انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مواد مغناطیسی

مواد مغناطیسی

#1
موادمغناطیسی، به سه دسته عمده مواد مغناطیسی نرم، مواد مغناطیسی سخت و مواد مغناطیسی نیمه سخت تقسیم بندی میشوند. خصوصیات و کاربردهای هر یک از این مواد در زیر آمده است:

مواد مغناطیسی نرم (موقت) :

به علت اینكه اغلب این مواد دارای سختی كمی هستند، به آنها مواد مغناطیسی نرم گفته میشود. این مواد با برطرف شدن میدان خارجی، خاصیت مغناطیسی خود را از دست میدهند و به عنوان هستههای ورقهای، چوکها و حاملهای شار مغناطیسی، در اکثر مدارهای الکترونیکی و موتورهای DC و AC کاربرد دارند. به علت موقتی بودن خاصیت مغناطیسی این مواد به آنها آهنربای موقت نیز میگویند.

مواد مغناطیسی سخت (دایم) :

در جایی که نیاز به شار مغناطیسی دایم بدون اتصال به یک منبع خارجی باشد، از این مواد استفاده میشود. از آنجا كه این مواد عموماً دارای سختی بالایی هستند، به مواد مغناطیسی سخت مشهورند. بیشترین مصرف مغناطیسهای دایم در موتورهای DC است. به عنوان مثال وسایلی که در خودرو بصورت اتوماتیک عمل میکنند، مانند شیشههای برقی و برفپاککنها، همچنین انواع سنسورهای خودرو از این مواد بهره میبرند. به علت دایمی بودن خاصیت مغناطیسی در این مواد به آنها مواد مغناطیسی دایم نیز گفته میشود.

مواد مغناطیسی نیمه سخت :

عموماً به عنوان حافظه کاربرد دارند و بهصورت پوشش نازک یا لایه نازک مورد استفاده قرار میگیرند. میتوان با اعمال میدانی متوسط، خاصیت مغناطیسی این مواد را حذف کرد یا به آنها برگرداند. مهمترین کاربرد این مواد در دیسکهای سخت است. اساس ضبط مغناطیسی، استفاده از خاصیت مغناطیسی این مواد است.

در تعریف علمی، مواد نیمه سخت به موادی گفته میشود که کورسیویته آنان بین 10 تا 100 اورستد باشد. کورسیویته مغناطیسهای سخت بالای 100 اورستد و كورسیویته مواد مغناطیسی نرم کمتر از 10 اورستد میباشد.


منبع :
http://www.shahediha.ir/showthread.php?t=6370
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان