کلیدستان

نسخه‌ی کامل: کسب نتایج دلخواه با بکارگیری روانشناسی در ساخت سایت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
کسب نتایج دلخواه با بکارگیری روانشناسی در ساخت سایت
 
 
 همه افراد علاقه به پی بردن طرز تفکر و یا احتمالا برخورد و واکنش دیگران در برابر آنچه می گویند دارند و نیز مایلند بدانند در چه صورتی افراد محصولی را به بقیه خدمات ترجیح می دهند و اهمیت آن زمانی که خود عرضه کننده محصول یا خدماتی باشند، دوچندان می گردد.
یک طراح خوب همواره در پروسه ساخت سایت این موارد را در مورد کاربران بالقوه مدنظر داشته باشد که چگونه آنها را جذب نماید، چگونه آنها را کاندید نماید و چگونه آنها را راغب به تیک زدن و کلیک نماید. با وجود نبود هیچ فاکتور جادویی مجزا یا ترکیبی، بر اساس تحقیق علمی و تجاری تعدادی نظریه روانشناسی در طراحی سایت ارائه شده که بکارگیری آن در محتوای سایت ارزشمند است.
مدل و الگوی Z
بر اساس تحقیقات انجام شده، کاربران یک صفحه را بر اساس مدل و الگوی Z می خوانند (از بالا به سمت راست یا چپ سپس اریب وار در جهت پایین و دوباره در جهت راست یا چپ)
به دلیل نقطه قوت توجه بازدیدکننده در این حوزه، مهمترین مطالب را در این ناحیه قرار دهید. در غیر این صورت کاربرانی که در این حوزه با مطالبی که ارزش و بار معنایی کمتری دارند مواجه شوند، قبل از دنباله دید خود به سمت چپ یا راست، کلا از ادامه بازدید سایت دست می کشند و اینگونه با کاهش بار ترافیک سایت و سئو آن مواجه می شوند.
 
درنظرگرفتن تصاویر
چگونگی انسجام اطلاعات فراوان توسط ذهن بشر و پردازش آن به طور یکجا یکی دیگر از نتایج مطالعات روانشناسی بوده. زمانی که کاربر برای اولین بار سایت را مشاهده می کند یک تصویر کلی از سایت در ذهنش پردازش می شود. در صورت تمایل بازدیدکنندگان به بررسی جزییات سایت، موارد جزیی در مرحله بعد مورد بررسی و دقت نظر آنها قرار می گیرد.
با توجه به این مورد، در طراحی وب سایت طراحان این را به خاطر بسپارند که ایجاد یک ساختار موثر (به وسیله نمونه سازی، قاب و غیره) قبل از توجه ویژه به جزییاتی چون فونت، انحنا و سایه ها باید در اولویت قرار گیرد. اگر بازدیدکننده سایت در اولین مشاهده طراحی تاثیر لازم را نگیرد و جذب آن نگردد، باقی تلاش برای جذابیت جزییات ریز نیز بی نتیجه خواهد ماند.
 
جذابیت خطوط کوتاه برای خوانندگان
خوانندگان خطوط کوتاه متن را بر خطوط طولانی آن ترجیح می دهند. البته در صورت وجود متن طولانی خطوط بلندتر مناسب تر برای مطالعه بازدیدکنندگان سایت هستند. بنابراین با انتخاب مناسبی چون شروع با ستون های باریک و تصویر مثبت در سمت راست، کاربران بیشتری جذب مطالعه می گردند و این جذابیت و روند پیگیری بمخاطبان سایت، در سئو سایت و بهینه سازی وب سایت موثر خواهد بود.