر است، که شخص می‌تواند از بیمه شخص ثالث استفاده کند. چنین اتومبیلی ممکن است به بیمه بدنه نیاز نداشته باشد (البته این وضعیت به شرطی قابل اجراست که فرد اتومبیل را به‌طور نقد خریداری کرده باشد).
توصیه می‌شود رانندگان با انجام رانندگی صحیح، از جریمه شدن بی مورد پرهیز کنند. زیرا وقوع تصادف، نرخ بیمه اتومبیل را در سال بعد افزایش می‌دهد. نباید فراموش کرد که عبور از چراغ قرمز جریمه سنگینی دارد.
اگر برای فرد تصادفی پیش بیاید، بهتر است حتی‌المقدور از رفتن به ایستگاه پلیس و مراکز بیمه خودداری شود. زیرا در صورتی که فرد مقصر باشد و خسارت وارده نیز زیر 1000 دلار است، بهتر است خسارت وارده را خود بپردازید و به این ترتیب مشکل پیش آمده بدون دخالت شرکت بیمه حل و فصل شود. از طرف دیگر، در صورت مقصر بودن طرف مقابل و ایشان پیشنهاد پرداخت خسارت به‌صورت نقدی بود، بهتر است پیشنهاد را پذیرفت. اما اگر چنین فردی بر اثر تصادف، مجبور به دادن گزارش شد، در صورتی که مقصر نباشد، هزینه‌ مالی زیادی را متحمل نمی‌شود. در چنین شرایطی اگر شرکت بیمه تشخیص دهد که مقصر اصلی تصادف (به دلایل مختلف از جمله حفظ جان سرنشینان اتومبیل به دلیل انحراف ناگهانی اتومبیل مقابل و عدم توان کنترل به موقع آن) راننده‌ طرف مقابل بوده است، باز این وضعیت به نفع فرد تمام خواهد شد. تحت چنین شرایطی اگر فرد خسارت طرف مقابل را نیز پرداخت کند، در شرکت‌های بیمه سیستم «Not At Fault» وجود دارد که در صورت گزارش تصادف و تشخیص مقصر نبودن فرد و نیز مساعدت شرکت بیمه و عدم ادعای خسارت فرد از شرکت بیمه، سابقه‌ بیمه‌ فرد منتفی نمی‌شود. اما در ‌صورت دریافت خسارت از شرکت بیمه، در شرایطی که مبلغ خسارت نیز پایین باشد، ممکن است شرکت بیمه طی سالیان متمادی، با افزایش نرخ بیمه فرد بیش از چند برابر خسارت پرداختی، حق بیمه دریافت کند. بنابراین توصیه می‌شود تا زمانی که ضرر وارده‌ی تصادف، در حد قابل توجه نباشد، برای گرفتن خسارت به شرکت بیمه مراجعه نشود. به عبارت دیگر بهتر است مراجعه به بیمه زمانی صورت گیرد که خسارت وارده زیاد باشد.
استفاده از اتومبیل بدون بیمه مشکل ساز است زیرا با وسیله نقلیه بدون بیمه، وقوع یک تصادف، ممکن است حدود 1,000,000 دلار به فرد خسارت وارد کند.
باید توجه داشت که هزینه‌ بیمه‌ یک اتومبیل معمولی (نظیر تویوتا، نیسان یا فورد) حدود 3000 تا 4000 دلار در سال است. این در حالی است که این هزینه برای اتومبیل‌هایی نظیر بنز و بی.‌ام. و... حدود 4000 تا 5000 دلار است. لذا به تازه واردین کانادا توصیه می‌شود، در زمان خرید بیمه سعی کنند کلیه‌ اطلاعات مورد نیاز و قوانین مربوطه را از شرکت بیمه‌گذار سؤال و مورد بررسی قرار دهند.
عوامل دخیل در بیمه‌ اتومبیل
باید به یاد سپرد که در کانادا مدل و نوع اتومبیل، از عمده دلایل تعیین حق بیمه‌ آن است. به‌عنوان مثال اتومبیل‌های کوچک و به‌ویژه اتومبیل‌های دو در و اسپرت باید حق بیمه‌ بیشتری پرداخت کنند. از جمله دیگر عوامل تعیین کننده‌ نرخ بیمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سابقه رانندگی.
  • میزان تصادفات.
  • اعتبار مالی.
  • سن.
  • وضعیت تأهل.
  • مسافتی که هر روز با اتومبیل طی می‌شود.
  • مکان زندگی فردی که نسبت به بیمه‌ اتومبیل اقدام می‌کند.
معمولا شرکت‌ بیمه نسبت به برخی از اتومبیل‌ها که آمار تصادف یا امکان سرقت آن‌ها بیشتر از بقیه است، دقت خاصی دارد و صاحبان این نوع اتومبیل‌ها حق بیمه‌ بیشتری می‌پردازند.
در زمینه‌ بیمه سرنشین، اندازه و استقامت اتومبیل معیار مهمی بشمار می‌رود. اتومبیل‌های بزرگ‌تر با وزن بیشتر، حق بیمه‌ی کمتری را پرداخت می‌کنند. اگر فردی سابقه‌ بیمه‌ مناسبی داشته باشد، به‌ویژه اگر طی سه تا شش سال به‌طور ثابت طرف قرارداد یک شرکت بیمه باشد، در زمان رخداد تصادفات کوچکی که مقصر شناخته شود، باز هم نرخ بیمه‌ اتومبیل او افزایش نخواهد یافت.
از دیگر عوامل تعیین کننده‌ حق بیمه‌ اتومبیل که خارج از کنترل بیمه‌گر و بیمه‌گذار است می‌توان به مواردی چون تاثیر محیطی مانند نرخ تورم، قوانین جدید، افزایش ضریب خسارت کل جامعه و نظایر آن اشاره کرد.
باید توجه داشت که ممکن است در اولین رخداد تصادفی ساده، شرکت بیمه سخت‌گیری نکند. اما اگر تصادف مزبور خسارات سنگینی به‌بار آورد، آنگاه مشکلات قانونی این مسأله راننده‌ اتومبیل را درگیر خواهد کرد. همچنین اگر تصادفی منجر به فوت یا صدمات جدی شود، ورثه یا وکلای مصدوم می‌توانند بر علیه راننده خاطی اقامه دعوا کنند. بنابراین شایسته است که به هنگام رانندگی در کانادا، نهایت دقت را داشت.
یک نکته‌ امنیتی: امنیت در کانادا نسبی است و گاهی اتفاقاتی پیش می‌آید که لازم است افراد از خود و خانواده‌ خود مراقبت بیشتری داشته باشند. از طرف دیگر مسائل زیادی در این کشور و به‌ویژه در شهر تورنتو رخ می‌دهد که همه‌ افراد از آن اطلاع ندارند، لذا کسب آگاهی از این دست می‌تواند به حل شدن برخی از مسائل و مشکلات کمک زیادی کند. به‌عنوان مثال، طبق قانون وقتی اتومبیل پلیس پشت سر اتومبیل فردی در حال حرکت است و به راننده دستور توقف می‌دهد، باید بلافاصله راننده در حاشیه‌ خیابان پارک کرده و در درون اتومبیل خود منتظر حضور پلیس باشد. در این بین اتومبیل‌های پلیسی که آرم و نشان خاصی ندارند وجود دارند ولی به محض مشکوک شدن نسبت به کسی بلافاصله یک چراغ‌گردان، بالای اتومبیل قرار می‌دهند و سپس به راننده دستور توقف می‌دهند. باید توجه داشت که برخی مواقع سارقین نیز برای فریب افراد (به‌ویژه زنانی که به‌تنهایی مشغول رانندگی هستند)، از این شیوه استفاده می‌کنند و بعد از توقف اتومبیل با اسلحه به راننده حمله می‌کنند. در چنین شرایطی برای کاستن از مشکلات وحوادث احتمالی، قانون به افراد اجازه داده است زمانی که پلیس با ماشین بدون آرم به فردی دستور توقف می‌دهد، تا نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین یا پلازا یا مراکز خرید، توقف نکند. در این شرایط بهتر است از سرعت خود کاسته و با روشن کردن فلاشر، پلیس را از قصد خود مبنی بر توقف در نزدیک‌ترین ایستگاه مطلع ساخت. در این زمینه پلیس چاره‌ دیگری را نیز اندیشیده است. اگر راننده در درون اتومبیل به تلفن موبایل دسترسی دارد، با حفظ خونسردی می‌تواند با شماره تلفن 677 تماس و موقعیت خود را به پلیس اطلاع دهد. به عبارت دیگر توضیح دهد که اتومبیل بدون‌آرم پلیس به او دستور توقف داده است. به محض این تماس، پلیس قضیه را کنترل می‌کند و اگر اتومبیل پشتی، پلیس واقعی باشد به راننده اطلاع می‌دهند که نسبت به توقف در کنار جاده اقدام کند. در این صورت با آرامش کامل می‌توان توقف کرد. در غیر این‌صورت پلیس از راننده خواهد خواست که به مسیر خود ادامه دهد تا اتومبیل پلیس واقعی به کمک او بیاید.

اقدامات لازم به هنگام تصادف با اتومبیل


افراد تازه واردی که تازه نسبت به خرید اتومبیل اقدام کرده‌اند و آشنایی کمتری با مسائل مربوط به تصادفات اتومبیل دارند، توصیه می‌شود مطالب زیر را به دقت مطالعه کنند تا نسبت به اقدامات لازم در زمان بروز تصادف آگاهی پیدا کنند.
  • حفظ خونسردی.
  • تماس با شماره تلفن 911، در صورتی که تصادف، منجر به خسارت جانی شود.
  • یادداشت مشخصات گواهینامه‌ رانندگی طرف مقابل از جمله شماره‌ گواهینامه، شماره پلاک، نام، مدل یا سال تولید، نام ثبت شده در برگه‌ سند، نام، آدرس، شماره تلفن راننده و اطلاعات بیمه (شرکت بیمه و شمارهPolicy). همچنین باید محل، تاریخ و ساعت تصادف، شرایط آب و هوایی را نیز یادداشت شود.
  • یادداشت نام و شماره تلفن هر نوع شاهدی که در محل تصادف، شاهد ماجرا بوده اند. همچنین یادداشت نام و شماره‌ پرسنلی پلیس، زمانی که به صحنه‌ تصادف وارد شده باشد.
  • هرگز نباید صحنه تصادف را ترک کرد، مگر این که اطلاعات مذکور اخذ شده باشد یا این که خسارت جانی فرد را مجبور به ترک محل کند.
  • در انتاریو، لازم است همه تصادفاتی که مجموع خسارت دو اتومبیل، بالای 1000 دلار باشد، به مرکز گزارش تصادفات گزارش شود.
  • در شرایطی که خسارت جانی، مشاجره و اختلاف‌نظر و مسئله جنایی در بین نباشد، پلیس از رانندگان می‌خواهد تا اتومبیل‌ها را به کنار ببرند. در چنین شرایطی به تبادل اطلاعات لازم پرداخته می‌شود و لازم است در این حالت تا 24 ساعت آینده، حادثه‌ پیش‌آمده به مرکز گزارش تصادفات، اطلاع داده شود.
  • باید توجه داشت، تا زمانی که پلیس درخواست نکرده است، نباید هیچ‌نوع برگه‌ای را امضاء کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
مهاجرت به کانادا - حمل و نقل کانادا - توسط neda.aghadadi - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲, ۱۲:۵۷ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان