کلیدستان

نسخه‌ی کامل: کانتینر
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
کانتینر: اگر بخواهیم به طور کلی توضیح دهیم که کانتینر دقیقا چه چیزی می باشد ، ابتدا باید یک تعریف و توضیح کلی در مورد آن بدهیم و با تعاریف اصلی آن آشنا بشویم.

کانتینر چیست؟
به طور کلی یک کانتینر درست مانند کانکس یک جعبه ی فلزی می باشد که با ابعادی خاص وتعیین شده جهت جای دادن انواع کالا درون آن مورد استفاده قرار می گیرد. کانتینرها دقیقا شبیه یک اتاقک فلزی هستند که به منظور حمل کالا های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. بدنه ی کانتینرها از ورقه های فلزی می باشد و کف آن ها به وسیله ی چوب های روغن اندود شده (پالت ها) پوشیده شده است و کالا ها بر روی آن ها قرار می گیرند. سطح خارجی کانتینرها ضد زنگ و عایق کاری شده می باشد. این جعبه های فلزی یا به طور دقیق تر کانتینرها به وسیله ی انواع وسایل نقلیه دریایی ، زمینی و هوایی قابل حمل می باشد. کانتین این قابلیت را دارد که به راحتی به وسیله ی قطار ، کشتی و هواپیما حمل شود. حتی به کامیون هایی که جعبه های فلزی حمل می کنند نیز کانتینر گفته می شود. حمل و نقل کالا از طریق کانتینر ها را کانتریزیشن (Containerization) می نامند.



البته اگر بخواهیم به نام های فارسی سازی شده ی کانتینر و مانتریزیشن اشاره کنیم باید کلمات بارگنج و بارگنج بری را نام ببریم. اما در این مطلب جهت سهولت از همان کانتینر استفاده می کنیم. فرآیند کانتریزیشن یک فرآیند چندگانه می باشد که جهت ترابری کالا ها مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی در این ترابری ها که همانند ایستگاه محسوب می شوند می توان شیوه ی حمل و نقل را از شیوه ای به شیوه ی دیگر انتقال داد. این مدل ایستگاه ها را ، ایستگاه های چندگانه نیز می نامند. در این ایستگاه ها معمولا از کانتینرهای استاندارد استفاده می شود. این نوع کانتینرها که استاندارد نامیده می شوند ، قابل استفاده برای کشتی ها و واگن و کامیون ها می باشند. البته اندازه ی این کانتینرها همان طور که از نامشان مشخص است یک سایز خاص می باشد تا بتوان کانتیر را در هر کدام از وسیله های نام شده در هر نقطه ی دنیا قابل استفاده باشد. این اندازه ی استاندارد 20 در 40 در 45 فوت می باشد.



همان طور که می دانید تجارت و بازرگانی امروزه ارتباط زیادی با کانتینرها و تراوری ها دارد. به همین دلیل کانتینرها دارای انواع مختلفی از نظر کاربرد می باشند. به طور کلی می توان گفت کانتینرها حجم زیادی از کالا ها را در سطح کشور ها حمل می کنند