کلیدستان

نسخه‌ی کامل: فرآیند ثبت علامت تجاری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
استفاده از علامت تجاری به صورت انحصاری برای کسی است که آن را ثبت کرده است. هر شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت یا فرد) که مدارکی مبنی بر تولید، توزیع، بسته بندی، خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا و یا هر مدارکی برای اجازه فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت علامت تجاری و لوگوی خود را بدهد.

در ابتدایی ترین مرحله باید مدارک ثبت علامت تجاری را آماده کرد که عبارت است از:
1- مدارک احراز هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

2- مدارک نماینده قانونی؛ در صورتی که تقاضا به وسیله ی نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ....) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.

3- نمونه گرافیکی به صورت کپی یا تصویر یا ... از علامت درخواستی با ابعاد ده در ده سانتی متر

4- در صورتیکه علامت، سه بُعدی باشد، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

5- ارائه مدارکی که نشان از فعالیت در رشته مربوط باشد

6- استفاده از حق تقدم: چنانچه متقاضی ثبت علامت تجاری بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه ثبت علامت تجاری یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.

7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار
علامت تجاری، مستلزم تکمیل و تسلیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران و به اداره ثبت محل فعالیت در شهرستان ها مشتمل بر مشخصات متقاضی و نوع علامت و کالا یا خدمت مورد نظر می باشد. جهت ثبت علامت تجاری ابتدا می بایست به پورتال مالکیت صنعتی به نشانی http://ip.ssaa.ir مراجعه نمایید و مراحل ثبت را در سامانه به شرح ذیل تکمیل کنید:
- انتخاب نوع اظهارنامه
- درج مشخصات مالک
- بارگذاری مدارک نامبرده و بررسی دوباره و تایید اطلاعات
- پرداخت هزینه ثبت علامت از طریق اینترنت

پس از اتمام مراحل بالا، کد رهگیری به شخص ارائه می شود. سپس نوبت به امضای نسخه تایید شده می رسد که شخص متقاضی می بایست آن را به همراه سایر مدارک به آدرس مرکز ارسال نماید.

علامت پیشنهادی به منظور ثبت، در صورت احراز شرایط مقرر در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود. مدت اعتبار علامت تجاری، 10 سال از تاریخ ثبت اظهارنامه ثبت علامت تجاری در اداره مالکیت های صنعتی می باشد که هر 10 سال قابل تمدید است و چنانچه ظرف 10 سال تمدید نگردد و 6 ماه از تاریخ اعتبار گذشته باشد صاحب گواهینامه می بایست جهت ثبت علامت تجاری خود دوباره اقدام نماید.