کلیدستان

نسخه‌ی کامل: اضافه شدن ادبیات فارسی به منابع آزمون دکتری حقوق و وکالت، تاثیر منفی خواهد داشت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اضافه شدن ادبیات فارسی به منابع آزمون دکتری حقوق و وکالت، تاثیر منفی خواهد داشت

پایگاه خبری اختبار – استاد فرشید فرحناکیان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اختبار دیدگاه خود درباره مصوبه اخیر شورای اجرائی اسکودا در مورد اضافه شدن ماده درسی ادبیات فارسی به آزمون وکالت را بیان کردند.

در ادامه مشروح دیدگاه استاد فرحناکیان را می خوانید :
بی شک؛ اضافه شدن ادبیات فارسی به منابع آزمون دکتری حقوق و وکالت، جز کاستن از تمرکز داوطلبان بر روی دروس تخصصی، ثمره دیگری نخواهد داشت و  به هیچ وجه یک حرکت رو به جلو جهت تقویت دانش تخصصی حقوقی وکلای آتی تلقی نمی گردد.

در حالی که همه مشاغل از جمله وکالت به سوی تخصصی شدن می رود، جنبه اطلاعات عمومی دادن به منابع مطالعاتی آزمون ها نه تنها مشکلی را حل نمی کند؛ بلکه بر کیفیت پیگیری یادگیری منابع تخصصی توسط داوطلبان این قبیل آزمون ها نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

از یک طرف منابع آزمون وکالت جای ترمیم ضعف نظام آموزشی و تقویت اطلاعات عمومی داوطلبان راجع به ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و … نمی باشد؛ و اگر قرار به تفسیر موسع از فایده اطلاع عمومی داشتن از ادبیات فارسی در امر وکالت باشد؛ این استدلال به طریق اولی راجع به سایر منابع علوم انسانی؛ مانند روانشناسی، فلسفه و منطق، جامعه شناسی، تاریخ و …  به علت درهم تنیدگی تاثیر و تاثری آنها بر همدیگر در امر وکالت که قابل دفاع تر می باشد.

در این صورت، آزمون وکالت می باید به عمومیت آزمون مقطع کارشناسی ورود به دانشگاه ها برگزار شود. این در حالی است که جای تدریس عمومات علوم انسانی "مقطع دانش آموزی" است و حتی از تدریس این عمومات برای همه رشته ها در " مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها" جز نمره محوری تجربه مشخصی بدست نیامده است.

از طرف دیگر اگر بنا بر این باشد که به منابع آزمون وکالت اضافه شود، پیش تر آنقدر موضوعات تخصصی حقوق عمومی و بعضاً حقوق بین الملل قابل استفاده در امر وکالت هستند که جایی برای اضافه شدن پرسش از اطلاعات عمومی راجع به ادبیات فارسی قرار نمی گیرد.

هدف آزمون وکالت و محتوای استاندارد قابل پرسش بواسطه آن کاملاً مشخص است و به نظر می رسد در میان منابع در نظر گرفته شده برای آزمون های مشاغل حقوقی و قضایی، منابع فعلی آزمون وکالت کاملا" با ظرفیت‌های مورد توقع از یک کارآموز وکالت دادگستری تطبیق دارد.

این ظرفیت می تواند پس از اشتغال به کارآموزی وکالت داوطلبان، با تصمیم به تغییر منابع آزمون اختبار و یا تفکیک منابع آزمون اختبار به اجباری و اختیاری بر اساس علاقمندی کارآموزان و نیازهای منطقه یی و مقطعی هر کانون از انعطاف لازم برخوردار گردد.

النهایه:
پیشنهاد می گردد به جای افزایش منابع آزمون وکالت، منابع آزمون اختبار متنوع و منعطف گردد. فقط همین…