انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدل اتمی بور

مدل اتمی بور

#1
زمانی که مدل اتمی رادرفورد مطرح شد، برای دانشمندان این سوال پیش آمد که طیف نشری خطی عناصر ناشی از چیست ؟
نیلس بور که مدل اتمی رادرفورد را پذیرفته بود، مدل اتمی خود را اینگونه پیشنهاد کرد (برای تکمیل مدل اتمی رادرفورد) که در اطراف هسته اتم، یک سری سطوح انرژی مشخص وجود دارد که الکترون ها در این سطوح انرژی قرار دارند و به دور هسته می چرخند.


   

بور بیان کرد که هر چه یک سطح انرژی به هسته نزدیک تر باشد، الکترون قرار گرفته در آن سطح انرژی، دارای انرژی کمتری می باشد.
زمانی که یک الکترون بخواهد از سطح انرژی فعلی به سطح انرزی بالاتر (سطح انرژی دورتر از هسته) برود، باید به اندازه تفاضل انرژی آن دو سطح انرژی، انرژی کسب کند. بنابراین یک الکترون نمی تواند هر میزان انرژی داشته باشد (انرژی الکترون ها در اتم، کوانتیده است).

   

بنابراین بوهر با مدل اتمی خود (مدل اتمی بوهر)، توانست طیف نشری خطی عناصر را توجیه کند، بدین صورت که زمانی که یک الکترون از سطح انرژی بالاتر به سطح انرژی پایین تر انتقال می یابد، انرژی خود را به صورت نور و گرما آزاد می کند. اگر نور آزاد شده از منشور عبور داده شود، آنگاه طیف نشری عنصر، مشخص می شود.

   

مدل اتمی بوهر، بر اساس آزمایش های بوهر بر روی اتم های هیدروژن و هلیوم مطرح شده بود، بنابراین برای اتم های سنگین تری مثل اورانیوم، آهن و ... صدق نمی کرد.
پس از مدل اتمی بوهر، مدل اتمی کوانتومی (مدل اتمی ابر الکترونی) مطرح شد که این نقص را نداشت. دانشمندانی همچون هایزنبگ، پلانک و شرودینگر، در ارائه این مدل اتمی، نقش مهمی داشتند.

تالیفی از منبع زیر (توسط مدیر کل سایت کلیدستان) :
http://rajaei.mihanblog.com/post/168
bookbook 
لطفا برای درج کد، از دکمه مخصوص درج کد در ادیتور انجمن استفاده کنید.
در مورد برنامه نویسی، مدیران تنها راهنمایی می کنند و نوشتن برنامه نهایی، به عهده کاربران می باشد (اینجا محلی برای یادگیری است، نه سفارش کدنویسی).
کاربران باید ابتدا خود به خطایابی برنامه بپردازند، نه اینکه به محض دیدن خطا، کدها را در انجمن، copy و paste کرده و از مدیران انتظار بررسی داشته باشند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان