انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش جامع Html برای تازه کاران

آموزش جامع Html برای تازه کاران

#2
[font]بخش دوم[/font]
------------------------------------------------------------------------------
[font]طراحی وبسایت [/font]
در طراحی صفحات وب باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
  • شناسایی دیدار کنندگان از وب سایت


یکی از اولین چیزهایی که شما در موقع طراحی یک وب سایت نیاز دارید شناسایی دیدار کنندگان می باشد.
شناسایی دیدار کنندگان به شما کمک می کند تا محتوای وب سایت و نیاز های فنی (techniCal requirements) را تعیین کنید. برای مثال، اگر شما در حال ساخت یک وب سایت برای کارکنان یک شرکت می باشید تا به زمان کار آنها دست یابید باید محتوایی در ارتباط با کار در شرکت تهیه کنید.همچنین نیاز های فنی مورد نیاز را برای ساخت این وب سایت بررسی کنید.
اگر شما در حال ساخت یک وبسایت برای اینترنت می باشید، باید نیاز های فنی مورد نظرتان را پیش بینی کنید تا طیف گسترده ای از کاربران را داشته باشید.
  • بررسی اتصال به اینترنت و اثر آن در صفحات وب


سرعتی که یک کاربر با آن به اینترنت متصل می شود بستگی به نوع دسترسی به اینترنت (مانند Dial up - ADSL - کابل) و ISP دارد.
موقعی که فایلهای Html فقط فایلهای متنی هستند ، می توانند صرفنظر از نوع اتصال به اینترنت به سرعت دانلود شوند، ولی فایهایی که دارای تصاویر و دیگر عناصر چند رسانه ای (Multimedia) می باشند با سرعت خیلی کمی دانلود می شوند. بنابر این باید در اندازه و تعداد عناصری که به صفحات اضافه می کنید دقت نمایید.
اندازه فایلها موقعی کم اهمیت خواهد بود که شما بخواهید وب سایت خود را برای کاربران دارای اتصال اینتر نت پر سرعت طراحی کنید.
شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا اکثریت کاربران شما دارای سرعت اینتر نت بالایی هستند و نیازی ندارند که برای دانلود فایلهای بزرگ شما منتظر بمانند و یا اینکه کاربران شما دارای سرعت اینتر نت پایینی مانند Dial up هستند و بسته به سرعت اینتر نت آنها وب سایت را طراحی کنید.
البته شما می توانید نگارش های مختلفی از وبسایتتان را طراحی کنید تا هم کاربران پر سرعت و هم کاربران کم سرعت بتوانند وب سایت شما را مرور کنند.
نرم افزار های گرافیکی مانند Adobe Image Ready و Makromedia Flash دارای ابزار هایی هستند که به شما کمک می کنند تا زمان دانلود تصاویر را با توجه به سرعت اتصال اینتر نت محاسبه کنید.
  • رزولوشن نمایش (Display resplutions)

شما باید در طراحی وب سایت چگونگی نمایش آن را در کامپیوتر های کاربران در نظر داشته باشید. بسته به اندازه مانیتور و سلیقه کاربر ، رزولوشن می تواند از 640*480 تا 1600*1280 به بالا باشد. اگر شما در نظر دارید که وب سایت خود را با رزولوشن 640*480 طراحی کنید بهتر است بدانید که نمایش آن در رزولوشن بزرگتر بسیار کوچکتر دیده خواهد شد و بالعکس اگر شما بخواهید وب سایت خود را با رزو لوشن 1600*1280 طراحی کنید شما فقط یک قسمت کوچک از صفحه را در هر لحظه ملاحظه خواهید کرد و برای دیدن قسمتهای دیگر صفحه باید با استفاده از نوار های مرورگر عمودی و افقی جا به جا شوید.
مناسب ترین رزولوشن برای طراحی وب سایت 800*600 می باشد. شما باید بخاطر داشته باشید که صفحه شما توسط یک Browser نمایش داده می شود و ناحیه قابل نمایش به ناحیه میانی Browser محدود می شود. بهترین روش برای دیدن چگونگی نمایش صفحه وب سایت در رزولوشن های مختلف ، تغییر رزولوشن صفحه نمایش کامپیوترتان باشد. برای تغییر دادن رزولوشن نمایش به طریق زیر عمل کنید.
1- همه پنجره های باز را Minimize نمایید.پ
2- بر روی ناحیه خالی از دسکتاپ کلیک راست کرده و از منوی میان بر ظاهر شده گزینه Properties را انتخاب کنید.
3- در این صورت کادر محاوره ای Properties ظاهر می شود.
4- تب Setting را انتخاب نمایید.
5- در قسمت Screen Resolution با استفاده از اهرم کشویی موجود رزو لوشن را کاهش یا افزایش دهید.
6- Apply را کلیک کنید.
7- بر روی OK کلیک کنید تا رزو لوشن را آزمایش کنید.
8- بر روی Yes کلیک کنید تا تغییر رزولوشن را قبول کنید.
  • web browser (مرورگر های وب)

