انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم اتفاق نظر در مورد نظریه کوانتومی

عدم اتفاق نظر در مورد نظریه کوانتومی

#1
بیش از یکصد سال از ارایه نظریه کوانتومی می گذرد ولی نتایج یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد متخصصین کوانتوم در مورد مبانی این نظریه هنوز اتفاق نظر ندارند و پاسخ‌های کاملا متفاوتی در مورد سوال‌های بنیادین فیزیک دارند.
این نظرسنجی که از ۳۳ نفر از متفکرین مبانی نظریه‌های کوانتومی انجام شده، بیان‌گر آن است که نظرات در مورد برخی از عمیق‌ترین سوال‌های این حوزه، به طور تقریبا مساوی به چندین گروه مجزا تقسیم شده‌اند.
برای مثال، تعداد کسانی که باور دارند ((ویژگی‌های اجسام فیزیکی کاملا مستقل از اندازه گیری و پیش از آن تعریف می‌شوند)) تقریبا برابر تعداد کسانی است که به عکس این عقیده باور دارند و به رغم این ایده مشهور که مشاهده سیستم‌های کوانتومی نقشی کلیدی در تشخیص رفتار آن‌ها بازی می‌کند، ۲۱٪ بر این باورند که ((مشاهده‌گر نباید نقشی بنیادین داشته باشد)).
با این حال، آنتون زیلینگر، فیزیکدان در دانشگاه وین و هماهنگ‌کننده ‌این نظرسنجی (که جولای ۲۰۱۱/تیر ۱۳۹۰ در اتریش انجام شد) می‌گوید: ((من عملا از این که چنین حد بالایی از توافق در برخی از پرسش‌ها وجود داشت، شگفت زده شدم)).
در این نظرسنجی، فیزیکدان‌ها، ریاضی‌دان‌ها و فلاسفه علاقه‌مند به مبانی نظریه کوانتومب حضور داشتند. زیلینگر، ماکسیمیلیان شلوزهاور، از دانشگاه پورتلند اورگان و یوهانس کوفلر از موسسه اپتیک کوانتوم ماکس پلانک در گارچینگ آلمان، این پرسشنامه را تدوین کرده بودند و در آن ۱۶ سول چند گزینه‌ای در مورد مفاهیم بنیادین نظریه کوانتوم مطرح کرده بودند.
 
آرای متضاد در مورد تفاسیر نظریه کوانتوم، از همان ابتدای ارائه این نظریه وجود داشته‌اند، ولی زیلینگر و همکارانش بر این باورند که پرسشنامه آن‌ها می‌تواند اولین اقدام برای بررسی طیف کامل نظرات متخصصین باشد. یک پرسشنامه قبلی در کارگاه ۱۹۹۷/۱۳۷۶ مکانیک کوانتوم در بالتیمور، از شرکت کنندگان تنها سوال شده بود که از کدام یک از تفاسیر نظریه کوانتوم پشتیبانی می‌کنند.
 
اینشتین یا بوهر ؟
احتمالا مشهورترین جدال در مورد معنای نظریه کوانتوم بین آلبرت اینشتین و همتایانش، به خصوص نیلز بوهر (فیزیکدان دانمارکی) در مورد این پرسش بود که آیا جهان در اصل احتمالاتی است یا آن‌طور که به نظر می‌رسد از نظریه کوانتوم برآید، قطعی. در اوج یکی از این مباحثات، اینشتین گفت: ((خداوند تاس نمی‌اندازد)) و بوهر هم پاسخ داد: ((به خداوند نگو که چه کار کند)). یکی از معدود مسائلی که در پرسشنامه جدید مورد توافق عام بود، این بود که اینشتین اشتباه می‌کرد.

منبع :
http://www.hupaa.com/20130122040252002/ک...تری-ندارند
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان