کلیدستان

نسخه‌ی کامل: بهینه سازی تصاویر برای استفاده مناسب در طراحی سایت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
 یکی از دلمشغولی های دائمی طراحان و دارندگان سایت بهره گرفتن مناسب از تصاویر با کیفیت و درخور در طراحی سایت هاست. به ویژه در ایران که به علت پایین بودن سرعت اینترنت حجم نهایی یک سایت مسئله ای غیرقابل اغماض و اثر گذار بر روی اثردهی و بازدهی سایت است. احتمالا خیلی از شما با شیوه های پایین آوردن حجم تصاویر سایت آشنایی دارید ولی در این یادداشت می خواهیم بهترین و اثرگذارترین شیوه کاستن اندازه نهایی شده تصویر را با پایین ترین افت کیفیت به شما آموزش بدهیم.






بهینه سازی تصاویر طراحی سایتبرای بهینه سازی تصاویر طراحی سایت نکات زیادی را باید یاد بگیرید اما در ابتدا چندین نکته مهم را در نرم افزار فتوشاپ توجه کنید:آماده سازی تصاویر طراحی سایت در فتوشاپ

برای بررسی بیشتر می توانید به اینجا مراجعه کنید. در اصل بهینه سازی و ذخیره سازی تصاویر با Save کردن آنها آغاز نمی گردد و پیش از رفتن به سراغ کلید Save اعمالی وجود دارد که شما باید اجرا کنید. یادآور شویم که در این یادداشت مبنای آموزش ما نرم افزار فتوشاپ و گزینه «Save for a Web/Device» است.نخستین نکته ای که شما باید آنرا مراعات کنید نکته ای ساده و شاید بدیهی است و شما باید اطمینان پیدا کنید که تصویر شما در فرمت RGB قرار داشته باشد و نه CMYK به این خاطر که فرمت CMYK بیشتر برای صنعت چاپ کاربرد دارد و تا وقتی که شما قصد نشان دان تصاویر در مونیتور مدنظرتان است باید از فرمت RGB بهره بگیرید. به این خاطر که تفاوت زیادی در نشان دادن رنگها از طریق نور یا کریسیتال و جوهر وجود دارد. 
در ضمن این نکته را به یاد داشته باشید که خیلی بهتر است که شما از نخست فایل تازه ای را در مود RGB اجرایی کنید تا اینکه در مود CMYK اجرا کنید و سپس آنرا به آن بدل کنید. شما مود یک تصویر را از مسیر Image> Mode میتوانید چک/تعویض کنید.




اندازه و فرمت تصاویر طراحی سایت دومین نکته این است که اگر تصویر طراحی وب سایت  شما در اندازه های بسیار بزرگ باشد و شما قصد داشته باشید آنرا از طریق گزینه Save for a Web/Device سیو کنید خطایی مبنی بر اینکه اندازه تصویر شما بسیار بزرگتر از موردهای نیاز برای سیو در سایت است ظاهر خواهد شد و فتوشاپ نخواهد توانست آنرا به بهترین نحو اجرا نماید. بنابراین به ابعاد و حجم تصویر اصلی دقت کنید و انتظار نداشته باشید تصویر با حجم ۵۰ مگا بایت و اندازه های بسیار بالا را قادر باشید به تصویر۱۰۰ کیلو بایتی با همان اندازه بدل کنید. بنابراین تصویر را به اندازه های دلخواه و کاربردی بدل کنید و حجم بسیار زیادی از تصاویر خود را به وسیله این عمل پایین بیاورید. این روش در  بیشتر مورد توجه قرار می گیرد چون کالاهای شما باید عکس داشته باشند و خوب عکس های سایت شما باید بهینه شود.
 
بعد از اعمال همه تغییرهای ضروری در تصویر و بعد از اینکه دو نکته فوق را نیز اجرایی کردی حالا نوبت آن می رسد که وارد محیط Save for a Web/Device شوید. این منو را بوسیله مسیر File> Save for a Web/Device و یا زدن کلید میانبر Alt+CTRl+Shift+S قابل دسترسی است. 
به طور کلی پیش از سیو تصویر دقت کنید که هر فرمتی برای برخی عکس ها مناسب است. اگر عکس شما حالت photo داشته باشد یعنی عکس نرمال باشد یا اینکه پراکندگی رنگی آن بیشتر باشد بهتر آن است که آن را با فرمت jpg سیو نمایید. 
در صورتی که تعداد رنگ های عکس شما پایین باشد و در حدود ۵۰ تا ۲۵۵ رنگ در آن باشد بهتر خواهد بود که با فرمت gif یا png-۸ سیو گردد و در صورتی که پراکندگی رنگ پایین است ولی بیش از ۲۵۵ رنگ می باشد با فرمت png-۲۴ سیو نمایید.