انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SASS چیست ؟ (قسمت اول)

SASS چیست ؟ (قسمت اول)

#1
SASS مخفف Syntactically Awesome Style Sheets و یک زبان پیش‌پردازنده برای تولید کد Css است. این زبان به هیچ عنوان جایگزین Css محسوب نمی‌شود و می‌توان آن را روشی برای توسعه و مدیریت کدهای Css دانست.


[عکس: 146371531812.jpg] 




SASS امکان استفاده از متغیرها (Variables)، دستورات تودرتو (Nesting)، وارد کردن قطعه کدها (Partial Imports)، گروه‌بندی کدها (Mixins)، وراثت (Inheritance) و عملگرها (Operators) را در کدهای Css را فراهم می‌کند. کدهای SASS در نهایت کامپایل و به  تبدیل می‌شوند.
[عکس: 1462529883SASS2.jpg]
خودت را تکرار نکن DRY!
خودت را تکرار نکن (Don’t Repeat Yourself) اصلی در برنامه‌نویسی به معنای عدم تکرار یک یا چند خط کد در قسمت‌های مختلف برنامه است. برنامه‌نویس‌ها برای ایجاد امکان استفاده مجدد از یک تکه کد، آن را در قالب تابع یا کلاس تعریف می‌کنند و در صورت نیاز تابع مورد نظر فراخوانی و یا شی جدیدی از کلاس تعریف می‌شود. در صورت رعایت اصل DRY تغییر در یک جز از برنامه، نیازی به تغییر در قسمت‌های دیگر کد ندارد؛ در نتیجه رفع ایرادهای برنامه و توسعه دادن آن بسیار ساده‌تر خواهد بود.
 
[عکس: 1462530421DRY.jpg]

یکی از مشکلات Html و Css نداشتن امکان استفاده از اصل DRY است که منجر به تعریف پی‌در‌پی کدهای تکراری، هم‌چنین دشوار بودن تغییر و توسعه کد می‌شود. استفاده از SASS می‌تواند این مشکل را حل و ساختاری قانون‌مند برای کدهای شما ایجاد کند!

تعریف متغیرها (Variables):
با تعریف متغیر در SASS می‌توان اطلاعات مورد نیاز برای استفاده مجدد را ذخیره کرد. مانند دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی در زمان نیاز به فراخوانی، تنها نوشتن نام متغیر کفایت می‌کند.
 
[عکس: 1462530660VariableA.jpg]

تعریف متغیر در SASS مانند PHP با $ انجام می‌شود. کدهای SASS در نهایت کامپایل و به Css تبدیل می‌شوند. در کد تولید شده بعد از کامپایل، مقدار متغیرها در جای خود قرار خواهند گرفت.
 
[عکس: 1462530738VariableB.jpg]
کدهای تودرتو (Nesting):
SASS امکان تعریف selectorهای تودرتو با قالبی شبیه به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر را فراهم می‌کند تا شما کدهای خود را به راحتی بنویسید. 
 

[عکس: 1462530860NestingA.jpg]

پس از کامپایل کدها، دستورات تودرتو به قالب شناخته شده خود در Css تبدیل خواهند شد.
 
[عکس: 1462530913NestingB.jpg]



ادامه دارد....!
http://academyit.net

آکادمی آی تی مرجع آموزش در زمینه های مختلف آی تی از جمله : آموزش طراحی سایت ،آموزش شبکه  و ...
کانال رسمی آکادمی آی تی در تلگرام
https://telegram.me/joinchat/BjNmOzwQWxi32yY2mP7Q2w

http://academyit.net
پاسخ


پیام‌های این موضوع
SASS چیست ؟ (قسمت اول) - توسط academyit - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰, ۰۱:۵۱ ب.ظ
SASS چیست ؟ (قسمت اول) - توسط academyit - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴, ۱۱:۰۴ ق.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان