انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ارتودنسی کودکان

ارتودنسی کودکان

#1
[عکس: %D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%...%D9%86.jpg]


ارتودنسی در سنین کودکی


ارتودنسی کودکان ویژگی های خاص خود را دارا می باشد که در این مقاله بر آنیم تا شما را با درمان های  در سنین پایین آشنا سازیم تا بهترین انتخاب را برای کودکان خود داشته باشید.
در دوران کودکی بسیاری از ناهنجاری های دندانی فکی قابل تشخیص هستند. با این وجود درمان هر کیسی در سن و شرایط معینی قابل انجام است. ارتودنسی کودکان می تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد. از اینرو ممکن است سبب کاهش هزینه ارتودنسی ، رفع سریعتر مشکل، کیفیت بهتر نتیجه درمان و کاهش طول دوره درمان فعال ارتودنسی گردد.
ارتودنسی کودکان به عنوان ارتودنسی interceptive نام گذاری شده است. ارتودنسی در کودکان راحت تر امکان پذیر می باشد زیرا در سنین کودکی رشد و تکامل استخوان و فک کامل نشده است و دندان ها به راحتی می توانند جا به جا شوند تا به جایگاه استاندارد خود دست یابند.
برای درمان ارتودنسی دندان می توان به انواع روش های ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی و… پرداخت که انتخاب هر یک از این روش ها بنا به صلاحدید متخصص ارتودنسی و همراه با مشورت با بیمار صورت می گیرد.
 



متخصص ارتودنسی کودکان یا دندانپزشک کودکان



همواره پیشنهاد می شود تا برای درمان ارتودنسی دندان به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. زیرا متخصص ارتودنسی علاوه بر دوره عمومی به تخصص ارتودنسی به مدت سه سال پرداخته است.این در صورتی است که یک دکتر دندانپزشک نمی تواند به ناهنجاری های فکی و دندانی بپردازد. با مراجعه به متخصص ارتودنسی می توانید از نتیجه ی درمان اطمینان حاصل کنید. همواره به یاد داشته باشید هزینه ارتودنسی کودکان را فدای کیفیت کار نکنید.


[img=648x0]https://dr-davoudian.com/wp-content/uploads/2018/05/10127224_443-min.jpg[/img]

سن مناسب ارتودنسی کودکان


بنا بر نظر متخصصین ارتودنسی، بهتر است کودکان در سن هفت سالگی به ارتودنتیست مراجعه نمایند. دلیل این امر نیز به جهت نمود مشکلات فکی و دندانی در این سن می باشد. عموما کودکنی که دچار ناهنجاری باشند، در سنین 9 تا 14 سالگی تحت درمان ارتودنسی دندان قرار می گیرند.
مشاوره و درمان های زودهنگام سبب می شوند تا از ناهنجاری ها و آسیب های بزرگتر جلوگیری به عمل آورده شود.

به گفته پزشک متخصص ارتودنسی سن 6 یا 7 سالگی میتواند اولین زمان برای معاینه اولیه باشد. اگر فرزند شما دچار مشکل جدی است و دندانهای خیلی شلوغی دارد بهتر است در سن کمتر اقدام به مراجعه نزد پزشک متخصص کند. در غیر اینصورت تا سن 13-14 سالگی زمان مناسبی است چرا که کودک در سن رشد است و هنوز اتصال کامل دندان ها به آرواره صورت نگرفته است و قطعا در روند درمان تاثیرگذار خواهد بود.



ویژگی های درمان خوب در ارتودنسی کودکان

هدف از ارتودنسی کودکان نظم بخشیدن به دندان ها و رفع ناهنجاری هایی همچون نامرتبی شدید دندان و ناهنجاری های پیچیده تر می باشد.
در یک درمان ارتودنسی خوب می بایست به سلامت دندان و لثه و هم چنین مفصل فک نیز توجه شود. جفت شدن دندان های فک بالا و پایین، زیبایی لبخند و ایجاد نظم از جمله مواردی است که پس از پایان درمان شاهد آنها خواهید بود.

 


آیا فرزند شما به ارتودنسی احتیاج دارد؟



در این بین متخصص ارتودنسی می تواند شما را در تشخیص بهنگام ناهنجاری های فک و دندان فرزندتان یاری بخشد.
برخی مواردی وجود دارد که با مشاهده آنها می توانید در موعد مناسب به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا از مشکلات ثانویه ارتودنسی جلوگیری به عمل آورید. در صورتی که ناهنجاری هایی نظیر فاصله زیاد دندانی، عدم جفت شدن دندان های فک بالا و پایین، جلو بودن دندان های فک بالا، جلو بودن فک پایین و… را در کودک خود مشاهده کردید برای درمان ارتودنسی دندان به پزشک مراجعه نمایید.
در ادامه به ناهنجاری هایی که نیازمند درمان  می باشند می پردازیم:

[img=646x0]https://dr-davoudian.com/wp-content/uploads/2018/05/JamNewsImage19072343-min.jpg[/img]

 

ناهنجاری های ارتودنسی



از جمله ناهنجاری هایی که در سنین پایین و اطفال قابل درمان و کنترل هستند عبارتند از:

– جلو بودن فک پایین یا عقب بودن فک بالا در ارتودنسی کودکان

بهترین سن درمان این ناهنجاری زیر ۸ سال و با تکمیل رویش دندان‌های ثنایای بالا می باشد. البته تا زیر سن ۱۳ سال هم گفته می شود امکان مداخله اصلاح رشد در این زمینه وجود دارد. به طور معمول برای درمان این ناهنجاری از  استفاده می شود.

– عقب بودن فک پایین

بهترین زمان اصلاح هدایت رشد فک برای درمان این مشکل، یک سال قبل از سن بلوغ بیمار می باشد. به طور میانگین این زمان در دختر خانم ها بین ۱۰ تا ۱۱ و در آقا پسرها بین ۱۱ تا ۱۲ سالگی است. برای درمان این ناهنجاری از هدگیر و یا  کمک گرفته می شود.
 

– تنگی فک بالا در ارتودنسی کودکان

بهترین سن درمان این ناهنجاری قبل از استخوانی شدن درز میانی فک بالا (قبل از ۱۳ سالگی) است. در بیمارانی که تنفس دهانی دارند بیشتر به چشم می خورد. درمان آن تعریض فک بالا توسط دستگاههای اکسپندر فک نظیر پیچ هایرکس می باشد. به گونه ای که کام از ناحیه درز کامی به خوبی باز شده و تنگی فک بالا برطرف می گردد.
 

– اپن بایت در ارتودنسی کودکان

این ناهنجاری می تواند ناشی از مشکل ژنتیکی و یا محیطی (مکیدن انگشت، تنفس دهانی و …) باشد. در دوران کودکی به دلیل رشد سریع فک می توان به کمک  خاصی اقدام به کنترل رویش دندانهای عقبی و تسهیل رویش دندان های جلویی به منظور بستن فاصله عمودی بین دندانها نمود.
 

– افتادن زودهنگام دندان شیری در ارتودنسی کودکان

یکی از شایعترین دلایل محیطی نامرتب درآمدن دندانهای دائمی، کشیدن یا افتادن زودهنگام دندانهای شیری است، زیرا دندانهای شیری فضای لازم برای رویش دندانهای دائمی را نگه می دارند. بهترین درمان در این موارد استفاده پیشگیرانه از فضا نگهدار می باشد.
 

مراحل انجام ارتودنسی کودکان

مراحل انجام  و مدت زمان درمان به موارد متفاوتی بستگی دارد. از جمله این موارد می توان به نوع ناهنجاری و شدت آنها، انواع روش های استفاده شده برای درمان اعم از ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک، اشاره کرد. عموما حدود یک تا سه سال مدت زمان ارتودنسی در افراد به طول می انجامد.

در برخی موارد برای درمان ارتودنسی کودکان از فضا نگهدارنده ها استفاده می شود.


 


فضا نگهدارنده ها در ارتودنسی کودکان


در صورتی که کودکان دندان های شیری خود را زودتر از زمان مقرر از دست بدهند و یا در شرایطی قرار بگیرند که به آنها آسیب وارد شود، در این صورت دندان ها جا به جا می شوند و ممکن است فضای دندان های دیگر را اشغال نمایند. در این صورت می بایست از فضا نگهدارنده ها استفاده کرد.

[img=643x0]https://dr-davoudian.com/wp-content/uploads/2018/05/blog-img-six-min.jpg[/img]

 
مزایای ارتودنسی در سنین پایین


در صورتی که دوره ی درمان ارتودنسی در سنین پایین تر زیر نظر متخصص ارتودنسی شروع شود، سبب خواهد شد تا در سنین بالاتر از آسیب های جدی تر جلوگیری شود و هم چنین درمان در سنین نوجوانی در زمان کوتاهتر و آسان تر امکان پذیرد.
علاوه بر تمام موارد درمانی، ارتودنسی در کودکان باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود.
ارتودنسی سبب می شود تا مشکلات و بیماری های دیگری که به سبب ناهنجاری های دهان و دندان در فرد ایجاد شده است بهبود یابد و یا به طور کامل رفع گردد.


 

رژیم غذایی در ارتودنسی کودکان


در روزهای ابتدایی پس از درمان حتما توجه داشته باشید که از غذاهای نرم برای فرزندتان استفاده نمایید. از جمله مواد غذایی مناسب در این دوره می توان به سوپ، سبزیجات پخته، پوره سیسب زمینی، شیر برنج، کمپوت میوه و … اشاره کرد.


ممنوعیت غذایی در ارتودنسی کودکان


از آنجایی که دندان ها در طول درمان ارتودنسی حساس می شوند و هم چنین سیم ها و براکت های ارتودنسی نیز دستگاه هایی ظریف هستند، در این صورت می بایست از مواد غذایی سفت و چسبنده پرهیز کنند تا در روند درمانی مشکلی به همراه نداشته باشد.
از جمله مواردی که می بایست در طول درمان ارتودنسی دندان از آنها پرهیز کنند می توان موارد زیر را نام برد:
  • آجیل و تنقلات سفت
  • آبنبات و شکلات های سفت و چسبنده
  • ذرت بو داده
  • یخ
  • و هر گونه مواد غذایی سفت که باعث آزار دندان ها می شود.





بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی سنین کودکی



همواره به یاد داشته باشید که استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به موقع از مسائل قابل اهمیت می باشد که می بایست در طول دوره درمان ارتودنسی نیز به آنها پرداخته شود. در صورتی که به بهداشت دهان و دندان نپردازید، با پوسیدگی و آزردگی هایی رو به رو خواهید شد. در صورت استفاده از ، می بایست دستگاه را حین غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج شود و مجددا جایگذاری شود.

[img=634x0]https://dr-davoudian.com/wp-content/uploads/2018/05/orthodontics-childeren-min.jpg[/img]

 


هزینه ارتودنسی کودکان



برای اطلاع از هزینه ارتودنسی دندان کودکان و یا قیمت ارتودنسی کودکان حتما نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص ارتودنسی است تا در مرحله اول ناهنجاری مربوطه را تشخیص دهد و بتواند هزینه حدودی ارتودنسی را به شما اعلام کند علاوه بر آن نیاز به عکس از دندان های کودک شما دارد. همچنین میتوانید از طریق ارسال تصویر رادیولوژی از دندان خود در قسمت  از راهنمایی و پاسخ دکتر داوودیان بهره مند گردید.
عوامل زیادی در تخمین قیمت ارتودنسی کودکان تاثیرگذارند برای اطلاع از آن میتوانید مطلب  را مطالعه کنید.
همچنین بخوانید: هزینه ارتودنسی دندان در سال 97


 

عکس ارتودنسی کودکان


در زیر تصویری از یک کودک 11 ساله را میبینید که ارتودنسی دندان را بدون کشیدن دندان انجام دادند و دندان نیش نهفته داشتند که در طی درمان ارتودنسی به جای درست خود هدایت شدند وطول درمان ارتودنسی ایشان حدود 2 سال بود. میتوانید برای دیدن تصاویر بیشتر از این کیس به گالری تصاویر قبل و بعد ارتودنسی مراجعه کنید و یا از طریق این  تصاویر بیشتری را ببینید.


 


 

پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
ارتودنسی کودکان - توسط ronaksherafati - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳, ۰۵:۳۵ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان