انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نحوه انتخاب رشته صحیح

نحوه انتخاب رشته صحیح

#1
نحوه انتخاب رشته صحیح

بنابر اصول صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری

ضروری است تمام داوطلبان کنکور سراسری پس از جلسه کنکور تمام وقت خود را جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر درباره معرفی رشته های دانشگاهی و واحدهای درسی و دانشگاه های ارائه دهنده رشته و ادامه تحصیل، اختصاص دهند.
برای رسیدن به این هدف می توانید توصیه های زیر را به عنوان یک چک لیست در اختیار بگیرید و تک تک موارد را به ترتیب اجرایی کنید تا در انتهای فرصت محدود انتخاب رشته کنکور، انتخاب رشته صحیح و بی نقصی را برای خود انجام داده باشید
1- مطالعه کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته سراسری سازمان سنجش کشور برای شروع دقیق انتخاب رشته
2- استخراج رشته مورد علاقه بدون توجه به احتمال قبولی رشته ها از دفترچه راهنمای انتخاب رشته سراسری سازمان سنجش کشور
3- دسته بندی رشته های انتخاب شده از  دفترچه راهنمای انتخاب رشته سراسری  سازمان سنجش کشور در 3 لیست.
4- حذف رشته های اضافه از بالا و پایین لیست های انتخاب رشته سراسری.
5- تعیین 150 رشته شهر اصلی و چیدمان آن ها به ترتیب علاقه طبق تاکید مسئولان سازمان سنجش و مشاوران برتر
6- ویرایش و تغییرات نهایی انتخاب رشته سراسری و وارد کردن کد رشته های انتخابی در سایت سنجش
 
مراحل ثبت انتخاب رشته سراسری در سایت سازمان سنجش کشور
 
   استخراج کد رشته شهر های انتخابی و ثبت آنها در فرم پیش نویس که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سراسری سازمان سنجش یک نمونه در صفحه آخر قرار داده شده است.
_ مراجعه به سایت سازمان سنجش و گزینش انتخاب کردن بخش انتخاب رشته سراسری
_ وارد نمودن شماره پرونده، کد رهگیری و شماره شناسنامه و کد امنیتی
_ وارد کردن کد رشته های انتخابی در فرم اینترنتی
_ رفع خطاهای احتمالی و مشاهده لیست انتخاب رشته سراسری و تهیه پرینت
تایید نهایی و دریافت کد رهگیری انتخاب رشته کنکور سراسری
با طی این مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری شما داوطلب عزیز به اتمام میرسد و شما انتخاب رشته صحیح و بی نقص با توجه به تمام  توصیه های مسئولان سازمان سنجش کشور و کمک گرفتن از تجربیات مشاوران برتر کنکور انجام داده اید.
به این ترتیب تا نیمه دوم شهریور باید منتظر اعلام نتایج باشید تا نتیجه تمام تلاشهای و سخت کوشی های خود را ببینید


 
توصیه های بسیار مهم در انتخاب رشته کنکور سراسری
دفترچه راهنمای انتخاب رشته را  کاملا مطالعه کرده و از قوانین و مقررات دفترچه آگاه شوید
رشته‌ ها را بر اساس علاقه و توانمندی خود انتخاب کنید.
چهار عامل در پذیرش داوطلبان اثر تعیین کننده‌ای دارند که شامل نمره کل اکتسابی در هر یک از زیرگروه‌ها، سوابق تحصیلی،  استان بومی و سهمیه داوطلب ،هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
قابل ذکر است که کارنامه نتایج اولیه آزمون، وضعیت علمی و رتبه شما را در بین شرکت کنندگان گروه آزمایشی و سهمیه نشان خواهد داد. از اطلاعات آن و موارد مهمی مانند (رتبه کشوری رتبه در سهمیه-  رتبه در زیرگروه‌ها) شناخت کاملی به دست آورید.
سهمیه مربوط به خود را که در کارنامه کنکور درج شده است، شناسایی کنید (درباره سهمیه‌ها در دفترچه شماره 2 راهنمای انتخاب رشته توضیحات کامل ارائه شده).
نوع گزینش رشته‌های روزانه با توجه به ماهیت رشته و دانشگاه‌های پذیرنده از نوع بومی (استانی – ناحیه ای – قطبی – کشوری) میباشد. بنابراین، با توجه به نوع گزینش رشته و استان بومی شانس قبولی بالا تر میرود(شرح و تقسیم بندی انواع بومی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است).
نوع گزینش رشته‌های دوره شبانه از نوع بومی استانی است. بنابراین در نحوه انتخاب رشته خود دقت کرده زیرا در انتخاب رشته شبانه شانس قبولی در استان بومی بیشتر میباشد.
نوع گزینش رشته‌های غیرانتفاعی از نوع بومی ناحیه‌ای است. بنابراین در انتخاب این نوع رشته‌ها، شانس قبولی در استان‌های واقع در ناحیه مربوط بیشتر میباشد.
نوع گزینش در رشته‌های دوره‌های نیمه حضوری از نوع بومی استانی است.
نوع گزینش در رشته‌های دوره‌های مجازی و پردیس‌ها از نوع گزینش کشوری است.
بنابراین گزینش بومی در اینگونه رشته‌ها وجود ندارد
نوع گزینش رشته‌های پیام نور از نوع بومی شهرستانی می باشد. بنابراین 70 درصد ظرفیت در هر رشته از واحدهای آموزشی دانشگاه پیام نور در هر شهرستان به داوطلبان بومی آن شهرستان و حدود 30 درصد ظرفیت دیگر به داوطلبان بومی شهرستانهای همجوار یا تحت پوشش مرکز یا واحد پذیرنده اختصاص خواهد یافت.
*نکته: برای انتخاب هر مجموعه از رشته‌ها، باید مجاز به انتخاب آن رشته‌ها باشید.
در کارنامه به شما اطلاع داده خواهد شد که در انتخاب چه مجموعه رشته‌هایی مجاز هستید.
در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص  و یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط مربوط به این رشته‌ها را (در انتهای دفترچه شماره 2 ) مطالعه کنید و در صورت داشتن شرایط لازم این رشته‌ها را انتخاب کنید.
اگر به رشته‌های نیمه متمرکز(که پذیرش آنها در 2 مرحله انجام میشود)علاقه دارید و آنها را به رشته‌های متمرکز ترجیح می‌دهید، حتماً در اولویت بندی انتخاب‌های خود، رشته‌های نیمه متمرکز را قبل از رشته‌های متمرکز قرار بدهید. توجه کنید که در صورت قبولی در رشته‌های متمرکز، گزینش داوطلب در رشته‌های نیمه متمرکز بعدی صورت نمی‌گیرد.
باید بدانید از بین چند رشته نیمه متمرکز که انتخاب میکنید، در صورت داشتن شرایط، تنها به دو رشته معرفی می‌شوید. پس در تعداد انتخاب شما محدودیتی نیست، اما،سازمان سنجش در معرفی شما برای انجام آزمون‌های عملی یا مهارتی این نوع رشته‌ها محدودیت دارد.
اگر در بیشتر از یک گروه آزمایشی شرکت کرده‌اید و در همه آنها مجاز به انتخاب رشته شده‌اید، فقط یک فرم انتخاب رشته(اینترنتی) با 150 انتخاب در اختیار شما قرار خواهدگرفتن.
در انتخاب رشته دانشگاه به جز اطلاعات دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره 2) حتماً اطلاعیه‌های تکمیلی را که در سایت سازمان سنجش و هفته نامه پیک سنجش اعلام می شود، پیگیری و مطالعه بفرمایید. در برخی از این اطلاعیه‌ها فرصت‌های تازه‌ ای برای شما پیش می‌آید.
در وارد کردن کد رشته محلهای خود در فرم انتخاب رشته دقت کافی داشته باشید. علاوه بر کد عددی، حتماً عنوان رشته مربوط به کد انتخابی را هم کنترل بفرمایید.
اگر در کافی نت ها انتخاب رشته خود را انجام میدهید، حتماً با گرفتن پرینت، کد و عنوان رشته‌های انتخابی و دیگر اطلاعات فرم انتخاب رشته را کنترل کنید. آمار سازمان سنجش نشان می‌دهد که، بیشترین اشتباهات انتخاب رشته، معمولاً بعد از اعلام نتایج نهایی و قبولی افراد مشخص می شود و مربوط به داوطلبانی بوده است که انتخاب رشته خود را به کافی نت‌ها یا به آشنایان خود واگذار کرده‌اند و خودشان در ثبت یا کنترل نهایی دخالتی نداشته‌اند) این مسئله مشکلات زیادی را برای داوطلبان و خانواده‌های آنها به همراه می آورد).
در اولویت بندی رشته‌ها، به مقطع رشته‌های انتخابی خود (دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی) کاملا توجه کنید.
در انتخاب رشته‌ها، به دانشگاه و شهر محل تحصیل هر رشته توجه کنید.زیرا باید بدانید بعد از اعلام نتایج نهایی، تغییر رشته، دانشگاه و یا شهر محل تحصیل امکان پذیر نیست.
-در انتخاب شهر محل تحصیل و دانشگاه مورد نظر، به امکانات خوابگاهی، فاصله از شهر محل سکونت، موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی محل تحصیل توجه کنید (داوطلبان خانم به این موضوع بیشتر توجه کنند).
در انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌هایی که در شهرستان و یا استان محل اقامت شما نیستند، حتماً از پیش، شرایط خانوادگی، هزینه‌های تحصیل و اقامتی، محدودیت‌های شخصی و خانوادگی را مدنظر قرار بدهید.
در ترتیب رشته‌های انتخابی خود، توجه کنید که تحصیل تنها در رشته‌های دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی رایگان است و برای تحصیل در دوره‌های دیگر تحصیلی باید هزینه بپردازید.
بطور معمول رشته‌های روزانه به رشته‌های غیر روزانه ترجیح داده می شوند. در صورتی که آگاهانه ترتیب دیگری را در نظر دارید، در اولویت بندی رشته‌های غیر روزانه در بین رشته‌های روزانه دقت کافی کنید.
بطور معمول رشته‌های مقاطع بالاتر، به رشته‌های مقاطع پایین‌تر ترجیح داده می‌شوند. در صورتی که آگاهانه ترتیب دیگری را در نظر دارید، در اولویت بندی رشته‌های مقطع کاردانی در بین رشته‌های مهندسی و کارشناسی دقت کنید.
بر اساس ضوابط دانشگاه پیام نور، تغییر رشته و یا انتقال پذیرفته شدگان پیام نور به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات ممنوع میباشد.
بر اساس مقررات آموزش عالی، تغییر رشته یا انتقال از دوره‌های شبانه، پیام نور، مجازی، نیمه حضوری و مؤسسات غیرانتفاعی به دوره‌های روزانه ممنوع میباشد.
تغییر رشته و انتقال از رشته‌های دارای شرایط خاص (بورسیه‌ها، دبیری، رشته‌های تحصیلی مناطق محروم و رشته‌های مشابه) که پذیرفته شدگان در آن ها تعهدات خاصی دارند، به رشته‌ها یا مؤسسات دیگر امکان پذیر نیست.
در صورت قبولی در رشته‌های دوره روزانه، چنانچه نتوانید یا نخواهید در آن رشته تحصیل کنید، به مدت یک سال از شرکت در آزمون سراسری محروم خواهید شد. بنابراین در انتخاب رشته‌ها دقت کنید.
انتخاب یک رشته در اولویت اول یا آخر، هیچ تأثیری در شانس قبولی شما در آن رشته ندارد و تنها ترتیب رشته‌ها نشان دهنده میزان علاقه‌مندی شما به آن رشته‌هاست. حتی اگر در ده‌ها رشته امتیاز قبولی داشته باشید، تنها در اولین رشته‌ای که نمره پذیرش داشته باشید، معرفی خواهید شد.
تکرار کردن یک رشته تحصیلی در انتخاب های شما، نه تنها شانس قبولیتان را در آن رشته افزایش نمی‌دهد، بلکه فرصت انتخاب رشته‌های دیگری را نیز از شما می‌گیرد.
بعد از پایان مهلت انتخاب رشته سراسری و زمان تعیین شده برای ویرایش، امکان هیچگونه تغییر یا افزایشی در رشته‌های انتخابی وجود ندارد.
شرایط  تحصیل و تشکیل کلاس‌ها در رشته‌های تحصیلی دوره‌های نیمه حضوری دانشگاه‌ها، مانند دانشگاه پیام نور را به دقت مطالعه کنید.
در انتخاب رشته ها و وارد کردن کدهای انتخابی رشته ها، حتماً به ستون توضیحات و گرایش رشته مورد نظر توجه و دقت کافی داشته باشید.
در انتخاب رشته ها حتماً به محل تشکیل کلاسها که در ستون توضیحات درج  می‌شود توجه بفرمایید (دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، خوارزمی و الزهرا در شهرستان‌های دیگر پردیسهای اقماری دارند و در صورت قبولی در پردیس‌ها، کلاس‌ها در آن شهرستان‌ها تشکیل خواهدشد).
برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌ها (مانند دانشگاه شاهد، دانشگاه علوم قضایی و بعضی دانشگاه‌های دیگر) دارای شرایط خاصی میباشند. در صورت علاقه به انتخاب این دانشگاه ها، شرایط و مقررات خاص آنها را حتما مطالعه کنید.
توجه کنید در روش پذیرش بدون آزمون (بر اساس تاثیر معدل در کنکور )، تنها برای دانشگاه‌های پیام نور و موسسه‌های آموزش عالی غیر انتفاعی دانشجو پذیرفته میشود.
قبل از انتخاب رشته‌های تحصیلی در مناطق محروم، حتماً شرایط و نحوه پذیرش این رشته‌ها را مطالعه کنید. تغییر رشته یا انتقال از رشته های مناطق محروم، به رشته ها و دوره‌های دیگر ممنوع میباشد.
انتخاب رشته آزمون سراسری، مراحل اجرایی مختلفی مانند اعلام نتایج، اعلام اسامی چند برابر ظرفیت (برای رشته‌های دارای شرایط خاص و نیمه متمرکز)، تاریخ برگزاری آزمونهای عملی یا مصاحبه در اطلاعیه‌های سازمان سنجش (در سایت سازمان و نشریه پیک سنجش) به اطلاع شما میرسد. از نظر قانونی، مسئولیت پیگیری این اطلاعیه ها به عهده داوطلب بوده و عدم اطلاع از انتشار این اطلاعیه‌ها و مفاد آنها حقی را برای داوطلب ایجاد نمی‌کند.
داوطلبان باید حتماً شماره داوطلبی و شماره پرونده خود را تا پایان مرحله اعلام نتایج نهایی نگهداری کنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
نحوه انتخاب رشته صحیح - توسط Mohamad139400 - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵, ۰۱:۱۲ ق.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان