کلیدستان

نسخه‌ی کامل: گل گاوزبان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
گاهی اوقات سرفه‌های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی‌کند اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل‌‌گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.

این گیاه بومی گیلان بوده و از قدیم در بسیاری نقاط گیلان به صورت خودرو وجود داشته است. برگها و به مقدار کمتر گلها، اندامهایی هستند که مورد استفاده دارویی قرار می‌گیرند.

ترکیبات شیمیایی موجود در گل‌گاوزبان شامل ساپونین، موسیلاژ، رزین‌ها، تانن‌ها، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C است و در بعضی کشورها آن را داخل سالاد می‌ریزند. گل‌‌گاوزبان را به صورت تازه یا خشک، به شکل دم‌کرده یا جوشانده می‌توان مصرف کرد.

دم‌کرده گل‌‌گاوزبان برای درمان سرماخوردگی همراه با تب، تسکین سرفه، از بین بردن ورم حفره‌های بینی، گرفتگی صدا، تنگی نفس، درد گلو و درمان ناراحتی‌های مجاری تنفسی بسیار مفید است. برای تهیه این دم‌کرده 15 گرم از برگ و مقداری گل این گیاه را داخل آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد.

این جوشانده را بعد از هر وعده غذایی با کمی قند و شکر نوش ‌جان کنید. البته به یاد داشته باشید که گل‌ گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است. مصرف بیش از 5 روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود، بنابراین پس از 5 روز استفاده از آن در صورت نیاز، 3 روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

منبع :
http://ansoyeshimi.blogfa.com/post-23.aspx