انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خشکبیجار

خشکبیجار

#1
خشکبیجار
[عکس: 0yn_خشکبیجار-2.jpg]
خشکبیجار شهری است ساحلی در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی رشت که در کنار دریای خزر قرار دارد.
سواحل زیبای این شهر زبانزد است. سواحل زیبای حاجی بکنده،امیر بکنده، امین آباد و… در مجاورت این شهر توریستی قرار دارند. طول سواحل این شهر بیش از ۱۵ کیلومتر است که در مجاورت منطقهٔ آزاد انزلی جایی مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت و بازی‌های دریایی در فصول گرم سال است. در تاریخ معاصر سواحل این شهر محل تجمع‌ها در مراسم تفریحی است ازجمله سیزده بدر
جمعیت
براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت خشکبیجار ۴۶۷۳۹نفر بوده‌است. برآورد جمعیتی برای این شهر جمعیت آن را در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۴۹۰۰۰ نفر تخمین می‌زند.
خشکبیجار با بخش‌های خمام و لشت نشاو کوچصفهان از شهرستان رشت همسایه‌است.
شغل اکثر مردمان آن کشاورزی و دامپروری به شکل سنتی و اکثراً کشت برنج می‌باشد.
شهر خشکبیجار در هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه دارای بازار محلی می‌باشد که از روستاهای اطراف برای خرید و فروش محصولات خود به این بازار می‌آیند.

موقعیت جغرافیایی
مساحت خشکبیجار ۹۵ کیلومتر مربع و طول جغرافیایی آن ۴۹ درجه و ۴۶ دقیقه و عرض جغرافیایی آن ۳۷ درجه و ۲۲ دقیقه‌است.
مطالب ویژه توپو گرافی
دریای خزر در شمال شهر خشکبیجار از ویژگی‌های مهم طبیعی منطقه بوده و بدون تردید دریا و اختصاصات ویژه آن در زندگی ساکنان تاثیر عمیقی می‌گذارد. در این منطقه حاشیه ساحلی دریا را یک نوار جنگلی از اشکوب درختان توسکا و غیره پوشانده که مناظر زیبایی را به وجود آورده‌است.
آب و هوا
خشکبیجار با آب وهوای ویژه گیلان در اقلیم مرطوب و معتدل واقع بوده و دارای باران فراوان ۹۷۴/۳ میلیمتر در سال و رطوبت میانگین ۸۹ درصد و تعادل گرمایی متوسط ۱۶/۶ درجه‌است. حداکثر حرارت مطلق ۲۸/۵ و حداقل حرارت مطلق ۷/۵ درجه در فصول مختلف سال است. متوسط گرمترین ماههای سال تیر ۳۷/۵ و مرداد ۳۸ درجه و متوسط سردترین ماههای سال بهمن ۱۴ و اسفند۱۵ درجه می‌باشد. پر باران ترین ماههای سال بهمن با ۲۷۴/۵ و آذر با ۲۲۱ میلیمتر و کم باران ترین ماهها فروردین با ۵۰ و دی با ۴۶/۵ میلیمتر و تعداد روزهای بارانی سال ۱۳۶ روز می‌باشد.
خاک منطقه خشکبیجار

خاک بخش خشکبیجار تماماً جلگه‌است. این گروه از خاک که معمولاً از رسوبات رود خانه‌ها بوجود آمده و دارای پستی و بلندی‌های اندکی است و بدلیل دارا بودن مواد آلی و سابقه جنگلی منطقه و ریزش سالها برگان درختان به رنگ قهوه‌ای متمایل به سیاه خاکستری بوده بهترین محل برا کشت انواع گیاهان متداول بخصوص برنج است.
رودخانه‌های خشکبیجار
مهمترین رودخانه خشکبیجار رودخانه گیشه دمرده‌است. این رود که از ورودی شهر می‌گذرد جلوه‌ای خاص به این شهر بخشیده. افسانه‌ای قدیمی بیان می‌کند که یک عروس وداماد خشکبیجاری در حین عبور از روی یک پل چوبی رودخانه، به علت شکستن پل در رود افتاده و عروس خانم جانش را از دست می‌دهد. این واقعه در روز عروسیشان اتفاق افتاده‌است مناظر زیبای اطراف رود چشم هر بیننده‌ای را می‌رباید رودهای دیگر خشکبیجار عبارتند از:
نوره
خشکبیجاری
بازاری
وجه تسمیه خشکبیجار
خشکبیجار که سابق بر این خشکبجار تلفظ و نوشته می‌شد. از دو کلمه خشک وبیجار به معنی شالیزار ترکیب یافته‌است. با توجه به اطلاعات و بررسی اطلاعات بدست آمده در گذشته پدیده کم آبی از مشکلات عمده این منطقه بوده. دوری از سفید رود عدم دسترسی به این رود عظیم مشکلات فراوانی را در امر کشاورزی ایجاد می‌کرد. بطوری که در سالهای کم باران بعلت استفاده مرازع بالا دست به کمبود آب دچار می‌شد. بر این اساس به خشکبیجار یعنی مزارع کم آب و خشک نامیده می‌شد.
نفت در خشکبیجار
مخازن نفتی فراوانی درمنطقه خشکبیجار کشف شده که در فاز پالایشگاهی میدان عظیم سردار جنگل در این منطقه نیز استخراج نفت آغاز می‌شود
خشکبیجار قدیم
خشکبیجار در قدیم از دو دهستان نوشر، حاجی بکنده وشامل روستاهای زیادی بود که از این بخش جدا شدند. مساحت تقریبی این منطقه در حدود۱۶۷ کیلومتر مربع بود که به ۹۵ کیلومتر مربع تقلیل یافت. صنایع دستی فراوانی در این شهر ساخته می‌شد که می‌توان از ابریشم بافی یاد کرد. این صنایع به دلیل اقتصادی نبودن رفته رفته برچیده شدند.
سابقه تاریخی خشکبیجار
سابقه خشکبیجار به حدود ۸۰۰ سال پیش بر می‌گردد. در زمان حمله مغول در سال ۷۰۶ هجری قمری این شهر به دست سربازام مغول غارت شد و سلطان این بخش (سالوک) که مردی شجاع بوده مجبور به تسلیم می‌گردد. دردوره صفویه ودر زمان شاه طهماسب صفوی- حومت گیلان بیه پس (گیلان به دو قسمت بیه پس وبیه پش تقسیم شده بود) در سال ۹۷۵ هجری به جمشید خان پسر سلطان محمود بخشیده شد. جمشید خان نیز در سال ۹۸۹ هجری قمری بوسیله وزیرش به قتل می‌رسد. دو پسر جمشید خان به نامهای ابراهیم خان و محمدامین خان بر سر قلمرو پدر به ستیز با یکدیگر بر می‌خیزند. ابراهیم خان در پناه امیران فومن ومحمد امین خان در پناه امیران لاهیجان قرار می‌گیرند. محمد امین خان پایگاهش را در خشکبیجار قرار می‌دهد…. بنا به نوشته ه-ل رابینو در کتاب ولایات دارالمرز گیلان در حدود ۱۰۰ سال پیش خشکبیجار دارای ۱۶۰۰ باب خانه وهمچنین بازارهای هفتگی در روزهای دوشنبه وپنج شنبه بوده‌ است.
با ما با معرفی سایر جاذبه های گردشگری در سایت سفارت ایران در برلین همراه باشید
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان