کلیدستان

نسخه‌ی کامل: چرا انگیزه کاری در تیم شما کاهش می یابد ؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
برای یک کارفرما رضایتمندی و حفظ انگیزه کاری در  تیم خود بسیار مهم است. انگیزه  کاری نه تنها باعث ارتقای سطح بهره‌وری و عملکرد می‌شود بلکه موجب احساس رضایتمندی کارکنان در محیط کار نیز خواهد شد. بی انگیزگی کارمندان یکی از مشکلات و مسائل جدی پیش روی مدیران سازمان هاست حتما شنیده اید که مدیری از استفعای یکی از کارمندان خوب گلایه دارد و این مساله باعث شگفتی تان شده است، رفتن افراد خوب از شرکت پدیده ای مخرّب و پرهزینه است. همه آنچه که مدیران باید برای حفظ نیروهای متعهد و کارآزموده خود داشته باشند تا بتوانند انگیزه کاری را در آنها حفظ کنند ،  پیدا کردن دیدگاهی جدید و همتی مضاعف برای حمایت از آنان است.

امروز قصد داریم شما را با  برخی از رفتارهای  نامطلوبی آشنا کنیم که مدیران به آنها بی توجهند و باعث بی انگیزه شدن و حتی استعفای کارمندان خوب خود می شوند .

 آزاردهنده بودن فضای محل کار: فضای دفتر کار شاید در بُعد کاری زیاد مهم جلوه نکند اما تاثیر زیادی بر کارمندان و انگیزه کاری  آنها دارد.

 عدم توجه به ایده‌ها: هیچ چیز به اندازه‌ی کنار گذاشتن سریع ایده‌های نو انگیزه کاری را نابود نمی‌کند. پذیرفته نشدن از جانب همکاران یا مدیران سبب کاهش اعتماد به نفس شده و در نتیجه منجر به پایین آمدن سطح انگیزه کاری می‌شود.

 نداشتن شانس پیشرفت : خیلی از شرکتها موقعیت و شانس پیشرفت را عامل محرک وحفظ  انگیزه کاری کارکنانشان می‌دانند؛ و البته  این به معنای افزایش نامعقول حقوق یا ترفیع به سطوح بالا نیست.

 کنترل‌های خیلی جزئی : دادن استقلال به نیروی کار به منظور تصمیم‌گیری برای شرکت و کارمندان در بالا بردن انگیزه کاری آنها ، مهم است؛ زیرا به کارمندان اجازه می‌دهید راه‌های جدیدی برای انجام امور پیدا کنند و به کاری که انجام می‌دهند علاقه بیشتری پیدا کنند.

 سرزنش کردن دیگران :در بدترین نوع مدیریت که انگیزه کاری را ازبین میبرد، رئیس تمام موفقیت‌ها و خوبی‌ها را نتیجه کار خود می‌داند و به خاطر موقعیت‌های بد و ناگوار دیگران را سرزنش می‌کند. سعی کنید چنین رئیسی نباشید.

توجه به بعضي از شغلها: از آفات توجه به بعضي شغلها و بي توجهي به بعضي ديگر، علاوه بر از بین بردن انگیزه کاری ، موجب عدم ثبات و ماندگاري افراد در شغلي كه تجربه انجام آن را دارند مي شود. زيرا كه فرد احساس مي كند اگر در قسمت ديگري مشغول بكار شود، مديريت به او توجه بيشتر مي كند .

عدم اطلاع كاركنان از نتايج عملكرد خود:  يكي ديگر از مهمترين عوامل ازبین رفتن انگیزه کاری در كاركنان، عدم اطلاع از نتيجه كاري است  كه انجام داده اند به گفته ديگر، بازخورد ناكافي از كار انجام شده و ندانستن اين كه استاندارد عملكرد او چيست، موجب پرداخت بهاء گزافي خواهد شد.

تبعیض و بی عدالتی: تبعیض و بی عدالتی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد موجب خواهد شد که انگیزه کاری  کاهش یابد و موجب ترویج فسادهای گوناگون از جمله رشوه، دزدی ، کم کاری، بی توجهی به ارباب رجوع و … گردد،.

عمل نکردن به تعهدات خود : هنگامی که شما به افراد قول می دهید، در واقع روی طناب باریکی راه می روید که مرز بین وفای به عهد و در نتیجه خشنودی افراد و همچنین جفای به عهد و در نتیجه ناراضایتی آنان را مشخص می کند.

برگرفته از سایت
www.minikar.com