Html توسط مرورگر های مختلفی پشتیبانی می شود. ولی هر کدام از این مرور گر ها دارای یک سری عناصر اختصاصی Html مخصوص به خود می باشند. بنابراین شما باید در موقع استفاده از این عناصر دقت کنید زیرا ممکن است آن عناصر اختصاصی در مرورگر های مختلف تاثیرات مختلفی را ایجاد کنند.
بنابراین بهتر است که شما وبسایت خود را در مرور گر های مختلفی تست کنید تا از درستی کار آن مطمئن شوید. در حال حاضر Microsoft Internet Explorer و Netscape Navigator از رایج ترین مرورگر های وب می باشند.
با تشکر هایتان ما را در ادامه راه یاری دهید.
------------------------------------------------------------------------------
[font]انواع فایلها و ساختار فایل [/font]
  • فایلهای Html

برای ایجاد صفحات وب برای وب سایت، شما نیاز دارید که فایلهای Html ایجاد کنید.
مرور گر های وب فایلهای Html را پردازش می کنند تا سند قالب بندی شده را به همراه تصاویر ، عناصر چند رسانه ای و لینک ها نمایش دهند. این فایلها دارای پسوند .htm و .html می باشند.
  • فایلهای تصویری

شما می توانید فایلهای تصویری jpeg و gif را به صفحه وب و با استفاده از عنصر img اضافه کنید. فایلهای تصویری jpeg دارای پسوند .jpeg و .jpg می باشند و فایلهای تصویری gif دارای پسوند .gif می باشند.
  • فایلهای چند رسانه ای (Multimedia Files)

محدوده گسترده ای از فایلهای چند رسانه ای می توانند با استفاده از عناصر مناسب به صفحات وب شما اضافه شوند. این فایلها در قسمت های بعدی به طور کامل توضیح داده خواهند شد.
------------------------------------------------------------------------------
[font]نامگزاری فایلها[/font]
فایلهای Html در نهایت بر روی یک سرور وب قرار می گیرند تا کاربران بتوانند به صفحات شما از طریق اینترنت دسترسی پیدا کنند. اگرچه هر پایگاه سرور وب دارای قرار داد های مختلف برای فایلها می باشد ولی شما می توانید از قوانین پایه زیر برای نامگزاری فایلها استفاده کنید:
1- فقط از کاراکتر های A تا Z و a تا z و 0 تا 9 و - (خط ربط یا Hyphen) و - (خط زیری یا Under scrore) استفاده کنید.
2- از فضای خالی (Space) ، اسلش ، بک اسلش ، کولن ، سمی کالن ، علامت سوال ، & و " استفاده نکنید
3- زمانیکه سرور وب شما به حروف بزرگ و حروف کوچک حساس است (Case-sensitive) از یک روش ثابت برای نوشتن نام های درایا حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید.
------------------------------------------------------------------------------
[font]URL آدرس (Uniform Resource Locator)[/font]
یو آر ال ها (Urlها) آدرس های وب منحصر به فردی هستند که برای صفحات وب ، تصاویر ، فیلم ها ، و یا هر فایل قابل دسترسی بر روی اینترنت اختصاص می یابند. برای مثال ، شما می توانید با وارد کردن صفحه وب مورد نظر در بخش آدرس ، از مرورگر به آن صفحه دسترسی پیدا کنید.کد:
کد پی‌اچ‌پی:
http://www.msn.com/Mspress/prodncts/1459.htm 
آدرس بالا صفحه منحصر به فرد این تاپیک است.
یک Url دارای عناصر مختلفی می باشد. برای شناختن این عنصر از آدرس بالا استفاده می کنیم.
http:// (پروتکل)(Protocol):
نوع پروتکل بکار رفته در باز کردن فایل مورد را تعیین می کند.
www (نام سرور) (Setvername):
سروری که فایل درخواست شده در آن قرار دارد را معرفی می کند. در بیشتر موارد حوزه ها (Domains) فقط یک سرور دارند. در این مثال ، نام سرور www می باشد.
msn.com (نام حوزه)(Domain name):
حوزه ای که فایل درخواست شده در آن قرار دارد را تعیین می کند. برای مثال msn.com
Mspress/prodncts(مسیر پوشه)(Directory):
دایرکتوری و زیر دایرکتوری که فایل در خواست شده در آن قرار دارد را تعیین می کند. اگر فایل مورد نظر در دایرکتوری اصلی (Root Directory) قرار داشته باشد این عنصر از Url لازم نیست که نوشته شود.
1459 (نام فایل)(File Name):
نام فایل درخواست شده را معرفی می کند.
.htm (پسوند فایل)(File Extension):
پسوند فایل درخواست شده را تعیین می کند.
------------------------------------------------------------------------------
[font]ساختار فایل (File structure)[/font]
فرصتی که شما یک سند Html می نویسید، تصاویر ، لینک ها ، و دیگر عناصر را توسط Url آدرس دهی خواهید کرد. در بیشتر موارد ، شما باید از Url های مرتبط به هم استفاده کنید تا وب سایت شما قابل انتقال تر باشد این کار به شما امکان خواهد داد که وب سایت خود را بدون شکستن لینک ها انتقال دهید.
Url های مرتبط (Relative URLS) آدرس دهی کنید در همان دایرکتوری قرار داشته باشد که سند Html وجود دارد، Url مرتبط از ترکیب نام فایل و پسوند فایل مورد نظر تشکیل می شود. به طور مثال، اگر شما در حال کار کردن با صفحه Index.html باشید و بخواهید این صفحه را به Feedback.html لینک دهید Url مرتبط عبارت خواهد بود از:کد:
کد پی‌اچ‌پی:
Feedback.html 
[عکس: 137648620916371_0Capture.PNG]
مطابق شکل اگر فایلی را می خواهید آدرس دهی کنید در یک زیر دایرکتوری از همان دایرکتوری که سند Html وجود دارد، قرار داشته باشد، Url مرتبط از ترکیب نام دایرکتوری به اضافه نام فایل و پسوند فایل مورد نظر تشکیل می شود. برای مثال اگر شما در حال کارکردن بر روی صفحه Index.html می باشید و می خواهید آن را به فایل Canyon.html در پوشه adventures لینک دهید لینک مرتبط عبارت است از:کد:
کد پی‌اچ‌پی:
adventures/Canyon.html 
اگر فایلی را می خواهید آدرس دهی کنید در همان دایرکتوری که سند Html در آن است، قرار نداشته باشد شما می توانید از /.. برای رفتن به دایرکتوری دیگر در Url مرتبط استفاده می کنید.برای مثال اگر شما بر روی صفحه Canyon.html کار می کنید که در پوشه adventures است و می خواهید آن را به فایل Canyon.gif که در پوشه Media قرار دارد لینک دهید Url مرتبط عبارت است از:کد:
کد پی‌اچ‌پی:
../media/canyon.gif 

[font]با تشکر های خود ما را در ادامه یاری کنید.[/font]
 
پاسخ
 سپاس شده توسط admin


پیام‌های این موضوع
آموزش جامع Html برای تازه کاران - توسط ghasemy50 - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷, ۰۶:۲۰ ق.ظ
RE: آموزش جامع Html برای تازه کاران - توسط ghasemy50 - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷, ۰۷:۴۶ ب.ظ
RE: آموزش جامع Html برای تازه کاران - توسط ghasemy50 - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸, ۰۹:۳۵ ق.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان