انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ده جاذبه جذاب و دیدی در استان ایلام

ده جاذبه جذاب و دیدی در استان ایلام

#1
معرفی استان ایلام 
استان ایلام یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر ایلام است. این استان از استان‌های کمابیش جنگلی ایران است. استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است. این استان یکی از استان‌های نیمه مرطوب کوهستانی ایران می‌باشد که وسعت و عظمت ارتفاعات آن هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و هر کدام از این کوه‌ها، جاذبه‌ها و زیبایی‌های خاص طبیعی خود را به همراه دارد  و هم چنین این استان دارای مکان های دیدنی و تاریخی فراونی می باشد که باید از نزدیک آن ها را تماشا کرد.  در ذیل به 9 جاذبه پر طرفدار آن اشاره می کنیم...

آتشگاه سیاه گل
آتشگاه سیاه گل یک بنای تاریخی باشکوه از دوره ساسانیان که در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان و در منطقه ای به همین نام در حاشیه جنوبی رودخانه پرآب گنگیر در استان ایلام قرار گرفته است. این بنای تاریخی دارای ایوانی مربع شکل به اندازه ۵x۵ متر و ارتفاع حدوداً ۱۰ متر می‌باشد. قطر دیوارهایش یک متر، دارای آتشدان و در قسمت فوقانی، سوراخ‌هایی وجود دارد که شاید برای خروج دود حاصل از سوخت باشد. آتشکده چهار پایه و یک سقف گنبدی دارد . در اطراف این بنا راهرویی دیده می شود که برای چرخیدن به دور آتش ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این بنا قنوه سنگهای  رودخانه و گچ نیم کوب می باشد.  این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-15.jpg] 
آتشگاه سیاه گل[/caption]

دریاچه دوقلو سیاه گاو
دریاچه دوقلو سیاه گاو در فاصلهٔ ۸ کیلومترى شهرستان آبدانان در وسط دشتها و کوه های مرتفع, در استان ایلام , واقع شده است.  این دریاچه مانند مازندارن زیبایی خای دارد. ولی دریاچه ولشت مانند این دریاچه دوقلو نیستسیاه گاو به عنوان تنها دریاچه دو قلو در کشور است که از نادرترین اثرهای طبیعی به شمار می رود. دریاچه سیاه گاو آبدانان شامل دو دریاچه یا چشمه بالادست و پائین دست است كه عمق هر كدام از آنها بیش از 20 متر بوده كه توسط یك كانال رودخانه‌ای 10 متری به هم متصل شده است.  این دو دریاچه دارای آبی زلال هستند به طوری كه می توان تا عمق 30 متری آن را كه شبیه آكواریوم پر از ماهی است، مشاهده كرد. نام اصلی این دریاچه به دلیل سیاهی آب، سیاه آب است ولی آب این دریاچه قابل شرب است البته شاید به دلیل هلالی شكل بودن (شاخ گاوی) بودن شكل دریاچه، شاید به این دلیل نام آن را دریاچه سیاه گاو نامیده اند.

[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-1.jpg] 
دریاچه دوقلو سیاه گاو[/caption]

کاخ فلاحتی
کاخ فلاحتی در دوره قاجاریه به دستور والی غلامرضا خان در سال ۱۳۲۶ ه‍.ق احداث گردیده است.  در گذشته محوطه کاخ کاملا باز بوده و باغ‌های میوه اطراف آن زیبایی خاص به آن بخشیده بودند. اما حالا با توسعه شهری فضای باز آن تبدیل به ساختمان و خیابان شده و کاخ فلاحتی زیبایی گذشته خود را ندارد. این کاخ دارای پنج اتاق و یک ایوان به شکل مستطیل است . دو طرف اتاق ها به صورت چند ضلعی منظم بیرون آمده و بین آنها دو تراس قرار دارد و در هر دو طرف پنجره ای به ابعاد یک در دو متر تعبیه شده که با طاقی نیم دایره ای و گچ بری های زیبایی با نقوش انسانی و گل و گیاه مزین شده است. سقف کاخ به صورت طاق ضربی با تیرهای چوبی و ملات اندود شده و از سطحی شیب دار با ورق گالوانیزه پوشانده شده است .

[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-18.jpg] 
کاخ فلاحتی[/caption]

کتیبه گل گل ملکشاهی
نوشته هایی به خط میخی به زبان آشوری بر روی دیوار شرقی تنگه ی کوچکی در ارتفاع حدود ۳ متری از زمین نقش بسته و با در فاصله ۸ کیلومتری شهر ملکشاهی قرار دارد. این کتیبه فدمتی سه هزار ساله دارد. شکل عمومی کتیبه یک مستطیل به ابعاد ۱۳۵×۹۰ سانتی متر است که در وسط آن نقش نیم رخ و تمام قد پادشاه آشوری به صورت برجسته قرار دارد که کلاهی مخروطی و ردایی بلند تا روی پاها بر تن دارد و شمشیری به نشانه قدرت، در دست دارد. در پشت سر این شخص تصویری از هلال ماه دیده می شود که به حمایت از پادشاه آشوری برخاسته و به او کمک نمودند تا در جنگ پیروز شده و قلمروی کاسی ها را فتح نمایند.این سنگ نوشته آشوری در سال ۱۹۷۳ میلادی توسط آقای واندنبرگ ترجمه شده است.

[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-14.jpg] 
کتیبه گل گل ملکشاهی[/caption]

کوه قلاقیران
کوه قلاقیران در 5 کیلومتری  غرب شهر ایلام قرار دارد. این کوه و مناظر طبیعی آن از جمله تفرج گاههای ششدار، دارای زیبایی‌ها و جذابیت‌های کم نظیری است. گردشگرانی که به کهنوردی علاقه دارند این کوه ایدی مناسب می باشد ارتفاع کوه قلاقیران 2152 متر می باشد و برای صعود به آن نیاز به تجهیزات صخره نوردی حرفه ای می باشد. کوه قلاقیران را به لحاظ جلوه‌ای طبیعی باید در زمره یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور به شمار آورد. به لحاظ مردم‌شناسی نیز این کوه در ایلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به نوعی در ادبیات شفاهی نماد شهر ایلام به شمار می‌آید. کوه قلاقیران در ایلام که طرح میدان شهیاد یا همان میدان آزادی تهران از این کوه کپی شده است.
[
[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-9.jpg] 
کوه قلاقیران[/caption]

تنگه بهرام چوبین
 تنگه بهرام چوبین در 8 کیلومتری مسیر دره شهر- پلدختر، در دل یکی از دره‌های باریک کبیرکوه در استان ایلام واقع شده است.   بهرام مهران معروف به بهرام چوبین به دلیل اندام عضلانی و قد بلندی که داشته است به "چوبین " معروف شده بهرام چوبین یکی از سردارن معروف ایرانی بوده که در دوره ساسانی در شورش علیه خسروپرویز برای پناه گرفتن به این تنگه پناه برده است. در این تنگه آثار باقی‌مانده از دیوار و دژهای نظامی و  همچنین در این مجموعه چهار آب انبار سنگی و ناودانکهای ارتباطی برای نگهداری آب شرب برای مدت طولانی وجود دارد.  این تنگه از جاهای دیدنی استان ایلام است که مورد نوجه بسیاری از گردشگران واقع شده است.

[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-3.jpg] 
تنگه بهرام چوبین[/caption]

قلعه والی
قلعه والی در سال ۱۳۲۶ هجری قمری به فرمان غلام رضا خان والی در زمان قاجاریه برروی تپه چقامیرگ  در ضلع شمالی خیابان پاسداران ایلام احداث شده است. بنای این قلعه شامل اتاق ها و تالارهایی با مصالح آجر، گچ و سنگ مرمر می باشد. سه طرف حیاط به وسیله عمارت محصور شده است. قلعه والي در زمان ساخت در فضايي كاملاً باز ساخته شده ولي با پيشرفت شهرنشيني اطراف آن با ساختمانهاي مسكوني و اداري محصور گرديد. در ضلع شمالي قلعه تالار (شاهنشين)زيبايي وجود دارد كه ابعاد و اندازه داخلي آن بزرگتر از ساير اتاقها مي باشد. در وسط تالار حوض كوچكي قرار دارد كه اطراف و داخل آن با سنگ مرمر مزين شده بود و در زمان بازسازي با كاشي هاي رنگي تزئين گرديد.

[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-17.jpg] 
قلعه والی[/caption]

آبشار مار بره
آبشارماربره در بیست کیلومتری جاده دره شهر به سمت پلدختر و در نزدیکی روستای آرمو  در استان ایلام واقع شده است. و تمام مناطق اطراف این آبشار از گیاهان و درختان پر شده اند که زیبایی خاصی به مناظر آبشار می دهد. این آبشار بسیار زیبا در تمام طول سال دارای آب فراوان و گوارایی است. در میان گیاهان اطراف آبشار میوه های انجیر و انگور و نیزارهای بلند نیز دیده می شوند. سرخس پرسیاوشان سرتاسر دامنه آبشار را پوشانده است. برای گذراندن یک روز عالی با طبیعت و آب این مکان منایبترین مکان در ایلام است. گردشگرانی که مسافر شهر یزد هستند و می خواهند آبشاری مانند این آبشار زیبا و حیرت انگیز را دیدن کنید  پیشنهاد ما است این آبشار را در استان یزد از نزدیک تماشا کنید ولذت ببرید.

[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-4.jpg] 
آبشار مار بره[/caption]

غار بره زرد
 غاربره زرد در ۴۵ کیلومتری جاده ایلام به دره شهر و در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا در دل کوه سیوان قرار دارد. دهانه ورودی غار آنقدر تنگ است که فقط یک نفر آن هم به صورت سینه‌خیز می‌تواند از آن عبور کند. یکی از شگفنتیها و زیبایی های این غار  استالاگمیت ها و بلورهای سنگی دست نخورده اش می باشد.  درون غار شما شاهد تالارها، چاه‌ها، دهلیزها و دالان‌های می باشید که هر کدوم جذابیت متفاوتی براتون دارند. در غار بره زرد هرچه پیش تر روید، با افزایش ارتفاع رو به رو می شوید. تا جایی که ارتفاع بعضی از تالارهای داخل غار به ۱۲ متر می‌رسد. هوای داخلی غار بره زرد که مردم محلی آن را با نام های غار کنا تاریكه و کنا نام می شناسند، آنقدر سرد است که این غار هیچ وقت به عنوان پناهگاه جانوری یا انسانی مورد استفاده قرار نگرفته است.

[عکس: -تورمشهد-.com-ostan-Ilam-11.jpg] 
غار بره زرد[/caption]
مطالب مرتبط: 
 منبع: http://تورکیش-تورمشهد.com/mashhad-tour
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان