کلیدستان

نسخه‌ی کامل: آموزش چگونگی پیدا کردن متن Latex معادل یک فرمول
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام.
معمولا، در برنامه نویسی متلب، نیاز داریم که یک فرمول یا عبارت ریاضی رو در عنوان شکل و یا در عنوان محورهای شکل (یا هر جای دیگر) نمایش بدهیم. برای این منظور، یک راه، استفاده از متن Latex معادل آن فرمول می باشد (در ادامه با مثال، شرح می دهم که چگونه فرمول معادل متن Latex را در عنوان شکل نمایش بدهیم و فعلا تنها به نحوه پیدا کردن معادل Latex فرمول می پردازیم).
اما اگر با Latex آشنایی نداشته باشیم، چگونه می توانیم معادل Latex یک فرمول یا عبارت ریاضی را پیدا کنیم ؟
یکی از راه های ساده برای پیدا کردن معادل Latex فرمول ها، استفاده از نرم افزار MathType می باشد. نرم افزار  MathType یک نرم افزار حرفه ای برای نوشتن فرمول های ریاضی می باشد. با نصب این نرم افزار، در نرم افزار word ، یک منو برای آن اضافه می شود که از طریق آن می توانید فرمول هایی را با  MathType در نرم افزار  word بنویسید (اگر در منوهای word ظاهر نشد می توانید MathType را به صورت مستقیم و جدا از نرم افزار word اجرا کنید).
بنابراین ابتدا نرم افزار  MathType را نصب کنید. سپس در word ، پنجره مربوط به  MathType برای نوشتن فرمول را باز کرده و فرمول مورد نظر خود را بنویسید. شکل پنجره  MathType مشابه شکل زیر می باشد :


اکنون در پنجره  MathType ، از منوی Preferences ، گزینه Cut and Copy Preferences را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز می شود گزینه MathML or TeX را انتخاب کنید و دقت کنید که برای آن، گزینه LaTeX انتخاب شده باشد، مثل شکل زیر :


خوب در واقع با این انتخاب، تعیین کرده ایم که اگر فرمول درون پنجره  MathType را انتخاب کرده و روی گزینه copy کلیک کنیم (یا کلید های Ctrl و C را همزمان بزنیم) و سپس در یک جای دیگر ، paste کنیم، متن معادل Latex ارسال (paste) شود، که همان چیزی هست که می خواستیم.
مثلا فرمول خود را در  MathType بنویسید، سپس کل فرمول را انتخاب کنید، سپس آن را copy کرده و آنگاه در نرم افزار notepad ویندوز، آن را paste کنید. متنی که در notepad نمایش داده می شود، همان معادل Latex است. (نرم افزار notepad را می توانید از منوی start ویندوز و در شاخه Accessories بیابید)

به عنوان مثال، فرض کنید این عملیات رو برای فرمول زیر انجام بدیم :


متنی که در notepad ارسال می شود به صورت زیر است :

کد:
% MathType!MTEF!2!1!+-
% feaagKart1ev2aaatCvAUfeBSjuyZL2yd9gzLbvyNv2CaerbuLwBLn
% hiov2DGi1BTfMBaeXatLxBI9gBaerbd9wDYLwzYbItLDharqqtubsr
% 4rNCHbGeaGqiVu0Je9sqqrpepC0xbbL8F4rqqrFfpeea0xe9Lq-Jc9
% vqaqpepm0xbba9pwe9Q8fs0-yqaqpepae9pg0FirpepeKkFr0xfr-x
% fr-xb9adbaqaaeGaciGaaiaabeqaamaabaabaaGcbaWaaabCaeaaca
% WG4bWaaeWaaeaacaWGPbaacaGLOaGaayzkaaaaleaacaWGPbGaeyyp
% a0JaaGymaaqaaiaaikdacaaIWaaaniabggHiLdaaaa!3FD1!
\[\sum\limits_{i = 1}^{20} {x\left( i \right)} \]

باید دقت کنید که خط هایی که با % شروع شده اند، توضیحات اضافی هستند و متن Latex ، تنها این بخش می باشد :

کد:
\[\sum\limits_{i = 1}^{20} {x\left( i \right)} \]

اکنون علامت ]\ را از ابتدای این عبارت حذف کنید و همچنین علامت [\ را نیز باید از انتهای عبارت حذف کنید، یعنی به شکل زیر :

کد:
\sum\limits_{i = 1}^{20} {x\left( i \right)}

سپس علامت های $$ را هم به ابتدا و هم به انتهای عبارت اضافه کنید، تا عبارت نهایی زیر به دست آید :

کد:
$$\sum\limits_{i = 1}^{20} {x\left( i \right)}$$

این عبارت نهایی است که باید از آن برای نمایش فرمول مورد نظرمان در عنوان، استفاده کنیم.

به عنوان مثال، کدهای زیر را می نویسیم :

کد:
clear all
close all
clc

figure
title('$$\sum\limits_{i = 1}^{20} {x\left( i \right)}$$','Interpreter','latex');

سه خط اول کدها برای عدم تداخل با برنامه های قبلی اجرا شده در متلب می باشند. دستور figure را نوشته ایم تا یک پنجره شکل باز شود (نیازی نیست که شکلی در آن رسم شود زیرا تنها می خواهیم نحوه تعیین عنوان برای شکل را نمایش بدهیم). دستور title برای تعیین عنوان در بالای شکل به کار می رود.
اگر دقت کنید، درون پرانتز دستور title ، ابتدا همان عبارت نهایی به دست آمده را نوشته ایم و سپس دو کلمه Interpreter و latex به کار رفته است که به دستور title می گوید که باید عبارت مورد نظر را با مفسر latex ، تفسیر کرده و در عنوان شکل، نمایش بدهد.