انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حج و زیارت مکه

حج و زیارت مکه

#1
حج یکی از پنج ستون اسلام و احتمالا شناخته‌شده‌ترین در میان غیر مسلمانان است. این زیارتی در مکه در عربستان سعودی است.

حج
هر ساله بیش از ۲ میلیون مسلمان با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف و از بیش از ۱۰۰ کشور از سراسر جهان، در شهر مقدس مکه گرد هم می‌آیند تا ایمان خود تقویت کرده و اعمال مقدس رویدادهای گذشته را از نو انجام دهند.

هر مسلمان بالغی که از لحاظ جسمی و مالی توانایی دارد، حداقل یک بار در طول زندگی خود این زیارت را انجام می‌دهد. آنها خود را به طور کامل در خدمت خداوند قرار می‌دهند. مراسم زیارت، در بزرگداشت و به پیروی از رویدادهای زندگی حضرت ابراهیم، هاجر، جضرت اسماعیل و حضرت محمد (ص) است.

مردان در این زیارت، دو تکه پارچه سفید ساده بر تن می‌کنند که نمادی از خلوص و همچنین وحدت و برابری همه مومنین است. این برابری، فراتر از طبقه، ثروت، امتیاز، قدرت، ملیت، نژاد و رنگ هر فردی است. چه فقیر باشید یا ثروتمند، باید لباس‌های گران قیمت و مد روز خود را کنار بگذارید. در اینجا هیچ تفاوتی بین هیچ کسی نیست. زنان نیز باید لباس‌هایی ساده به تن کنند. بدن آنها، باید به استثنای چهره، دست‌ها و پاها باید پوشانده شود.

زائران در مکه و در طول زیارت، با تزرع می‌گویند: «من اینجا هستم، خدای من! تو هیچ شریکی نداری. من اینجا هستم! من اینجا هستم! من اینجا هستم». در واقع، بسیاری از آنها این ذکر را از همان موقعی که کشور خود را ترک می کنند و در هواپیما می‌گویند.

زائران در مسجد بزرگ مکه و در مناطق مجاور، در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند که نمادی از رویدادهای مهم مذهبی هستند. بر اساس سنت مسلمانان، گناهان کسانی که حج را با سرسپردگی و خلوص نیت انجام می‌دهند، آمرزیده می‌شوند.

بنابراین بسیاری از افراد سالخورده و بیمار امیدوارند که در زمان حج یا حداقل بعد از آن، که گناهانشان بخشیده شده از دنیا بروند. از مراسم اصلی، می‌توان طواف هفت باره در اطراف کعبه را نام برد، ساختمانی مکعبی شکل، «خانه خدا»، که اعتقاد بر این است که توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل ساخته شده است. این نمادی از ورود مؤمنان به حضور الهی است، درست مانند گردش فرشتگان در اطراف تخت آسمان خداوند.

کعبه

خود کعبه حدود ۱۲ متر طول، ۱۰ متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع دارد و با یک پارچه سیاه که رویش با نخ طلا آیات قرآن نوشته شده، پوشیده شده است. در گوشه شرقی آن، یک سنگ سیاه، با قطر تقریبی ۱۲ متر قرار دارد که گفته می‌شود از بهشت آمده است. این سنگ، از زمان‌های خیلی قدیم در کعبه بوده و نماد عهد خدا با انسان است. بسیاری از زائران می‌خواهند سنگ سیاه را هنگام طواف کعبه لمس کنند یا ببوسند.

یکی دیگر از مراسم، دویدن در میان تپه‌های صفا و مروه راه است، که از تلاش حیرت‌انگیز هاجر در جستجوی آب در کویر برای پسرش اسماعیل به یادگار مانده است. هاجر بعد از اینکه هفت بار فاصله بین این دو کوه را دوید، به طرز معجزه‌آسایی از زمین آب جوشید و چاه زم‌زم به وجود آمد.

در واقع یکی دیگر از آیینها آشامیدن آب چه زم‌زم است. بسیاری از زائران علاوه بر نوشیدن آب، کمی از آن را داخل بطری ریخته و برای دوستان و خانواده خود می‌برند.

با توجه به سنت اسلامی، هم هاجر و هم اسماعیل در منطقه‌ای در نزدیکی کعبه دفن شده‌اند. مراسم دیگری که غیر مسلمانان هم ممکن است دیده باشند (در برنامه‌های مستند تلویزیونی)، هفت باز سنگ زدن به یک دیوار سنگی است؛ این یک مراسم نمادین است و رد کردن وسوسه شیطان توسط حضرت ابراهیم برای قربانی کردن پسر خود به دستور خدا را نشان می دهد.

دشت عرفات

اوج مناسک حج در جمع شدن این ۲ میلیون مسلمان برای مراسم عرفات تجلی می‌کند. جایی که حضرت محمد وصیت نامه خود را قرائت کرد. تا جایی که چشم کار می‌کند می‌توان چادرهایی را در سرتاسر دره‌ها و اطراف کوه‌ها مشاهده کرد که برای سکنی دادن به زائران برپا شده‌اند؛ زائرانی که در آنجا ساعت‌ها به عبادت خدا و تفکر در مورد خطبه وداع حضرت محمد می‌پردازند، که در آن به مسلمان فرمودند: من دو چیز در میان شما باقی می‌گذارم که اگر به آن تمسک جویید، هرگز گمراه نشوید: کتاب خدا و عترتم.

سپس حضرت محمد آخرین وحی که به تازگی دریافت کرده بودند را به آنها داد: «امروز کافران از آئین شما مایوس شدند بنابراین از آنها نترسید و از من بترسید. امروز دینتان را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام کردم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد».

در واقع مسلمانان ساعت‌ها در دشت عرفات، به صحبت کردن با یکدیگر، مبادله اخبار و اطلاعات و نیز بازتاب مذهبی می‌پردازند. در حج مثل همیشه، تبادل اطلاعات و حتی تجارت نیز انجام می‌شود.

عید قربان

حج با عید قربان به پایان می‌رسد. این عید نه تنها توسط کسانی که در حج هستند، بلکه توسط مسلمانان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. روزی برای برپا کردن نماز و قربانی کردن یک حیوان (گوسفند) است، به پیروی از حضرت ابراهیم هنگامی که خداوند در عوض قربانی کردن پسرش، گوسفندی را برای او فرستاد.

گوشت اضافی بین فقرا توزیع خواهد شد. این عید یکی از جشن‌های بزرگ مسلملنان است، که در آن خانواده‌های مسلمان دور هم جمع می‌شوند تا جشن بگیرند. اعضا خانواده دور هم جمع می‌شوند، غذا می‌خورند و به مساجد می‌روند. در برخی کشورها، این روزها و یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد. به کسانی که از زیارت حج بر می‌گردند، «حاجی» گفته می‌شود، که نشان می‌دهد به زیارت خانه خدا رفته‌اند.

برای خرید فیش حج روی کلمه کلیک کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پیام‌های این موضوع
حج و زیارت مکه - توسط sara96 - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹, ۰۴:۱۸ ب.ظ

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان