کلیدستان

نسخه‌ی کامل: راهنمای عملی طراحی سایت فروشگاهی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
تجارتی که در آن دیگر نیازی به رفتن به فروشگاه برای خرید کالا یا خدمات موردنیاز نیست بلکه می‌تواند در هر کجا و هر زمانی فقط با یک کلیک و فشردن یک دکلمه در فضای اینترنتی به خرید و فروش محصولات و خدمات گوناگون اقدام کرد. در حال حاضر فروشگاه‌ها و شرکت‌ها برای شناساندن برند تجاری خود دست به دامن اینترنت زده‌اند و اگر به صورت اصولی پیش روند می‌توانند موفقیت‌های چشمگیری در این راه داشته باشند و سودهای زیادتری نسبت به تجارت سنتی به دست آورند با این رویکرد است که روز به روز بر تعداد فروشگاه‌های اینترنتی افزوده می‌شود.

تاریخچه فروشگاه های اینترنتی در ایران

پیدایش فروشگاه‌های اینترنتی در ایران نیز به ابتدای سال‌های ۱۳۸۰ برمی گردد زمانی که فروشگاه اینترنتی دیجی کالا به عنوان فروشگاه رسمی اینترنتی شروع به کار کرد. با این شروع موفق بقیه شرکت‌ها و افراد نیز به فکر افتادند تا بتوانند از این محل مجازی خرید و فروش بهترین بهره برداری را بکنند. به همین دلیل فروشگاه‌های زیادی به فضای مجازی منتقل شدند. ولی از هما روزهای نخستین شکل گیری این فروشگاه‌ها مسئله‌ای اساسی جلوی راه اندازان این فروشگاه‌ها بود: چگونه اعتماد مشتری‌ها و کاربران اینترنتی را به سمت فروشگاه اینترنتی خودمان جلب کنیم؟ خیلی از افراد با ذهنیتی قبلی که داشتند بر این باور بودند که فروشگاههای اینترنتی محل‌هایی برای کلاهبرداری و اخاذی می‌باشند و خرید از آن‌ها برابر است با خرید کالاهای بیکیفیت و غیره. ولی با صداقت و پشتکاری که فروشگاه‌های موفق اینترنتی از خود نشان دادند فروشگاه‌های اینترنتی توانستند اعتماد مشتری‌ها و کاربران اینترنتی را به خود جلب کنند و آن‌ها را مشتاق به خریدهای آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی نمایند. 
ولی عملیاتی کردن و پیاده سازی موفق طراحی فروشگاه اینترنتی به چه نحوی است؟ چه راهکارهایی برای موفقیت آن‌ها بایست اتخاذ کرد؟ آیا این کار امکان دارد؟ چه قدر بایست برای داشتن سایت فروشگاهی بایست خرج کرد و چه مرحله‌هایی را پشت سر گذاشت؟ این‌ها پرسش‌هایی می‌باشند که احتمالا در ذهت شما جولان می‌دهند. برای پاسخ دادن به هر یک از این پرسش‌ها بایست توجه داشته باشید که که در حال حاضر کسب و کار اینترنتی، محیطی برای آزمون و خطا نیست و بایست تصمیم قاطعی برای وارد به آن بگیرید. رقیب‌های سرسختی در انتظار شما هستند اگر به صورت حرفه‌ای و قاعده‌مند پیش نروید تمام هزینه‌ها و به خصوص وق تتان به هدر خواهد رفت. برای اینکه حرفه‌ای و قدرتمندانه وارد این عرصه شوید و تمام مقتضیات آن را را رعایت کنید تا آخر این مقاله با ما باشید در این نوشته به نکته‌هایی ضروری برای طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای خواهیم پرداخت و هر آنچه را که برای داشتن یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای یا فروشگاه ساز و قدرتمند لازم است را برایتان توضیح خواهیم داد.

گام نخست: هر آنچه را که قصد فروش آن را دارید فهرست بندی کنید

گام نخست در پیاده سازی یک سایت فروشگاهی موفق اینترنتی همانند پیاده سازی یک مغازه معمولی فروشگاهی در عالم بیرون است. در هر دو نخست شما بایست اقلامی را که صد فروششان را دارید را فهرست بندی و معین نمایید. تصمصیم بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید بفروشید. 
به منظور اینکه بدانید کدام محصول برای فروش بهتر می‌باشد نخست از علاقه و توانمندی‌های خودتان شروع کنید ببینید از چه چیزی یا محصولی بیشتر از همه سر در می‌آورید و به آن علاقه بیشتری دارید. اصلا در کدام فن و مهارت زبده و حرفه‌ای هستید، در کدام رشته می‌توانید فروشگاهی را به صورت انفرادی مدیریت کنید و قابلیت انجام و عملیاتی کردن آن را دارید. 
بعد از این کار، بررسی نمایید کدام حوزه هنوز ظرفیت دارد. مواقعی احتمال دارد شما در مهارتی و کسب و کاری زبده باشید ولی رقیب‌هایی با سابقه طولانی نیز در پیش رویتان باشند که مجال عرض اندام به شما ندهند و یا افراد زیادی در این مهارت و حوزه مشغول به کار باشند که دیگر جایی برای ورود یک شخص جدید نباشد بنابراین نخست ارزیابی کنید که کدام قسمت از کسب و کار اینترنتی هنوز ظرفیت برای ورود دارد. اگر خیلی مشتاق هستید که باز در‌‌ همان موضوع مشغول فعالیت شوید و می‌دانید که ظرفیتی برای این کار نیست به سراغ افرادی بروید که در آن کسب و کار فعال‌اند و با آن‌ها شریک شوید و یا از آن‌ها نمایندگی فروش بگیرید. 
ولی اگر این مورد نیز شما را خوشنود نمی‌کند و اصرار دارید به صورت تکی وارد شوید بایست ارزش افزودهای به مشتریانتان عرضه کنید که از شما کالایی را خریداری نمایند. بایست چیزی بیشتر از میانگین رقبای خودتان عرضه نمایدد. 
گام دوم: مشتری‌های هدفمند برای خود تعیین کنید
منظور از مشتری هدفمند این است که چه افرادی و از چه رده‌ای از کالا‌ها و خدمات شما خرید خواهند کرد. به عنوان نمونه اگر شما فروشگاه اینترنتی البسه و کفش دارید، مشتری‌های هدفمندتان می‌توانند زنان و دختران یا حتی مردانی باشند که می‌خواهند برای عزیزانشان هدیه‌ای بخرند. برای معین نمودن مشتری‌های هدفمند آن‌ها را بر پایه شاخصه‌های زیر دسته بندی نمایید. 
سن، جنسیت و محل سکونت: مثلا زنان و دختران بین ۱۶ تا ۴۰ سال
الگو‌های رفتاری: آن‌ها چه مواقعی به خرید می‌آیند؟ 
انگیزه‌ها و هدف‌های اصلی مشتری: مثلا خوشپوشی، زیبایی، شاید Show-Off کردن
عمده‌ترین چالش آن‌ها چیست و شما به چه نحوی می‌توانید آن را برطرف نمایید؟ مثلا برای یک کسی که می‌خواهد لباسی بخرد همواره کیفیت و قیمت مهم می‌باشد و شما می‌توانید با آوردن لباس‌های با کیفیت با قیمت مناسب دغدغه مشتری را از این بابت برطرف نمایید. 
چرا آن‌ها بایست کالای شما را بخرند؟ این پرسشی است که شما بایست همواره از خودتان بکنید. برای جوابگوی به این پرسش نکته‌های متمایز خودتان را با سایر فروشندگان ارزیابی نمایید.

قدم سوم: چه ایده‌هایی در ذهنتان است آن‌ها را برسی نمایید

یافتن جنس مرغوب به منظور فروش و معین نمودن مشتری هدفمند فوق العاده کار می‌کند. ولی شما بایست اطمینان پیدا کنید که کاربران در برابر کالای شما پولی را خواهند داد. اینکه کاربران به شما بگویند خدمات و کالا‌هایتان فوق العاده است یا بد برای شما موفقیت یا شکست حساب نمی‌گردد. موفقیت هنگامی است که کاربران پولی را به حسابتان واریز کنند. اگر از مشتری هدفمندتان و محصولاتتان اطمینان دارید ولی هیج کاربری از شما چیزی نمی‌خرد، بایست به دنبال علت آن باشید. از جمله: آیا قیمت اجناس‌ام در مقایسه با رقبا بیشتر است؟ 
آیا مشتری‌های هدفمندم را اشتباهی انتخاب کرده‌ام؟ 
آیا بازار و تقاضایی برای خرید کالای من نیست؟ 
به منظور بررسی ایده‌ها یتان، می‌توانید از شیوه‌های زیر کمک بگیرید: 
– محصولاتتان را به صورت دستی به فروش برسانید
اگر کسب و کارتان را به تازگی شروع کردهاید، نیازی نیست که به خودتان هزینه اضافی وارد کنید و فروشگاه اینترنتی بسازید. می‌توانید نخست به طور دستی با مشتری ارتباط بگیرید و محصولتان را به فروش برسانید. اصلیترین مزیت این کار این است که به جز کسب درآمد، اطمینان می‌یابید که برای اجناستان مشتری هست و افرادی هستند که می‌خواهند پولی در برابر آن بدهند. 
شبکه‌های اجتماعی در این راه خیلی می‌تواند به شما کمک کند. در شبکههای اجتماعی واتس آپ، تلگرام یا اینستاگرام را فعال شوید. این شبکههای اجتماعی هزینهای ندارند و کار با آن‌ها نیز آسان است. تنها کافی است به گروه‌های مجازی بپیوندید یا در اینستاگرام برای اجناستان صفحهای بسازید. 
گام چهارم: یک سیستم مدیریت فروشگاهی مناسب انتخاب نمایید
یک سیستم مدیریت محتوا (cms) برای فروشگاه ساز خودتان انتخاب کنید. سیستم مدیریت محتوای فروشگاه ساز امکانات لازم برای فروشگاه سازی اینترنتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. 
از مناسب‌ترین فروشگاهساز‌ها می‌توان به ووکامرس اشاره کرد. این سیستم فروشگاه ساز که بر اساس وردپرس می‌باشد به طور کامل از زبان فارسی حمایت می‌کند و کار با آن هم خیلی آسان می‌باشد. افزون بر افزونههای بسیاری هم برای آن هست. برای اطلاعات بیشتر به سایت این سیستم مراجعه فرمایید. 
سیستمهای دیگری نظیر: 
مجنتو (Magento) 
اپنکارت (Open Cart) 
پرستاشاپ (PrestaShop) 
هم در دسته سیستمهای رایگان فروشگاه هستند. شما همچنین می‌توانید از شرکت فروشگاه ساز ما بخواهید که با استفاده از هر کدام از این سیستم‌ها، برای شما سایت فروشگاهی را پیاده سازی و اجرایی نماییم. خود این نرمافزارهای تحت وب رایگان می‌باشند؛ ولی سرویس‌ها و گسترش پوسته و طراحی برای آن‌ها هزینه بر می‌باشد. 

گام پنجم: نیروی انسانی استخدام کنید و اصول بهینه سازی سایت را یاد بگیرید


بعد از فروشگاه ساز، شما به نیروی انسانی متخصص نیاز دارید که کارهایی نظیر پشتیبانی سایت، کالا‌ها، مشتری‌ها، تحویل وغیره را انجام دهند. با توجه به بودجه و تعداد فیلد‌های مورد نیاز و ضروری تعداد نیروی انسانی را مشخص کنید. در فهرست استخدامتان یک گرافیگ کار با تجربه، بازاریاب شبکههای اجتماعی و تولیدکننده محتوا را نیز لحاظ کنید. 
همه کسب و کارهای موفق دنیا، سئو را بخش اصلی سایت خودشان قرار داده‌اند و برای آن بودجه‌ای اصلی و ویژه‌ای را اختصاص داده‌اند. بهینه سازی سایت یا سئو سایت یکی از مولفه‌های حیاتی برای موفقیت هر کسبو کار آنلاینی می‌باشد. کالاهای شما بایست در جستجوگر‌ها معرفی شوند و بوسیله آن، مشتری با طراحی سایت فروشگاه شما آشنا گردد و شروع به خرید نماید. مراعات اصل‌های بهینه سازی سایت سبب می‌گردد رنکینگ صفحه سایت شما در نزد موتور‌های جستجو بهتر شود و به موازات آن فروشگاه شما پربازدید‌تر و البته پرفروش‌تر گردد. 
گام ششم: نماد اعتماد را دریافت کنید
با مراجعه به سایت enamad. ir مرحله‌های دریافت نماد را شروع نمایید تا هرچه زود‌تر آن را بگیرید این نماد اعتماد مشتری به فروشگاه شماست. بعد از ثبتنام می‌بایست به صورت محضری تعهدنامهای را امضا کنید و برای نماد بفرستید. 
مهم بودن دریافت نماد زمانی معلوم می‌گردد که شما قصد داشته باشید درگاه مستقیم بانکی دریافت کنید؛ یکی از ضروریات دریافت درگاه پرداخت بانکی، دارا بودن نماد اعتماد می‌باشد. اثر آن در ذهن کاربران هم قابل انکار نیست؛ می‌تواند به مشتریان شما این اطمینان را بدهد که فروشگاه‌تان جعلی یا Fake نمی‌باشد، نشانی و شماره تماس تایید شده دارید و می‌تواند به شما اعتماد کند. 

گام هفتم: چندین درگاه پرداخت معتبر تهیه کنید


بعد از اینکه مشتری با فروشگاه‌تان آشنا شد و شروع به خرید نمود، نوبت به چگونگی پرداخت مبلغ می‌رسد. فروشگاه‌های گوناگون روش‌های متفاوتی را برای پرداخت مبلغ محصول، پیش روی مشتری می‌گذارند. نظیر پرداخت انلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل. امروزه با گسترش خدمات الکترونیک بانکی، معمولا اشخاص مورد پرداخت آنلاین را می‌پسندند. بنابراین شما بایست به فکر آماده سازی چندین درگاه پرداخت معتبر و امن از چند بانک معتبر کشور باشید.

منبع : 
فروشگاه ساز
همان طور که در توضیحات بالا امده بود، داشتن درگاه پرداخت برای یک سایت فروشگاهی الزامی هست، تا با درگاه پرداخت بتوانید کسب و کار خودتون رو به شبکه پرداخت متصل کنید. برای گرفتن درگاه پرداخت برای سایت، میتونید از شرکت های psp و شرکت های پرداخت یار خدمات دریافت کنید.
شرکت های psp مانند درگاه بانک ملی/ به پرداخت / آسان پرداخت و ... هستند که بدون کارمزد درگاه ارائه میدهند، مشکلی که در زمان دریافت درگاه پرداخت مستقیم وجود داره، حتما باید مدارک لازم مانند نماد الکترونیک، کد مالیاتی، مجوز کسب و کار، اجاره نامه و... رو ارائه بدید که برای یه کسب و کار تازه تاسیس گرفتن و فراهم کردن این موارد کمی دشوار هستش..

شرکت های پرداخت یار، برای تسهیل امور پرداخت در کشور بوجود امدند، مانند : زرین پال، رایان پی، ایدی پی و... به همین دلیل هم فرایند ساده تری دارند و هم خدمات بیشتری را به پذیرنده ارائه می دهند و فقط کارمزد کمی از تراکنش ها دریافت می کنند. البته در آینده نزدیک هم درگاه مستقیم هم کارمزد خواهد داشت.

سایت رایان پی برای دریافت درگاه پرداخت : https://rayanpay.com