انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
افزودنی بتن بعلاوه سایت شرکت های تولید کننده آن

افزودنی بتن بعلاوه سایت شرکت های تولید کننده آن

#2
ترکیبات شیمیائی که به غیر از آب، سیمان و سنگدانه به بتن در حالت خمیری اضافه می شود را افزودنی بتن می گویند. این ترکیبات به منظور بهبود کیفیت کارپذیری بتن و بتن سخت شده به بتن اضافه می شوند. تنظیم روانی و زمان گیرش بتن از مهمترین اهداف کیفی در کار با بتن تازه می باشد که روان کننده ها و فوق روان کننده های بتن، جهت روانی و زودگیر کننده ها و کندگیر کننده ها جهت تنظیم سرعت گیرش کارائی دارند. کیفیت بالاتر بتن تازه تاثیر مستقیم در کیفیت بتن سخت شده نهائی دارد.

علاوه بر روانی و گیرش، افزودنی های آب بند کننده، هوازا، محافظت خوردگی، مقاوم دهنده در برابر واکنش قلیائی- سنگدانه و انواع پوزولانها نیز به عنوان افزودنی بتن مورد استفاده قرار می گیرند که اگرچه بر روی بتن تازه تاثیراتی دارند ولی هدف از استفاده آنها ارتقاء کیفیت بتن سخت شده می باشد.
انتخاب صحیح افزودنی بتن:

استفاده از افزودنی های بتن مستلزم داشتن دانش درست از بتن و این مواد و تاثیرات متقابلی که این دو با یکدیگر دارند می باشد. گاهی برای انتخاب درست یک محصول تمام جوانب کار مانند طرح اختلاط، کیفیت سیمان و سنگدانه، محیط اجرائی، حجم بتن ریزی، زمان بندی پروژه باید در محاسبات آورده شوند. گاهی لازم است به منظورهای مختلف از چند افزودنی متفاوت استفاده شود که رفتار آنها با یکدیگر و تمام متغیرهای طرح شده در بالا باید مورد توجه قرار گیرند. لذا برای مصرف این مواد حتما باید از مشاور آگاه به این دانش بهره گیری کرد و صرف بسنده کردن به برگه فنی محصول کافی نیست.
نحوه نگهداری و مصرف:

افزودنی های بتن معمولا ترکیبی از چند ماده شیمیائی می باشند که دارای خواص متفاوتی بوده و اهداف مختلفی را در افزودنی بتن جهت مصرف در بتن دنبال می کنند. پس از خرید این محصولات باید از موارد ایمنی و بهداشتی این مواد اطلاعات لازم را اخذ کرده و در نگهداری و حین مصرف به آنها توجه نمائید.

انبارش صحیح این مواد به عمر بیشتر نگهداری آنها کمک می کند. دمای بالا و پائین می تواند باعث تخریب افزودنی شود و لذا این ترکیبات باید در محیطی سر بسته ن با دما و رطوبت مناسب نگهداری شود.
مهمترین عامل مؤثر بر کیفیت و قیمت افزودنی های بتن

افزودنی های بتن تنوعی از مواد شیمیائی می باشند که به منظور بهبود خواص بتن روان و بتن سخت شده در مرحله ای که بتن روان می باشد به آن افزوده می شوند. پیچیدگی تاثیرات متقابل بتن و افزودنی های شیمیائی مستلزم اینست که تولید کنندگان این دسته از مواد، آگاهی کاملی از شیمی سیمان و بتن داشته باشند. داشتن واحدهای آزمایشگاهی مناسب و استقرار واحد تحقیق و توسعه از بدیهیات این صنعت می باشد. شاید بتوان به جرات مدعی شد که یکی از پیچیده ترین فعل و انفعالات شیمیائی که در صنعت با آن مواجه هستیم، شیمی هیدراتاسیون سیمان می باشد. دهه ها که از عمر سیمان می گذرد هنوز این واکنش پر از ابهامات و ناشناخته است و این ابهامات زمانی که با افزودن سنگدانه به خمیر سیمان به تولید بتن می پردازیم دوچندان می شوند.

ساختار شیمی و مینرولوژی سیمان، عدم قطعیتهای ناشی از تولید سیمان، شکل و مینرولوژی سنگدانه، تناسبات اجزاء در طرح اختلاط، شرایط محیطی مانند آب و هوا، رطوبت و وزش باد همگی ما را با انبوهی از متغیراتی روبرو می کنند که حل آنها نیازمند اطلاعاتی بسیار گسترده از این کمپلکس می باشد.

به دلایل فوق می توانم بگویم بیشترین هزینه ها در تولید افزودنی های بتن، امکانات و سرمایه های فکری است که لازم است برای رسیدن به یک محصول منطبق بر نیاز، هزینه شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پیام‌های این موضوع
RE: افزودنی بتن بعلاوه سایت شرکت های تولید کننده آن - توسط گلنار صداقتی - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱, ۰۵:۲۹ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان